Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 636 ggr
kanin_lover<3!
2017-03-27 16:17

funderar

Hej! Jag funderar på att skaffa hund men jag bor med min familj fortfarande och min familj är allergisk men inte jag och vi reser bort mycket men kan ni hjälpa mig med lite tips om hur det kan hjälpa?

Annons:
Yuuuhanna
2017-03-27 16:22
#1

Om familjen är allergisk får du nog vänta tills du flyttat hemifrån.


Elsis matte
2017-03-27 16:28
#2

Låter inte som läge att skaffa hund så länge du bor kvar hos föräldrarna. Det du kan göra är att kolla om någon i grannskapet kanske behöver promenadhjälp, på så sätt kan du få hundkontakt och erfarenhet utan att din familj far illa.

kanin_lover<3!
2017-03-27 16:37
#3

Ok……….. Men finns det inte några allergivänliga raser för min familj är inte jätte allergiska?

Aleya
2017-03-27 16:41
#4

Ne men lugna dig nu. Först vill du ha kanin men får inte och nu ska du ha hund? Vänta tills du flyttat hemifrån.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kanin_lover<3!
2017-03-27 16:50
#5

Jo! vill fortfarande ha kanin men nu såg jag en super söt hund som jag ville ha ok?

Magrat
2017-03-27 17:01
#6

#5 Det är inte riktigt så det fungerar när man ska köpa en hund. Det räcker inte med att "den var supersöt". Det måste finnas planering bakom ett hundköp, du måste hitta en ras som passar dig, och absolut inte gå på utseende. Att skaffa hund är ett himla projekt och du verkar inte vara mogen för den processen. Dessutom så får du respektera att din familj är allergisk och acceptera det.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Annons:
apportbocken
2017-03-27 17:23
#7

Det finns inga helt allergivänliga raser och inga raser som "alla tål". Däremot skiljer det sig från individ till individ huruvida en tål en hund eller inte. 

T.ex kan en person tåla en viss pudel men inte en annan medan en andra person tål den pudeln som den andra personen inte tålde. Det beror alltså helt på vilken sorts allergi människan har och vilken sorts allergener hunden har i sin päls och sitt saliv mm. Jag har hund trots att min pappa är allergisk, hunden tål han nästan så det räcker fint med en allergitablett för att han knappt ska känna av sin allergi.

Men jag tror inte heller att du är riktigt mogen för en hund, att ingen (utgår från det, rätta mig om det är fel) i din familj vill ha hund och att du vill skaffa hund bara för att du såg en supersöt hund som du ville ha tycker jag inte är en jättebra grund att börja från, tyvärr.  Jag var som du innan, tänkte att "om vi bara skaffar en pudel eller något så funkar det" och ville ha alla möjliga krävande blandraser jag sett på olika hundstalls hemsidor. Och jag är glad att jag inte fick någon hund då, jag var inte mogen för det. Men nu när jag är lite mer mogen på hundfronten är det väldigt trevligt att ha hund, jag och mina föräldrar delar på ansvaret, något vi inte hade gjort om vi skaffade hund för några år sedan, då hade jag tröttnat efter några månader och vi hade säkert behövt omplacera hunden.

Så tro mig, det är bättre att vänta med att skaffa hund, både för hundens och ens egen skull. Låt drömmen om en hund gro ett tag, kanske tills du flyttar hemifrån, eller bara tills du är mogen att ta ansvar för en hund.

Kramar!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Aleya
2017-03-27 17:34
#8

#5 men kära du, man kan inte bara gå och skaffa djur för att man bara tycker dom är söta. Det ligger mycket ansvar bakom. Sen så ska man ha råd att betala om djuret blir sjukt och vaccination också. Ne för din och din familjs skull så lugna dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: