Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1322 ggr
Misterfox
2017-04-04 18:15

Få igång leklusten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog för någon månad sen över en tvåårig border collie herre som inte lämpade sig som nötvallare vilket hans förra ägare skulle använda honom till. Detta är min första bc och det är mycket nytt och spännande 🙂

Mitt problem är att jag vill använda honom till diverse hundsporter såsom lydnad, rallylydnad, freestyle osv. (Listan kan göras lång, ganska ny i hundvärlden och vill prova på det mesta, kommer dock satsa på lydnad). och han har för tillfället nada föremålsintresse. Bollar, kampleksaker ingenting är vidare intressant. Fått tips på hur jag kan gå tillväga av min instruktör, men skulle jätte gärna vilja veta vad ni har för tankar och idéer, hur får man igång föremålsintresset på en hund? Har ni själva haft en hund som ni fått igång intresset för lek? Vill jätte gärna ha flera åsikter, tankar och idéer! 😃

Annons:
Elsis matte
2017-04-04 18:34
#1

Klassikern är ju mjuk trasa/skinn i långt snöre som man låter knyckas över marken för att få fram illusionen av ett litet bytesdjur. Annars får man tänka utanför boxen. En hund jag hade var ointresserad av alla leksaker, tills jag fick en bit rådjursskinn med päls från en jagande granne - hon var galen i det. Och en hund lärde jag kampa genom att erbjuda henne torkad grisknorr, men höll emot så att hon fick dra den ur min hand. Höll emot allt mer så det till slut blev en liten dragkamp och hon fick efterhand smak för själva aktiviteten, så att jag kunde leka med vanliga leksaker - men det blev aldrig en fungerande träningsbelöning av det. En annan tanke är att gå precis motsatt väg, strunta till en början med leksaker utan lek själv med honom. När ni fått igång ett lekfullt samspel kan du se om det går att föra in leksaker. Oavsett metod, korta sessioner oftast​, våga prova olika saker och lyssna på hunden - hans reaktion är din vägledning.

apportbocken
2017-04-04 18:40
#2

Jag tänker att du skulle kunna skaffa en leksak som du låtsas är "världens coolaste pryl", gå runt med den i handen prata "med" den, bete dig helt enkelt som om det är världens i viktigaste sak. Efter ett tag blir din hund förhoppningsvis intresserad av vad du håller på med och kommer kanske försöka sno leksaken. Då kan du snabbt ta undan den, men inte argt utan mer lekfullt. Sedan kan du fortsätta så tills du känner att han verkligen är superintresserad av leksaken, då kan du börja leka med den korta stunder, men kom ihåg att det fortfarande är världens coolaste pryl som han bara får låna ibland.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Misterfox
2017-04-04 18:43
#3

#1 Kul idé med grissvansen, ska jag absolut prova! Leker har vi hunnit med en hel del, hoppas att det kommer bygga upp till något i framtiden! 😃

Misterfox
2017-04-04 18:48
#4

#2 Dom banorna jag kör i nu, borde kanske dock vara lite mer konternueligt och kanske lite intensivare, blir vanligen att han går iväg och lägger sig när jag "tramsar" 😂

Sugar Mist
2017-04-04 18:49
#5

massa jaktlekar med två likadana(helst långa- så hunden slipper vara nära föraren) leksaker som man byter av när hunden får vinna den andra. Låta hunden vinna mycket, inte lägga mycket press på hundens lek från början och lek kravlöst, den behöver inte komma med leksaken in till dig. det fick min bc "utan" leklust och förmålsintresse att tycka om lek och tycka om det såpass att det kunde användas som belöning :)

-

Misterfox
2017-04-05 10:12
#6

#5 Smart med två likadana som man byter mellan. Ville din hund jaga leksaken? Han är nämligen helt ointresserad om jag har leksak (kampleksak, kaninskinn, rävskinn, repknuta har jag provat med än så länge). Håller dock på att klicka in honom på leksak och ser lite förbättring i det :) Kul med flera olika tankar och ideer!

Annons:
Sugar Mist
2017-04-05 11:04
#7

Ja, när dom drogs längs marken! Fårskinnsleksaker från tug-e-nuff om jag minns rätt :)

-

Upp till toppen
Annons: