Annons:
Etikettaktivering
Läst 1782 ggr
[Daniela1983]
2017-04-06 01:01

Sprinter på cykel

Går det att cykla omkull med en sådan där sprinter eller vaf den heter, på cykeln så hunden får springa? Någon som har cyklat omkull? Vet inte om jag ska köpa en sån eller ej. Till en cavalier/cocker som gillar att dra ute.

Annons:
Hiro
2017-04-06 01:11
#1

Heter "springer" och cykla omkull går ju alltid att göra. Drar hunden mycket så kan du ju tänka på dina egna cykelkunskaper ex klarar du av om cykeln kränger till eller om någon stöter till cykeln när du cyklar?

[Daniela1983]
2017-04-06 01:22
#2

Skrev springer först, sen chansade och ändrade till sprinter. Samt är det någpn modell som någon upplever är dålig, som man inte ska satsa på? En fråga till, hur gör ni när ni ska stanna med cykeln? Kommando till hunden?

supernatural
2017-04-06 07:11
#3

Har inte springer men när jag ska stanna så ropar jag in hunden (alltså en inkallning). Eller använder lugnande ordet (shhhh) så hon saktar ner lite samtidigt som jag bromsar

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

jenmjao
2017-04-06 08:27
#4

Ja, Jag har och hade en, vi cyklade förbi 5 shelties, Ena gjorde utfall emot oss så jag fick svänga emot min hund (som satt fast i springern med koppel) och hon hann inte med + blev "lite försvarande" när hunden gjorde utfall. Vi flög omkull, Hundens tass rakt icykelhjulet, Jag flög över styret, slog ihuvudet, spräckte läppen, började blöda, fick blåmärken i hela ansiktet och grät av panik när jag trodde att det var min tik som blödde (men det rann ifrån min läpp).
Springer gör bara så man slipper hålla i hundens koppel, Hunden kan fortfarande stoppa tassar och ben i hjulen, eller om den har för långt koppel trassla in sig.

KatarinaSt
2017-04-06 09:11
#5

Jag har aldrig använt sån men när jag var ung så hade vi doberman som jag cyklade med. Använde koppel och tyckte inte det var svårt alls. 

Tycker man lättare kan parera med armen om hunden drar inåt mot cykeln eller liknande. Man kan dessutom "länga" kopplet där det finns utrymme så hunden kan springa en bit ifrån cykeln. Det förutsätter förstås att man har bra balans när man cyklar och inte har några problem med att cykla med en hand på styret.

kim1980
2017-04-06 09:39
#6

Springer är helt ok jag föl för en som är säkert äldre modell den svängde ut . Är säkrare klockt med springer. Det många glömmer är faktiskt strertsa hundens leder efter träningen. Vilket blir smidig hund mjuk i lederna sen när man har gott av från sånt aktiv. Den hunden är 12 år i dag. Han får springa lös en stund varje dag kastrerad är han med :-) han är en lika smidig som för trotts allt. ♥

Annons:
[Daniela1983]
2017-04-06 18:05
#7

#1 Cyklar väl som de flesta andra, dock skulle det inte funka för mig att cykla och bara hålla med en hand i styret.

#3 Säger du kom hit eller din hunds namn?

#4 Det där lät för jäkligt. Vad hade du för springer, av det jag läst ska de inte kunna sätta tassarna i cykeln…  Hoppas din hund inte blev för illa skadad.

 Ett hundutfall eller annan hund är definitivt en risk värd att fundera på, igår läste  på ett annat forum om problemet med att tex åka inlines och att hunden plötsligt vill stanna för att bajsa. Är nog samma problem när man cyklar. Fast jag hatar och orkar rent fysiskt inte springa, så det är tyvärr inte ett alternativ.

jenmjao
2017-04-06 20:38
#8

http://pwss.se/6366-home_default/red-sea-no3po4-x-500ml.jpg
En sådan.
Att hunden kan sätta sig ner och bajsa/eller behöva kissa eller liknande ska man räkna med. Cyklar man med en hund gör man inte det för än själv utan oftast för hunden, Man rastar hunden innan, cyklar (kortare när den inte är van) en sträcka, kliver av och promenerar, Hunden ska ju veta skillnad på att springa vid cykeln eller paus, Sen kan ju höger och vänster också vara väldigt praktiskt(när man väl behöver svänga). Hundutfall hardock gjort så jag inte vågar cykla.. Det brukar fungera med att öka farten, Men man måste också veta vart man har ANDRA hundägare tyvärr, Vilket oftast är det som förstör.

kim1980
2017-04-06 21:51
#9

#8 var sån hade . Men vi cykla bara på grusvägar el bra fina stigar mjukt under lag . En asfalt inte sunt. Och inte centralt. . Skulle aldrig falla mig in som vissa gör i dag.. Gör man så är risken minimal som vissa vart med om. Är logiskt liksom.

jenmjao
2017-04-06 22:34
#10

#9 Då kan man dock stöta på djur, lösa hundar, ryttare och liknande :) Iaf där jag bor, Vad som helst kan ske även på landet, en springer är ingen räddare i nöden, en springer är en sak som håller i kopplet på hunden åt dig när du cyklar, den ska hindra hunden ifrån att gå emot cykelhjulen, men den hindrar den inte ifrån att kasta sig framförspringern och trycka benen i hjulen när andra hundar gör utfall emot den och man måste svänga för att inte köra över den hunden.

En springer är en bra grej, Men jag skulle rekommendera att cykla med hunden UTAN springer i början, bara för att man själv ska känna av hur ens hund hanterar springandet, drar den? vilken takt ska man hålla? Kan den svänga på kommando? stanna, springa på kommando, m.m. Senare springer.
Jag har cyklat med min tik ofta och det har gått bra, någon gång har det varit svårt att bromsa pga cykeln, Allt utan springer. Men sen när jag fick springern så var olyckan inne, en olycka jag förmodligen skulle kunna hindrat om jag hållt i kopplet eller gjort något annorlunda :) Men skett är skett. Det är inte springerns fel.

Wellcraft
2017-04-06 22:46
#11

Jag kör utan, fäster lina i midjan. När jag skolade in dem med cykel så lärde jag först in kommandon utan cykel, när vi gick. Dessa kommandon är strikta och måste följas, det vet mina hundar. Fram, framåt, sakta, stanna, höger, vänster, över (när jag korsar en väg) är de kommandon jag använder, mina hundar är snabba och starka, men lyder som sagt vilket gör cykelturer a säkra och harmoniska.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hemul
2017-04-07 00:22
#12

På Zooplus har de två modeller. Om man kollar så kan denna möjligen hindra hunden från att hoppa från hjulen.
http://www.zooplus.se/shop/hund/hundsport_hundtraning/cykellinor_joggning/249744

Men knappast denna, inte som den används på bilden ivf, med så långt koppel.
http://www.zooplus.se/shop/hund/hundsport_hundtraning/cykellinor_joggning/249932

Springer är egentligen ett märke, originalet liksom. Norsk tror jag. Den är lite svår att googla upp eftersom alla såna där anordningar kallas springer nu. Den har ivf en säkerhetsmekanism som gör att hunden kopplas loss vid kraftiga ryck, om man t.ex. skulle råka passare på olika sidor om en stolpe.

Nu hittade jag den på Häromi. Tycker inte arrangermanget på bilder ser ut att hålla hunden från hjulen där heller. Vet inte om origanalet är värd det ganska mycket högre priset.
https://www.haromi.se/springer-original-p-1295.html

Kolla också vilka demensioner på rör fästet passar till innan du köper. En del passar bara på standardrör, runda och ganska tunna. Många cyklar har ju överdimensionerade rör och inte alltid runda heller. Sadelstolpen förstås, om det funkar där.

jenmjao
2017-04-07 08:57
#13

#12 Modellen som dyker upp på första länken är den jag hade som min hund hoppa in i hjulet med.

Annons:
immobilized
2017-04-07 12:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#14

Ska hunden dra, inte trava bredvid utan dra så rekommenderar jag:

Börja med att lära in höger, vänster, stanna och framåt (Eller vilka kommandon du nu vill ha). 
Se till att du också vet hur hunden beter sig om ni möter andra hundar, en katt kommer springandes över vägen etc.
Du kan vänja in kommandon vid tillfällen så som vanlig promenad också. 
Just ''stanna'' är väl viktigast. 
Börja sen vänja in hunden vid cykeln, gå först bara med cykeln så hunden visar att denne inte är rädd, kolla också reaktion om du bromsar och det låter lite, plingljud osv. 
Sen kan du börja rulla långsamt och låta hunden hålla linan sträckt. Beröm massor, var positiv och glad hela tiden. Korta vändor. Bra underlag och se till att hunden drar rätt med selen på sig och inte belastar fel kroppsdelar.

Ska du dra med hunden rekommenderar jag:
http://draghundcenter.se/webshop/image/cache/data/dragfaste-500x500.jpg

Annars funkar det som folk länkat, dvs om hunden inte ska dra dig. Gillar hunden att dra skulle jag dock varmt rekommendera att testa drag med hunden.

Sen tror jag det aldrig finns garantier för skador tyvärr. Man får helt enkelt hålla öga både framför och på hunden. Vara noga med att läsa av om hunden får syn på något, om hunden börjar dra sig nära hjulet, om hunden börjar bli trött o linan blir slak, osv.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

[Daniela1983]
2017-04-10 16:43
#15

Tyvärr kommer jag nog inte våga köpa springer eller inlines. Min hund är inte så bra på lydnad, bryr sig om vissa passerande hundar och vissa kommandon kan han inte. Rullskridskor känns något säkrare men man avråder från det om man inte är väldigt bra på att åka.😢

JoannaLi
2017-04-10 19:22
#16

#15 Inlines förstår jag, hua att sitta på dem bakom hund! De som vågar sig på det är stålmannen i mina ögon 😃

Däremot springer är hyfsat okej även med ouppfostrad hund (om man får säga så). Jag har en väldigt stark hund som jag kör barmarksdrag med, som för första gången fick fincykla intill cykeln igår, och gissa vad han tyckte om det… "JAG MÅSTE DRA MATTE, NU, DRAAAA, CYKELN ÄR UTE, DET BETYDER DRA, DRAAA!!" 

Trots det så går det ju ganska bra. Javisst, man får ligga en hel del på bromsen, men draget blir ganska jämt framåt, ryck kände jag inte av så mycket (hade ingen riktig springer utan snörde bara fast honom i pakethållaren, så ryck dämpas ju ytterligare med springer. Dessutom kan man köpa en dämpande lina, t.ex. Baggen) och om du har hunden vid sidan av så se till att ha hunden längst ut mot diket. Kommer det då en hund är ju den troligtvis på andra sidan cykeln, och då har du en barriär mellan hunden, och dessutom kan man dra på lite grann så fokuserar oftast hunden mer på att hinna med än hunden :)

mikapika
2017-04-11 21:44
#17

Jag testade springer först, men tycker det funkar mycket bättre att ha hunden i midjebälte med lina som jag kortat av till lagom längd för att ha honom bredvid och knutit en del knutar i så jag får grepp och kan ta tag i om det behövs. I springern så drog han väldigt mycket "utåt" och det kändes instabilt att cykla. Har inte det problemet nu, det känns som att det är svårare att få mig ur balans än cykeln plus att vi är mer samspelta såhär. Är noga med kommandona (höger/vänster/stanna) också och att han absolut inte får stanna om jag inte sagt det..

hemul
2017-04-11 22:02
#18

Men är springer lämpad att dra med? Trodde det mer var för hundar som springer "fint".

[Daniela1983]
2017-04-12 05:51
#19

" 17 Intressant att du upplever det blir stabilare med midjebälte istället. Det som jag ser är fördelen med springer är att den verkar hålla ett avstånd i sidled så hunden inte kommer för nära hjulen. Din hund kommer inte för nära hjulen vid spring?

Tror du att man kan använda sig av ett midjebälte i stället, om man inte lärt in höger, vänster, fram och sånt? Det enda min hane kanske skulle lyssna till i den situationen är stanna.

Provade i förrgår lite löpning bara för hundens skull, hatar löpning och orkar inte springa mer än någon minut i taget. Men gick så låångsamt, han sprang knappt. haha Annars funkade det bra för oss med vanligt läderkoppel i ena handen när vi *sprang*.

[Daniela1983]
2017-04-12 05:56
#20

Jag kom på att jag faktiskt provat cykla med honom förut. Då med läderkoppel i ena handen. Dels känner jag mig lite ostabil med att cykla med en hand på styret, och dels så sprang han inte fint bredvid utan för nära framhjulet tror jag det var. Tänkte inte på att lära in det på något sätt, var lite trial and error och som sagt han var i fel position konstant så det gick inte.

Annons:
mikapika
2017-04-12 12:00
#21

#19 Ja jag blev faktiskt förvånad själv att det kändes bättre med midjebälte. Men jag tror att det är superviktigt att ha en lina som är precis rätt längd så hunden hamnar där man vill, inte för långt fram eller bak eller för nära cykeln. Han vill hellre bort från hjulen, så har inte problem med det, försöker snarare få honom att springa lite närmare än han själv vill. 

Jag vet inte hur det funkar om man inte har kommandona, men kan tipsa om att träna lite höger/vänster på promenader, att säga det ofta när man tydligt går åt höger eller vänster, det är det jag har gjort och så har han klurat ut det själv efter ett tag. Och så att sätta en tydlig ram för att det "cykeldags", brukar sätta honom och säga "nu springer vi" och sen när vi stannar så får han sätta sig igen och vänta på att få frikommando. Men det är ju svårt att säga vad som funkar bäst med en annan hund:)

kim1980
2017-04-14 23:06
#22

10# där jag var inget annat en vilda djur det blev mer fast då men kul var det.. Jag har kastrerad hund så jag är trygg av bara sån sak. Jag sa bara att mindre farligt. Och avfsalt är ej bra för hundar . Har faktiskt gott en del kurser. Så jag kan strertsa hund. Som folk gör efter dom sprungit . Jag är grav intresserad på djupet i vissa saker..

[Daniela1983]
2017-04-16 15:29
#23

#22 Om man inte gått kurs i strechning, var hittar man info om hur man strechar dem?

JoannaLi
2017-04-16 19:33
#24

#23 Hos en bra fysioterapeut! SoS-tassar ❤️

Upp till toppen
Annons: