Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 8420 ggr
smellcaramell
2017-04-09 15:37

Granngårdens eget torrfoder

Satt och kikade runt och jämförde priser på olika foder till en stor aktiv hund och hittade då Granngårdens egna foder, vad tycker ni om det? Sökte på forumet och hittade bara kommentarer angående andra recept/varianter och tycker själv inte detta foder ser direkt dåligt ut. Klart potatis flingor kommer som första ingrediens men i övrigt ser värden och innehåll bra ut, dessutom är det ju svensktillverkat! Finns det något som säger att det är bättre att köpa Acana, Orijen eller andra bra torrfoder? Vet att färskfoder/barf "alltid" är bäst men för den storlek på hund jag kikar efter blir det väldigt mycket dyrare och dessutom har jag inte plats i frysen/kan inte ta mig i väg och handla så ofta. Länk till fodret: http://www.granngarden.se/Granngården/Hundfoder-Granngården-Spannmålsfritt%2C-12-kg/p/1243064_BASE

Annons:
Fridaaaa
2017-04-09 15:40
#1

Det fodret har inte vidare bra innehåll.
Det börjar på tex potatisflingor, inte bra

Rekommenderar standardt istället (Y)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

smellcaramell
2017-04-09 15:44
#2

#1 Fast det är ju spannmålsfritt, har bra protein %, fett o.s.v. Potatisen krävs ju för att hålla ihop fodret liksom ;) Jag är inte jättehaj på foder men tycker ändå det verkar helt ok men tänkte om någon som är väldigt insatt på foder vill uttala sig. Jag ska själv inte byta foder då jag har en kräsen hund som äntligen äter det foder hon får nu. Tänkte mer om andra funderar på samma sak/tipsa andra om fodret om det nu är okej och sedan eventuellt till nästa hund som flyttar in till mig.. ;)

Fridaaaa
2017-04-09 15:46
#3

#2 Jo fast rekommenderar inte att det är huvudingrendiensen är därför jag skrev som jag gjorde :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
2017-04-09 16:33
#4

Fast fodret innehåller 72% animaliska produkter. Carrier Grain Free Chicken innehåller också 72% animaliska produkter och det innehåller max 27% potatisflingor och 1-2% övriga ingredienser utöver de animaliska.

Granngården skriver inte ut hur många procent potatisflingor det innehåller, men jag personligen tycker inte alls att det är några farliga mängder. Skulle jag köra torrfoder skulle jag nog ha gett Granngården, Carrier eller Magnussons.

Vad jag inte lärt mig än är varför folk tycker att potatis är negativt? Är det på något sätt skadligt såsom ris (arsenik)?

Fridaaaa
2017-04-09 16:38
#5

Ingrediensen som står först = det som det finns mest av.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
2017-04-09 16:40
#6

#5 Jag vet. Men alla animaliska produkter står inte på samma ställe. Faktum kvarstår att det är 72% animaliska produkter och 72 + 28 = 100%. Dvs max ca 27% av potatisflingor.

Annons:
smellcaramell
2017-04-09 17:51
#7

#3 För mig känns det bättre än Standart till exempel som har ris som första ingrediens, och Granngårdens foder innehåller dessutom potatis som första ingrediens och sedan massa animaliska produkte medan många andra torrfoder innehåller Animaliska produkter på de första platserna men sedan kommer de vegitabiliska uppradade på plats 3-8 och då är det många olika källor. Hade dessa foder bara haft en vegitabilisk källa hade det säkerligen legat först på innehållsförteckningen skulle jag tro.. Men vet att det finns många "foderkunniga" här som kanske vill uttala sig :)

Fridaaaa
2017-04-09 17:55
#8

#7 Alla tycker vi olika, standardt har bättre innhåll än detta i alla fall

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
2017-04-09 18:13
#9

Jag jämförde faktiskt detta fodret med Carrier Grain Free Chicken och kom fram till lite saker för den som är intresserad. Jag tror faktiskt att Granngårdens spannmålsfria får bli belöningsgodis🙂

Granngården Hundfoder:
-Svenskproducerat
-Svenska råvaror
-Kort innehållsförteckning
-Innehåller inte en massa tjafs
-200 kr billigare i månaden

Carrier Grain Free Chicken:
-Svenskproducerat
-Verkar inte vara gjort på svenska råvaror
-Kort innehållsförteckning
-Innehåller onödigt tjafs som drar upp kostnaden
-200 kr dyrare i månaden

Jag räknade på en 40 kg hund och då går det åt 11,4 kg foder/11,7 kg foder.

Estelle13
2017-04-09 21:39
#10

Det jag regerade på är varför man tillsätter glukosamin i fodret, anser att det bara skall ges till hundar med ledproblem, vanligtvis äldre hundar. Och linfröexpeller vad sjutton är det? Något som tydligen verkar vanligt i kraftfoder för hästar. Har sett betydligt värre innehåll än detta foder, detta är första spannmålsfria torrfodret där jag tillexempel slipper se de hemska baljväxterna i innehållet.

lizton
2017-04-09 23:31
#11

Ett helt OK foder till bra pris. (12 kg för 499 kr.)  Analytiska beståndsdelar visar att det här fodret har högre andel kött än många andra betydligt dyrare foder. 

36,8 % kolhydrater är inte speciellt mycket i ett torrfoder som kan ha upp mot 50 % kolhydrater och ännu mer. Det säger att mängden potatis inte alls är större än mängden vegetabiliska ingredienser i andra betydligt dyrare foder. Att alla råvaror är svenska är ett stort plus. Inget skadligt ris. Glucosamin hjälper nog inte så mycket eftersom det  är så liten mängd, men det är inte skadligt. 

Jag är inte jätteförstjust i bryggerijäst, men om hunden tål det och inte blir gasig av det, så gör det inget. Bryggerijäst/öljäst ger naturliga B-vitaminer. Det finns i många foder bl a i fodret Simpsons Premium , som funkat bra på en av våra hundar. 

Testa fodret och berätta hur det funkar på din hund!

Analytiska beståndsdelar
Råprotein: 28,0% 
Råfett: 15,0% 
N.F.E. Kolhydrater: 36,8%

Vinternos
2017-04-10 10:40
#12

Men vänta nu… ”Allt i säcken som finns att tillgå vid produktionstillfället är av svenskt ursprung.” betyder väl inte att allt är GARANTERAT svenska råvaror utan enbart när de har möjlighet att få tag i svenska råvaror, annars använder dem utländskt. Eller har jag missförstått och tolkar fel?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[AnimeV4]
2017-04-10 16:01
#13

#12 Jag tycker att det låter som att allt innehåll är svenskt. Annars borde de ha formulerat sig "Allt i säcken är svenskt om det finns att tillgå vid produktionstillfället" eller dylikt, fast jag kan ju ha fel. Bäst är nog att höra av sig och fråga så att man får svart på vitt🤔

Edit: Jag har nu mejlat dem. De bör svara inom 48 timmar enligt hemsidan.

"Hej!

Jag skulle vilja få en fundering utredd angående ert egna hundfoder Granngården Spannmålsfri 12 kg, art nr 1243064. Det står "Hundfodret är framtaget och producerat i Sverige speciellt för Granngården. Allt i säcken som finns att tillgå vid produktionstillfället är av svenskt ursprung". Innebär detta att fodret alltid innehåller svenska råvaror eller används råvaror även ifrån andra länder om det skulle vara brist på någon ingrediens i Sverige?

Mvh PuffBuck"

Annons:
Estelle13
2017-04-10 16:25
#14

Grejen är ju den att en del Ingredienser i hundfoder går inte att få tag på som helsvenska utan har sitt egentliga ursprung från något annat land. Och många gånger kan ingrediensen mkt väl finnas i Sverige men inte i den mängd man skulle behöva och därav import utifrån.

[AnimeV4]
2017-04-10 16:36
#15

Jag har redan fått svar!

"Hej,
tack för ditt mail.

Foder så är allt ingående animaliskt protein svenskt i den mån svenskt animaliskt kött fanns att tillgå vid produktionstillfället (det är ju en bristvara och vid eventuell brist måste man fortfarande kunna utfodra sitt husdjur). Vid en eventuell brist på marknaden tas animaliskt protein in som är av icke svenskt ursprung. Kraven och därmed kvalitén på detta protein är vid dessa tillfällen exakt lika hög som när det är svenskt.

Hälsningar
Granngårdens kundtjänst
Veronika"

[AnimeV4]
2017-04-10 20:12
#16

Så att det inte ser lika knasigt ut.

"Hej,
tack för ditt mail.

Foder så är allt ingående animaliskt protein svenskt i den mån svenskt animaliskt kött fanns att tillgå vid produktionstillfället (det är ju en bristvara och vid eventuell brist måste man fortfarande kunna utfodra sitt husdjur). Vid en eventuell brist på marknaden tas animaliskt protein in som är av icke svenskt ursprung. Kraven och därmed kvalitén på detta protein är vid dessa tillfällen exakt lika hög som när det är svenskt.

Hälsningar
Granngårdens kundtjänst
Veronika"

Vinternos
2017-04-10 21:18
#17

#16 Tack för att du mailade, kul med ett svar när man sitter och funderar över sin egen tolkning, haha :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

[AnimeV4]
2017-04-10 22:52
#18

#17 Absolut! Tack för att du påpekade det! Jag tänkte inte alls på att det kunde vara annat ursprung med tanke på hur de uttryckte sig🙂

Upp till toppen
Annons: