Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2902 ggr
KatarinaSt
2017-04-05 16:07

Öronrengöringsmedel

Valpen (cocker spaniel) kliar sig i ena örat flera gånger om dagen. Det luktar inte illa och jag har torkat av det jag kan komma åt med bomullsrondell. Inte mycket skit alls, men det är hur som helst dags att skaffa rengöringsvätska för öronen. 

Har aldrig rengjort öron på hund men sett hur man ska göra. Men det är svårt att veta vilken sorts medel jag ska skaffa.

Med eller utan alkohol? Med eller utan antiseptisk verkan? 

Sen blir jag lite fundersam över varför vissa produkter säger man ska droppa bara några droppar medan andra ska man "hälla" i så pass mycket att man fyller örongången.

Ex den här https://www.zoo.se/produkter/hund-butik-mat-tillbehor/hundvard-hygien-halsa-kosttillskott-for-hundar/oronvard/kw-oronrens-krokodille-oil-25-ml.html som man bara ska ha några droppar av, vs den här som man fyller örat med https://www.zoo.se/produkter/hund-butik-mat-tillbehor/hundvard-hygien-halsa-kosttillskott-for-hundar/oronvard/icf-otodine-ear-cleansing-detergent.html

Annons:
[AnimeV4]
2017-04-05 16:19
#1

Jag tror att espree är ett märke folk brukar gilla.

kim1980
2017-04-05 16:42
#2

Det finns en sort som är även lindrande mot klåda hos vet. Jag skulle rekomodera det. Är gul vit flaska . Man har tyvärr ingen rönk syn . Hänger hunden på huvudet så är det besvärligt för hunden.

kim1980
2017-04-05 17:09
#3

Inget av dem har jag använt som länken var. Mina beprövade är deta gula är klåda stilande . Skulle jag satsa på. Dem luktar ok. Vissa är urk. Men dem här helt God kännda. Hjälper inte det då är vet nästa. Visa säger till i god tid. Mens visa räcker med koppla upp hunden så gör det ont. Har en hund som är hopplös med bli akut. Han är tålig annars . Sist kosta det 2 500 för blev akut. Tips är diskrit vet. Dels faktura dels att blod prov sånt är bilgare där. I allaf Östergötland Sörmland. http://www.veterinarbutiken.se/oronvard/172-dermapet-malacetic-oronrengoring-118-ml.html https://vetzoo.se/epi-otic-oronrengoring?gclid=CjwKEAjwq5LHBRCN0YLf9-GyywYSJAAhOw6mTd0r2dkWndCkXkvtL6NPU6xNMwcvEAXlWpzLNIktiRoCn3nw_wcB#!child=291

KatarinaSt
2017-04-05 20:55
#4

Tack för tipsen alla. Gick till Arken zoo som tyvärr hade slut, men apoteket visade sig ha. Det heter DOUXO care och är avsett för hund/katt öron. Ingen alkohol men ska lösa upp vax enligt instruktion. 

Valpen tyckte INTE om det. Inte heller skakade han på huvudet trots att vi blåste in i örat så jag vet inte om det finns vätska kvar.

lizton
2017-04-05 22:40
#5

Jag använder Aptus Otozyme Ear Wash att rengöra med, spruta in i örat, gnugga och torka ur  och sen deras öronkräm för att smörja med efter behov.  

De är bra och klådstillande. båda finns hos apotea.se . Man kan välja gratis frakt.

 http://www.apotea.se/aptus-otozyme-ear-wash-100-ml

http://www.apotea.se/aptus-otozyme-ear-creme-15-g

Till katten som är känslig för dofter och flyr så fort han känner lukten av öronkrämen, använder jag istället öronpulver för att hålla rätt balans i örat. (efter tvätt med otozyme ear wash)

http://www.apotea.se/oticurant-%C3%B6ronpuder-24-dosp%C3%A5sar

amandatherese
2017-04-06 08:41
#6

Som #5 skrev så är Aptus Otozyme jättebra, kommer aldrig köpa något annat :)

Annons:
kim1980
2017-04-06 09:29
#7

#6 5 . Jag har provat den olja aptus saken tycker ej om den alls öron sak märket . Jag litar mer på vet då vet man att det funkar som inte gör saken värre. Kommer alltid lita mera på vet alla djursjukhus. Mina länkar är litar bara produkter. Dessutom lyder jag vet. I alla fall det räddat mina djurs öron.

Kitten86
2017-04-06 10:54
#8

Rekommenderar Epi-otic. Superbra samt ingen risk för att flaskan drar åt sig bakterier eller så då det är dos flaskor. Annars är även Malacetic, som någon skrev, bra

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

kim1980
2017-04-06 11:55
#9

#8 exakt dem är super bra ! Tur dem finns . ♥♥♥

KatarinaSt
2017-04-06 13:04
#10

Tack för alla tips. En kort fråga bara. Om valpen inte skakar ur sig vätskan efter att man masserat öron-gången - vad gör man då?

Jag kunde höra att det "skvalpade" när han kliade sig med tassen.

kim1980
2017-04-06 18:56
#11

Då tyder det på att kan vara öron infeskon el nått annat . Ska inte skvalpa alls 2 rystingar så ska det vara återstält . Så det låter som är bästa boka öron koll. Är i alla fall vad jag hade gjort det. Ofta är det bara ett öra som är oturligt . Sen att dem hänger huvdet på sne. Fästingar har vaknat med . Skulle själv vilja ha instrument för jävla fästingarna är besvärligt hitta i örat.

amandatherese
2017-04-06 19:54
#12

#10 Har aldrig varit med om att hundarna inte skakar ur vätskan. Hoppas att någon annan här inne har koll.

Estelle13
2017-04-06 22:56
#13

Du får torka ur vätskan ur örat. Örat blir inte torrt för att hunden skakar ut det. Vätskan är ju till för att det ska lösa upp vaxet så att man lättare kan torka bort det annars blir det en massa gegg kvar i örat.

Annons:
KatarinaSt
2017-04-07 07:39
#14

Jo - det har jag försökt göra men jag kan ju inte nå hörselgången för att torka ur örat. Bara det vindlingarna och en liten bit ner kan jag torka, men vätskan är ju nånstans nere i hörselgången.

Nu skvalpar det inte mer. Det gjorde bara det samma kväll jag försökte rengöra örat.

Vill bara förtydliga - det finns inga misstankar om inflammation eller liknande. Hunden lutar inte på huvudet och det är inte smutsigt eller luktar i örat. Det var bara allmän öronvård jag försökte få till men inte riktigt lyckades med :-)

Cim92
2017-04-07 15:00
#15

Jag spayar lite av denna på en bommulsrondell och rengör öronen med =) Perfekt även på päls, sår, tassar osv =)

https://foreverliving.se/shop/category/wellness/product/veterinary_formula

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Agda
2017-04-07 15:15
#16

Vi använder barnolja och ibland färsk aloe vera (direkt från planta) på bomullsrondeller och torkar ur öronen.

Otoclean (tror jag det var) använde vi efter veterinärs rekommendation då vår 12 åriga golden hade fått mycket gegga i ena örat.

[Tuulikki]
2017-04-08 19:20
#17

#15 Den är toppen👍

lizton
2017-04-08 22:24
#18

#14 Man ska vara försiktig och inte peta för långt ner i örat. Risken är att man kan skada trumhinnan. Peta ur med lite bomull eller en bomullsrondell på ett finger så långt ner du når och det är inte så långt. När jag petar med bomullstops har jag ett finger med lika långt som topsen når för att inte komma för långt ner.

När jag tvättat och torkat ur (med Aptus Otozyme Earwash) underhåller jag några dagar därefter med Aptus Otozyme kräm.  Den är klådstillande och verkar direkt. Hunden viftar på svansen när hon känner lukten av den. Det känns skönt för henne när jag smörjer i örat. Jag använder inte pipen som följer med, för att inte riskera att komma för långt ner utan jag tar lite på ett finger och masserar inne i örat och så långt ner jag når i örongången. Krämen ska inte torkas ur. (Ear Wash ska torkas ur)

Cim92
2017-04-09 11:15
#19

#17, eller hur!! Blandar även i lite heat lotion i en mindre flaska och spreyar på honom innan han går ut, har hört att det ska vara en motbjudande doft för fästingar! =D

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

[Tuulikki]
2017-04-09 18:13
#20

#19 Bra tips! Men hur är det på hundens hud? På oss blir det ju rätt varmt och "starkt"

Annons:
[Forest]
2017-04-09 23:03
#21

Själv petar jag inte ner medel utan tar bommulspad som jag tagit kamomillte på o torkar lite lätt.

Estelle13
2017-04-10 08:04
#22

Jag använder alltid lättsaltat vatten vilket är bakteriedödande, funkar kanon om hunden skulle ha svamp eller rodnad i öronen. Använder alltid bomullsrondell, man behöver inte vara rädd för att komma åt trumhinnan eftersom hundens hörselgångar är L formade och inte som våra att det går rakt in. Däremot ska man ändå vara försiktig då man lätt kan irritera eller skada huden i hörselgångarna.

Lona
2017-04-10 11:32
#23

#22, Instämmer, dessutom kan man peta ner eventuella främmande föremål längre in i örongången och "packa ihop" gegget mer - för att inte tala om att bomullstopoen på topsen kan lossna (vilket för övrigt gäller på mänskliga öron också…)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2017-04-10 11:37
#24

Observera att man ALDRIG ska ta klorhexidin i öronen! Är trumhinnan sönder (vilket man inte kan veta utan att ha tittat med otoskop) så kan det gå riktigt illa :-( Ett tips om man vill kika ner i hundens öron så långt det går utan otoskop är att använda pannlampa och "dra" hundens öronlapp lite försiktigt uppåt/bakåt, då rätar örongången ut sig lite.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Cim92
2017-04-10 22:46
#25

#20, hmm, jag har bara gjort det på min katt än så länge och han har så tjock päls så det kommer aldrig ner till huden! Tror dock inte det är så farligt, tänker att man tar ju bara lite grann för luktens skull, resten är ju vet. formulan =)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

[AnimeV4]
2017-04-13 19:55
#26

Min katt kliar sig en del i öronen, blir smutsig snabbare än vanligt och får ner hår. Jag brukar ta tops med lite olja på, men det hjälper inte + att jag inte kan gå ner så långt i örat. Är det läge för rengöring, tro?

Han har varit hos veterinären 2 gånger och har även tagit prov. Han har inte öronskabb. Han luktar inte äckligt i öronen eller någonting heller.

KatarinaSt
2017-04-13 21:04
#27

Vill bara tacka för tipset med Aptus Otozyme rengöringsmedel och kräm. Luktar gott och hunden gillar det med. Har slutat klia sig så där intensivt. Super :-)

Annons:
lizton
2017-04-15 00:36
#28

#26 Ja, det tror jag. Nu när det är fuktigt ute kan de få besvär i öronen. Olja löser inte upp smuts lika bra som speciella öronrengöringsmedel.

Tvätta med t ex Aptus Otozyme Earwash. Katten kommer inte att gilla det, så du får hålla fast den. Torka ur med bomull el en bomullsrodell. Om du kan fortsätta med några tops så är det bra. (Inte för djupt). Nästa dag el nån dag därefter kan du underhålla med antingen Aptus Otozyme kräm eller med Oticurant öronpuder. (Jag tar en halv doseringspåse till vardera örat på katten av pudret.) Öronpudret är dyrare än krämen. 

Min katt sticker så fort han känner lukten av öronkrämen, så på honom använder jag öronpudret. Hunden får krämen och det gillar hon. Allt finns hos apota.se och du kan välja gratis frakt. De är snabba. Det finns säkert på fler ställen, men kan vara dyrare.

[AnimeV4]
2017-04-15 00:45
#29

#28 Då kanske det är värt att pröva! Jag har tur som har en extremt samarbetsvillig katt. Får pilla nosen, gräva i öron, borsta tänder, klippa klor..🥵

Måste jag använda även kräm eller går det bra att bara rengöra och torka ur? Jag provar helt att bara rengöra om kräm inte är ett måste. Han är inte väldigt smutsig. Kan ta en bild idag eller söndag om jag kommer ihåg.

Apotea gillar jag! Aldrig haft strul med dem👍

lizton
2017-04-15 01:00
#30

#29 Prova med bara att rengöra och torka ur. Kanske funkar fint! Enkelt med en sån katt.  

Jag gillar också apotea skarpt.

[AnimeV4]
2017-04-15 01:06
#31

#30 Då kör jag på det! Kul om det funkar🙂

Upp till toppen
Annons: