Annons:
Etikettbeteende
Läst 1880 ggr
Sarahk
2017-03-30 21:53

Rädd för bilar???

Hur vanligt är det att en vuxen hund som inte reagerat på något under promenaderna helt plötsligt blir livrädd för bilar som åker förbi? Min mittelspitz tik på snart 4 år har varit rädd för främmande människor och att ha koppel på sig men inget annat. Hon går jätte bra i koppel och nästan ännu bättre nu när hon har sällskap av valpen som inte heller är rädd för nått men kan skälla lite när vi möter någon. Från ingenstans haŕ hon börjat krypa ihop och skrika när vi möter/ blir omkörda av en bil. Valpen har inte börjat reagera på bilar än. Men är rädd för att båda till slut kommer att bli så rädda att det inte fungerar att gå med dom. Hon har aldrig blivit påkörd och stillastående bilar går bra, hon kan gå fram och nosa på dom. Ibland så går det bra om vi stannar när jag ser att en bil är på väg och jag ger dom godis men ibland går det inte. Jag brukar gå åt sidan så långt det går men det spelar inte heller så stor roll….

Annons:
Elsis matte
2017-03-30 22:05
#1

Öroninflammation? Kan ge till synes märkliga beteendeförändringar… Ni har inte märkt någon annan förändring? Men är hon generellt känslig så kan det ju varit en situation hon blev skrämd i även om inget gjorde henne illa. Kontakta veterinär vid misstanke om någon fysisk orsak till beteendet, och gå separata rundor så ofta du orkar så att valpen inte blir alltför exponerad. Om möjligt bör du försöka se till att rädslan inte utlöses utan jobba på ett avstånd hon är bekväm med och successivt vänja henne vid bilväg igen.

Sarahk
2017-03-31 08:37
#2

Öronen ser fina ut och luktar inte men kanske får åka till veterinären och kolla igenom henne iaf. Nej inga andra förändringar utom möjligtvis att hon blivit lite mer skällig när någon kommer eller går i trapphuset eller posten kommer. Men då är det valpen som börjar och hon hänger på. Annars är hon som vanligt. Kan iof bli svårt att inte gå på någon väg där det kommer bilar då jag bor mitt i samhället och det åker alltid förbi bilar….

supernatural
2017-03-31 09:26
#3

Kan du utesluta fysiska åkommor gå ut med hunden och sätt dig i samhället en timme och titta på bilar. Varje gång hon ser en läskig bil belöna med jättegott godis :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Joyous
2017-03-31 11:48
#4

Inte helt ovanligt att hundar som är rädd för vissa saker även börjar bygga på sig andra rädslor. Det blir lite som en kedjereaktion där hunden från början bara är rädd för människor men där den sedan börjar koppla ihop platser, situationer och föremål med sin rädsla. En hund som utvecklar rädslor kan väl också tänkas vara känsligare i vissa fall och lägger på sig nya rädslor lättare. Vi anser kanske att ingenting har hänt som borde göra hunden rädd men hunden har kanske ändå upplevt situationen skrämmande. Nu låter din hunds reaktion väldigt stark och plötslig, därför kan det vara bra att börja med en utredning hos veterinären för att se så att allt står rätt till fysiskt.

Upp till toppen
Annons: