Annons:
Etikettdebatt
Läst 7870 ggr
Atropa
4/4/17, 8:45 PM

Bravecto

Hur ställer ni er till bravecto? Och övriga andra fästingspreparat? Rekommendationer, erfaranheter och tips?

Annons:
Elsis matte
4/4/17, 8:51 PM
#1

Bravecto är bäst, ingen protest! Skönt att slippa gifter utanpå, inga biverkningar på mina hundar och framförallt det enda som hållt dem helt fästingfria.

Niseeu
4/4/17, 9:09 PM
#2

Jag rekommenderar inte bravecto och skulle aldrig ge min hund det. Det finns en del biverkningar som det självklart gör på alla mediciner men dom mest allvarliga är inte alla medvetna om. En bekants hund fick kramper från ingenstans och blev förlamad ägaren fick panik och det hände flera gånger under sommaren ägaren gav aldrig en ny tablett efter tre månader och efter ett tag blev hunden mycket bättre. Jag är glad att jag fick den här vetskapen då jag hade funderingar på att prova men ville inte prova den när den var så ny utan ville vänta och se vilka biverkningar som kom fram och det är jag glad för. artikel från ark Enligt tillverkaren MSD Animal Health visar 1,6 procent av de behandlade hundarna reaktioner. De vanligast observerade biverkningarna i kliniska studier är milda och övergående reaktioner från mag-tarmkanalen som diarré, kräkning, aptitlöshet och dreglande. Men många av de biverkningsrapporter som nått svenska, europeiska och amerikanska läkemedelsmyndigheter nämner även kramper, beteenderubbningar, förlamning, muskelsvaghet, inflammation i bukspottkörteln, organsvikt, förändringar av blodbilden och plötsliga dödsfall. Beror på fästingmedlet? Frågan är om de har med fästingmedlet att göra eller ej. I Sverige lanserades Bravecto i maj 2014. Sedan dess har Läkemedelsverket fått in sammanlagt 152 biverkningsrapporter som rör medlet. Enbart förra året kom det in 90 biverkningsrapporter från veterinärer och privatpersoner. 14 av rapporterna handlar om dödsfall, antingen om missbildade och dödfödda valpar eller om vuxna hundar som avlivats efter att ha blivit svårt sjuka. http://www.atl.nu/lantbruk/fastingmedel-granskas-efter-larm/

Atropa
4/4/17, 9:32 PM
#3

Intressant med olika erfarenheter! Vet ni naturliga preparat som fått bra omdömen? Läst lite om örtavkok, grönsåpa eller tjärschampo som tydligen ska fungera.

Elsis matte
4/4/17, 9:40 PM
#4

Nope, har testat alla tre saker du nämner utan minsta effekt. Alla fästingmedel från apotek har biverkningar, hundar har blivit förlamade även av halsband och droppar. Men har inte hittat något ogiftigt som verkligen fungerar, och borrelia/anaplasma är inte att leka med heller.

Niseeu
4/4/17, 9:49 PM
#5

borrelia och anaplsama är absolut inte att leka med men det är det inte med en hund som får krampanfall och blir förlamad i flera dagar heller eller kanske värre.

Isalel
4/4/17, 10:00 PM
#6

Min hund har demodex och behandlas med bravecto och har så gjort sedan nästan ett år tillbaks. Det enda jag märkt är att hon blivit dålig i magen ett par dagar efter tabletten men annars inget särskilt. Är också det enda alternativet med småbarn hemma då de andra medlena helst inte ska användas om barn ska kramas och klappas med hunden. Sen är jag lite skeptisk till att det är en systemisk behandling och att det kanske kan ha negativa effekter på sikt som inte upptäckts än. Men negativa effekter kan ju även de fästingburna sjukdomarna ha :/

Annons:
Fisherling
4/5/17, 5:58 AM
#7

Skulle aldrig våga ge något som jag inte kan "ta av" om hunden skulle reagera. Då står man ju där och så får hunden lida och det finns inget man kan göra. Nej, jag har aldrig gett Tinja fästingmedel. Jag kolla istället igenom henne noga varje kväll. Hon hade sammanlagt typ 3-5 fästingar förra året.

oh-la
4/5/17, 7:30 AM
#8

Vi fick inte tag på bravecto förra året, vi var får sent ute och det va slut i hela landet. Vi fick istället utskrivet nexgard som fungerar på samma vis. Jag är otroligt nöjd. Här kommer det inte in några giftiga halsband alls, och vi missar alltid fästingar om vi bara ska plocka. Vill vare sig ha giftigt halsband eller fripassagerare ner i sängen där vår dotter på 7 månader sover. Tror också att halsbanden som är så giftiga att hunden inte får bara och man ska vara försiktig när man klappar den påverkar hunden i det långa loppet. Hunden fick inga biverkningar alls, och heller inga fästingar. Med tanke på hur många hundar som fick preparatet förra säsongen verkar det ju inte vara någon större mängd allvarliga biverkningar.

amandatherese
4/5/17, 8:54 AM
#9

#7 OT oj, så lite fästingar på ett år. Helix har mellan 6-10 om dagen utan medel… OnT Jag har gett Helix Nexgard hans två första år och fick bravecto utskrivet i år. Funkar väldigt bra på honom och enbart lite lösare avföring kvällen efter jag gett sen tillbaka som vanligt igen. Har även provat frontline men då hade han fortfarande någon fästing varje dag. Övriga hundar hemma har haft scalibor som vi plockat av när de ska bada, även det med god effekt.

Fisherling
4/5/17, 10:11 AM
#10

#9 Kan tillägga att jag har haft en fästing i hela mitt liv haha! Är väldigt noggrann.

parsley
4/5/17, 10:51 AM
#11

Jag har valt att ge Bravecto. Hunden har en päls som är svår att hitta fästingar i och vi går en del i fästingrika marker, så för mig känns det nödvändigt. Utan fästingmedel, så ökar risken för att hunden får fästingar och därmed fästingburna sjukdomar. Hade jag haft en hund med kortare päls, så är det möjligt att jag valt huskurer och fästingplockning för hand. Han har fått en dos för några veckor sedan och jag märkte inte av någon biverkning. Igår kväll kröp det iofs omkring en fästing i huvudet på honom, men eftersom den inte bitit sig fast, var den lätt att plocka bort.

Fridaaaa
4/5/17, 11:07 AM
#12

Kommer aldrig aldrig utsätta mina hundar för riskerna med bravecot, scalibor eller seresto. Neverever!

Här blir det andra sätt i förstahand.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vinternos
4/5/17, 11:39 AM
#13

Förra året reagerade ingen av hundarna på Bravecto, men detta året slogs hanens mage ut helt tack vare medlet. Han har gått på skonkost en period och nu är magen återställd, men troligtvis kommer vi inte fortsätta med Bravecto utan då bara Ticclip som vi kört i perioder innan med bra resultat. Andra fästingmedel som sätts på päls eller halsband är inget alternativ eftersom att jag får kraftiga reaktioner av dem.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
Hornslandet
4/5/17, 12:44 PM
#14

Frågar lite vad "andra sätt" är? Förutom att gå igenom pälsen 100% efter varje utevistelse?

Lojs
4/5/17, 1:12 PM
#15

Jag har gett bravecto två gånger nu, båda inför semester till fästingsrika trakter där vi gärna badar mycket med hundarna och för oss har det fungerat väldigt bra. Inga fästingar alls på hundarna och inga biverkningar. Tidigare har vi kört frontline, men det ska de ju inte bada med och det var inte lika effektivt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

parsley
4/5/17, 2:06 PM
#16

# 14 Det finns en del huskurer mot fästingar. Här hittar du några exempel.  http://www.hundkonsultsonja.se/empty_13.html och här finns några andra.  http://draghundcenter.se/?page_id=508

De är inte idiotsäkra, men jag tror absolut att det finns huskurer som gör att hunden får färre fästingar.

Fridaaaa
4/5/17, 2:52 PM
#17

#14 Bärnstenshalsband, emmakok att ha på pälsen, tjärschampoo mfl.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsis matte
4/5/17, 6:42 PM
#18

#17 Samtliga tyvärr helt verkningslösa… Det beror ju på var man bor, hur man lever och hunden (pälsmängd + hur mycket fästingar den drar åt sig). Jag har två välpälsade hundar, är ute i skog och mark samt bor i värsta fästingsmitteområdet. Att inte ha effektivt medel är inget alternativ, för ett par vänners hundar har blivit sabbade för livet av anaplasma. Visst finns det otäcka biverkningar, men ovanliga allvarliga biverkningar finns hos i princip alla läkemedel - ska man välja efter värsta tänkbara scenario så bör man väl inte heller vaccinera sin hund (eller sitt barn)?

Fridaaaa
4/5/17, 6:46 PM
#19

#18 FInns massor av hundar de exemplerna fungerar alldeles utmärkt på. 
Men det är exempel på andra man kan testa, och som fungerar för många. Är inte enbart gifter som fungerar.

Vi bor vid skogen - gott om fästingar mm. Men kommer aldrig över min dlda kropp - ge mina hundar bravevot eller ta på gifthalsbanden. 

Pest eller kolera helt enkelt - eller hitta ett giftfritt alternativ som fungerar.
vår förra hund, hennes pappa fick EP av fästingbett. Men kommer aldrig utsätta mina hundar för gifterna, större risk att de reagerar på det än får fästingsjukdomar. Och tex bravecot riskerar de fortfarande att få tbe tex.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jetaime
4/5/17, 6:52 PM
#20

Jag är väääldigt skeptisk till bravecto fortfarande och skulle aldrig stoppa i min hund något utan att veta att jag kan "avbryta" när dom.. Men det ju lite för sent när man redan stoppat det i hunden. 

Jag har testat örthalsband från petwise, och fixodida. Tycker båda har funkat på min hund, har inte bestämt hur jag ska göra i år dock.. Hon har kanske haft 3-4 fästingar som satt sig hittills i sitt liv och hon fyller snart fem, så.. 

Kollar alltid genom henne noga efter vi varit ute och även på kvällen..

Annons:
Hime
4/5/17, 8:42 PM
#21

Jag ger bravecto till mina. Ser det som bästa alternativet utifrån mina förutsättningar. Har otroligt mycket fästingar där vi bor & min ena hund är svår att kolla igenom.

Atropa
5/10/17, 7:39 PM
#22

Jag ska pröva tjärschampoo, rosmarinsavkok och bärnstenshalsband. Förra året tappade jag räkningen på 17 krypandes fästingar efter en utevistelse och han har väldigt tjock och tät päls, så att köra naturellt och kolla igenom efter varje promenad är inget alternativ för oss.

Ambrose
8/2/17, 9:48 PM
#23

Nu har EMA och Läkemedelsverket gått ut med sim "dom" om Bravecto :)

https://www.veterinarmagazinet.se/2017/08/ema-ger-klartecken-bravecto/

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
8/3/17, 12:15 AM
#24

Använder bravecto, funkar bra på dobby.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
8/3/17, 3:16 AM
#25

Hm. Hundar som tidigare haft kramper eller epileptiska anfall. Hur är det med raser som har anlag för epilepsi då? Tänk om Bravecto kan utlösa det hela?

Usch. Jobbigt detta.

Nova1234
8/3/17, 7:15 PM
#26

Fästingarna dör, de som biter hunden. Det finns sjukdomar som överförs direkt när fästingen biter. Där försvinner skyddet för hunden. Jag har halsband. De skyddar hundarna från att bli bitna. Oavsett vad du väljer så är det giftigt. :(

Atropa
8/8/17, 10:57 PM
#27

Jag har valt att inte ha fästingmedel, sprayar med avkok från rosmarin om vi ska ut i skogen, har duschat honom i tjärschampo en gång i sommar. De fästingar som blir får bli helt enkelt. :) vi är inte så ofta "off road" i skogen där det blir extremt med fästingar, så vi får se efter denna sommaren hur det känns. Denna sommaren har jag plockat uppskattningsvis 15 totalt, och jag tycker inte det är så farligt för att vara i augusti

Annons:
Upp till toppen
Annons: