Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1945 ggr
Princesseen
2017-04-05 23:06

Kalorisnålt godis

En av mina hundar väger vara tre kg och jag vill kunna träna honom mycket utan att han går upp i vikt. Finns det nått gott godis som dom kan få mycket av. Dom äter färskfoder och vill försöka ge så naturligt godis så möjligt. Nu ger jag falukorv, leverpastej, nötfärs m.m. Nån som har tips på gott godis som dom inte går upp i vikt av. Kan liksom inte dra ner på maten helt känner jag. Tack på förhand.

Annons:
Herveaux
2017-04-05 23:09
#1

Dom uppskattar inte leksak eller gos som belöning?
Det är iaf kalorisnålt. :)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Princesseen
2017-04-05 23:11
#2

Jag tränar just den här hunden i motbetingning för han skäller och är rädd för andra hundar och då duger inget annat tyvärr.

Herveaux
2017-04-05 23:12
#3

#3 Ah, okej…


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Princesseen
2017-04-05 23:13
#4

Tack iallafall.

Zadie
2017-04-05 23:15
#5

Små morotsbitar kanske?

Herveaux
2017-04-05 23:17
#6

Har du kollat på, eller testat sk "lick treats"?
Efter en snabb googling hittade jag denna tex, som säljs in med texten:
_"Belöna din hund utan godis. Med Lick Treat får din hund i sig ca 1 kalori på 10 slick."
_http://blogg.haromi.se/lick-treat

…faaast inte det mest naturliga godiset… Hoppas någon annan har bra tips!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Sugar Mist
2017-04-05 23:57
#7

Kok kyckling?:)

-

[LadyK]
2017-04-06 00:01
#8

Torka eget hungodis, typ lever eller hjärta skuret i småbitar även njure och lunga från vilt funkar om man har kontakt med jägare. Annars innehåller nötlever 162 kalorier/100 gram. 

Sätt ugnen på 125 grader.

Koka levern i ett par minuter (så att den blir mer lätthanterlig) och skär sedan i bitar.

Torka sedan bitarna på en plåt i ugnen i cirka 2 timmar.

Låt stå och torka över natten.

Odd
2017-04-06 06:54
#9

#8 Lever säger de ju att man inte ska ge mer än 100g (färsk) i veckan dock, så det är lite svårt att använda som träningsgodis om man tränar mycket, när det torkar är 100g inte särskilt mycket. Jag brukar mixa 100g lever med något annat billigt kött, typ hjärta eller färs, i en matberedare tills det bara är en smet. Sen häller jag ut allt i ett tunt lager på plåtar och sen in i ugnen för att torka. Tycker att man får ut mer bitar av köttet när man mixar det till en smet istället för att bara dela i bitar. Fett kött tar längre tid att torka och kan behöva dabbas med papper mellan varven. Vill man vara riktigt billig och kalorisnål fungerar det att torka morötter med leversmak också. Då tar jag och mixar färdigtorkad lever som jag gjort tididgar, till ett pulver, skivar morötter i tunna skivor och blandar dessa med pulvret i en bunke, sen in i ugnen och låt torka tills de dragit ihop sig och är alldeles torra. Bobby älskar dessa, tycker mycket bättre om dem än vanlig morot, sen är de jättesmidiga att träna med eftersom de drar ihop sig så att de blir små hårda bitar i perfekt storlek och kladdar inte så man kan ha dem i fickan. Hittade även något tonfisks godis från Purina tror jag, på Ica, men det var dyrt. Ska se om jag kan googla fram det.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Elsis matte
2017-04-06 07:19
#10

Kokt kyckling eller dito skinka är både magert och gott! Och anpassa bitarna efter hundens storlek. Att få slicka lite mager mjukost direkt från tuben blir också en kalorisnål samt lugnande belöning.

Odd
2017-04-06 08:29
#11

#9 Det var dessa jag menade: https://www.google.se/search?q=prima+dog+tonfisk&client=ms-opera-mobile&channel=new&espv=1&prmd=ivsn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwibs8-XmY_TAhVLDsAKHchyAQ4Q_AUICCgB&biw=320&bih=374#imgrc=HzcpT26JqIzxfM: Men som sagt, rättså dyrt, men måste säga att de räckte förvånansvärt länge. Jag delade varje bit på hälften och då blev de perfekt storlek till min BC-blandning.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[AnimeV4]
2017-04-06 10:36
#12

Är det OK att ge en massa morotsbitar till en valp, ex. under valpkurs?

Hornslandet
2017-04-06 13:17
#13

Jag misstänker att min valp blev lös i magen av morot, även om jag inte har några bevis för det. Nu är jag inte anti att ge morot, men kan vara värt att tänka på att inte ge för mycket iaf. Kan även varit annat som sagt.

Sånt här har jag gett en del, ska vara energisnålt, och älskas av valpen:
http://www.zooplus.se/shop/hund/hundgodis_tuggben/rocco/naturligt_tugg/249503 
(rätt stora bitar, men struktur lite som fnöske så går rätt lätt att bryta sönder till mindre bitar)

Annons:
hemul
2017-04-06 13:44
#14

#8 100 g - till hur stor hund då?

Vilken smart idé att smaksätta morötter vid lever! Det ska jag komma ihåg om behov uppstår. 🙂

parsley
2017-04-06 14:03
#15

Ett levergodis som jag hittat på facebook

Mixa  700 g lever med 1,5 dl vatten och 2 dl bovetemjöl i matberedaren. Grädda i ugn, 20 minuter vid 200 grader. Dela i mindre bitar. Godiset blir kladdigt och ska förvaras i frysen för att inte bli dåligt. Hela satsen innehåller ca 1300 kalorier, om det är till någon ledning. Bovete är en ört, så godiset är spannmålsfritt.
**
Torka i mikron**

Kan du tänka dig att torka hundgodis i mikron, så går det snabbare än att torka i ugn. Man kan t ex torka smörgåsmat eller rester av kyckling. Man kan även testa att torka färskfoder. Dela det blivande belöningsgodiset i portionsbitar.  Sprid ut det på ett hushållspapper på en tallrik och kör i mikron på full effekt. Testa med 1 minut åt gången, så du ser hur det fungerar och hur lång tid det kan behövas. När godiset är nästan torrt tar du ut det. Låt det torka i rumstemperatur tills det är helt torrt. 

Färskfoder
Testa att blanda ut färskfodret med vatten så det blir lösare. Ha det i en tub och använd som belöningsgodis. Jag har inte testat själv, utan läst tipset någonstans. Använder du den vanliga maten även som belöning, så blir det lättare för dig att se att hunden får lagom mycket mat.

[AnimeV4]
2017-04-06 14:25
#16

#13 Bra att tänka på. Jag lär börja ge morot tidigt, så magen lär väl vänja sig tills det är kursdags om det nu blir morot som belöning🙂Länken gjorde att jag hamnade på startsidan. Vart kommer Roccos produkter ifrån?

Therese
2017-04-06 14:51
#17

Torkad kycklingfilé eller lunga tänker jag :)

Princesseen
2017-04-06 20:35
#18

Tack för alla tips :)

Odd
2017-04-06 22:52
#19

#14 Storlekarna och skillnader mellan mängd hos dessa har jag faktiskt ingen aning om, katter rekommenderar väl Barfare bara 50g i veckan? Lever innehåller ju A-vitamin och ger man för mycket kan det tydligen ge en överdos vilket kan resultera i förgiftning. Nu pratar vi alltså stora mängder, men A-vitamin lagras och byggs upp i kroppen över tid, så ger man ofta och varje vecka (t.ex om man belönar mycket varje dag) kan det ge symptom långsiktigt. Det gäller även människor. Lever är absolut inte dåligt och fungerar jättebra som godis eller i maten, men med måtta. Nu vet jag ju inte exakt hur hög chansen för överdos är, men det känns ju dumt att riskera något när det finns flera andra alternativ. Som jag sa tidigare blir ju 100g lever knappt en handfull i torkad form, så är man ute efter ett belöningsgodis som man kan använda ofta och i stora mängder skulle jag satsa på något annat, annars har helt plötsligt allt 500g man torkade gått åt på några dagar.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: