Annons:
Etikettaktivering
Läst 764 ggr
parsley
3/28/17, 8:08 PM

Inför hundkurs

Kleinspitzen är drygt ett år gammal och anmäld till två kurser på den lokala brukshundsklubben. I höstas gick han valpkurs. Nu är han anmäld till allmänlydnad 1 samt en kurs som heter aktivering, där man ska få pröva på bl a spår, agility och rallylydnad. Enligt kursledaren för aktivering så är han inte för grön för den kursen. Är det något speciellt jag ska tänka på i samband med aktiveringskursen förutom bra belöning och att han ska ha halsband och inte sele, utom då man ska ha spårsele? Tänker mest på att han är ganska livlig och gärna vill fram till andra hundar. Hur ska jag närma mig gruppen? Jag antar att det kan vara olika nivå ålders- och lydnadsmässigt på hundarna i aktiveringskursen. Det kommer att vara olika familjemedlemmar som går allmänlydnad och aktiveringskursen.

Annons:
CissiD
3/29/17, 10:20 PM
#1

Jag har alltid fått ett mail när jag kommit med i kursen där de står vad som behövs. Brukar ofta vara godis och leksak som är det viktigaste. Oömma kläder stod det nog när jag gick spårkursen tror jag. 
Angående att närma sig gruppen med en hund som vill fram skulle jag hållit avstånd så de inte kan hälsa. Det är inte alla hundar som klarar hälsa på andra hundar i en sådan miljö eller så vill ägaren inte att hunden ska hälsa helt enkelt. De är ofta sådana saker som brukar ge sig när man börjar prata med varandra. Ömsesidig respekt är bästa lösningen tycker jag.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Joyous
3/30/17, 9:00 AM
#2

Kläder efter väder, bra belöning och en långlina för spåret (finns säkert att låna om du inte har). Håll avstånd till övriga hundar (så pass att din hund inte kan ta sig fram till någon annan om han plötsligt får för sig att han vill hälsa) och var uppmärksam. Det brukar märkas om någon vill ha mer avstånd och ställer sig lite avsides, då kan det vara schysst att respektera det.

Upp till toppen
Annons: