Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 825 ggr
amandatherese
3/27/17, 8:19 PM

Robur byter recept

Lite smått panik, min hund har ätit Robur genuine sedan han var liten och har funkat jättebra på det. Nu är det nya recept och priset höjs med 200:- säcken, funderar på att övergå till annat foder då det inte kommer hålla med min ekonomi medan jag studerar. Vad har ni för åsikter om standart, Carrier och Magnussons? Både bra och dåligt.

Annons:
Vinternos
3/27/17, 8:34 PM
#1

Magnussons Grain free är ett helt ok foder, dock behövs det tillsättas fisk/laxolja enligt min erfarenhet. Standardt Extra gav då  och då halvlös mage, hon är annars inte känslig för mycket fett i foder så det var lite underligt :/

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Herveaux
3/27/17, 8:36 PM
#2

Jag har inte provat Carrier eller Magnussons.
Min hund fungerar fint på Standardt Normal.
Han är kastrerad men håller lagom hull, starka klor och fin päls.
Lämnar små högar ute trots att han äter ca 800gram/dag.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

DesK
3/27/17, 8:43 PM
#3

Till Zaki kör jag faktiskt med Doggys foder för känsliga magar. Det är inte så hiskeligt dyrt och Zaki mår bra på det🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

amandatherese
3/27/17, 8:56 PM
#4

#1 Okej, så skumt att avföringen varierade trots samma foder. Laxolja har han fått i vinter på grund av torr nos så då är kanske inte Magnusson ett alternativ när jag redan måste tillsätta olja under kalla månader. #2 Har läst lite om standart normal, verkar vara många nöjda kunder enligt recensioner på fodret och enligt givan ser det ut som att Helix får samma ranson som han får idag vilket hade passat bra då han varken verkar jättehungrig eller så mätt att han inte orkar äta upp :) #3 Är inte jätteförtjust i innehållsförteckningen i doggys foder, men alla tips är välkomna. Jag har massor att läsa om olika foder.

DesK
3/27/17, 9:02 PM
#5

#4 Inte jag heller, men fick lov att tänka om, eftersom Zakis mage blev så mycket bättre, dvs bra 🙂

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Sugar Mist
3/27/17, 10:57 PM
#6

Funderat på färskfoded? Blir billigare, min pojk käkade robur innan för 600kr/månad och nu käkar han färskfoder för halva det.. Men det gäller ju att ha plats också

-

Annons:
amandatherese
3/28/17, 7:48 AM
#7

#5 Nu beställde jag hem en säck standart, får se hur han mår på det när övergången är klar :) #6 Hehe, jag bor i studentlägenhet med en pytteliten kyl och enbart ett frysfack. Annars hade jag gärna testat. Nu har jag beställt en säck med standart och hoppas att han både ska tycka om det och att han är lika fin i magen av det som av robur.

lizton
3/28/17, 10:28 PM
#8

Av dem väljer jag Magnussons Meat & Biscuit. Finns som Adult eller som Grain-Free. 100 % svenska råvaror av livsmedelskvalitet. Färskt kött och färska ägg istället för köttmjöl ger bättre kvalitet och godare foder. Dessutom ugnsbakat foder vilket är godare än extruderat torrfoder (alla andra torrfoder  i Sverige. ) Bakat foder är snällare mot magen. Våra hundar åt Adult tidigare och nu som godis. Alltid funkat bra.

Carrier spannmålsfritt ser bra ut, men har importerade råvaror. Ej gett.

Standart har foder med enbart ris och det väljer jag bort. Arsenik som finns i ris är inte bra att äta varje dag för nån, vare sig människa eller hund. De flesta råvarorna  är importerade. Gav av det för ganska längesen men hundarna bajsade grönt av det.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/arsenik-i-ris

När det gäller omega - 3,  så bör man ge det som tillskott, eftersom det som fanns i ett torrfoder från början, troligen är borta till största delen efter att fodret upphettats. Fettsyror som omega-3  ska förvaras svalt.

Jag tycker linfröolja ger finare päls än fiskolja. Mycket billigare och mindre gift i det än i fiskoljor. Linfröoljan ska vara kallpressad och ekologisk. Finns på nätet för ca 30 kr (mindre flaska.) apotea.se har gratis frakt. Om man hellre vill ge fiskolja, så  är det mindre gift i olja från odlad fisk. Förut var det tvärtom. 

Krillolja är en animalisk olja med betydligt mindre gift än olja från stora fiskar. Krill är ett litet kräftdjur som är rikt på omega-3. Det är längst ned i näringskedjan och därför renast. Om man vill ge animalisk olja är krillolja bäst.

amandatherese
3/29/17, 1:14 AM
#9

#8 Tack för informationen! :) Nu har vi redan beställt för att kunna göra en så snäll övergång som möjligt (även om han inte tidigare reagerat på annan mat). Får se hur det fungerar.

Upp till toppen
Annons: