Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1299 ggr
nypisnina
2017-03-26 23:38

Klippa klor

Hej!

Jag fick min hund när han var 4 månader gammal, nu är han 1 år och 2 veckor för att vara exakt. Enda sen jag fick hem honom så har han varit fullständigt livrädd när jag ska klippa hans klor. Han vill knappt låta en ta i hans klor, även utan klotång. Han är en liten byracka på 3,5 kg, blandning mellan dvärgpudel och dvärgpinscher, han sprattlar så det är i princip omöjligt att klippa. Han försöker också bita efter klotången (och lite på mig). Han är verkligen rädd. Jag har dock lyckats då och då genom att mata honom med godis samtidigt, så att han är mer inne på att tugga på godsaker än att tänka på det otäcka. Men så har han svarta klor så vet jag inte hur lång pulpan är, och ve och fasa om jag skulle råka klippa i den, då är jag rädd att jag har förstört honom för alltid. Så jag har bara vågat klippa lite varje gång, vilket gör att han har rätt långa klor nu. Jag vill inte behöva ta  honom till veterinären för att klippa, jag studerar och har dålig ekonomi. Men jag gissar att det borde finnas något knep eller något annat bra som jag kan ta hjälp av för att lösa det här, så snälla, om någon vänlig själ har något tips så kom väldigt gärna med dem.

Han är svår att övertala med godis eftersom han inte är så matglad, därför har jag bara lyckats "lura" honom med det ibland.

Det senaste har jag börjat fila hans klor, gissa om det tar lång tid! Han är lite rädd för det också med han låter mig fila en stund iaf innan han får panik. Jag försöker också komma ihåg att pilla på hans klor då och då för att han ska vänja sig men det är väldigt svårt.

Annons:
Lona
2017-03-27 00:44
#1

Har du testat med en klofilmaskin typ den här: http://www.teba.se/klofil-batteridriven-2-hastigheter-oster-p-7621-c-1143.aspx ? Går betydligt snabbare än att fila för hand även om det tar längre tid än att klippa med tång, förstås. Fast det tar ju lång tid att klippa med tång när man har en rädd hund också, jag tycker snarare att det går fortare med filen nu på min rädda hund eftersom hon inte krånglar. Tänk bara på att introducera den på ett positivt sätt och se det som ett långsiktigt projekt, så kan du allt eftersom få ner klorna till lagom längd :-) Det KAN även hjälpa att ha på munkorg (finns små billiga mjuka som inte kostar så mycket), när hunden inser att den inte kan bita vare sig klotången eller dig så kanske den slappnar av mer.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Mysisa
2017-03-27 01:43
#2

Det magiska tricket är att ha tålamod 😉

När ni sitter i soffan på kvällen och bara är så gissar jag på att han öker närhet. Passa då på att massera hans tassar försiktigt inom de gränser han accepterar. Prata med lugn röst och beröm honom så fort du får ta i en tass.
Är han inte så mycket för godis belöningar så kanske han älskar röst beröm?
När du märker att du kan ta i alla fyra tassar och massera utan att han bryr sig så kan du börja ta i klorna sakta och försiktigt en och en och samtidigt berömma med din lugna röst.
Under båda dessa steg ge honom gärna en liten gobit av det bästa han vet lite då och då under hela behandlingen.
När du känner att han är bekväm i att du pillar på klorna, börja om från början men ha klotången inom synhåll för honom.
Tillslut så kommer han lita på att dig och klotången så då kommer du kunna knacka lite lätt på en klo åt gången med klotången givetvis samidigt som du berömmer honom och ger honom det godaste han vet och gå absolut inte över hans gräns.
När du kan sitta med honom i knät och knacka på alla klor med klotången är det dags att klippa, bara lite lite och bara en klo om dagen tills han känner sig helt trygg.
Viktigt är att du har rätt teknik när du klipper också. Om du bara klipper rakt av så kan det göra ont på honom, förmodligen därför han är rädd.
Jag har svårt att förklara tekniken som jag rekomenderar men om du vill kan jag leta rätt på en länk.

Den här metoden kommer att göra att han får för långa klor under en period, men det kanske det kan vara värt för att vinna hans Tillit och få klippa klorna i lugn och ro resten av hans liv.

minavitas.wix.com/kennel

Lona
2017-03-27 08:53
#3

Tillägg till #2s goda råd: se till att du har en ny och BRA klotång, en slö klämmer ihop klon och känns mycket mer än en vass som snabbt knipsar av.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
2017-03-27 09:22
#4

Våra tre gillar inte heller att man klipper klorna och då det aldrig hänt att någon klippt så det kommit fram lite blod. Jag har nyligen börjat med att lägga dom ner låta dom ligga ner framför mig på soffan, sen klippt en tass i taget (i början). INTE pratat eller kliat utan bara klippt, när en tass klar en godis klar nästa tass tar man lite senare kanske efter promenad låtit det ta 2 dagar. Inte heller klippt när hunden stretat för vill inte att det ska bli en kamp mellan hunden och mig, när hunden slappnat av tagit en klo i taget.  Att sluta dalta med prata och pilla så löste det massor för oss, en ny bättre klotång och som sagt tålamod är A och O

nypisnina
2017-03-31 14:35
#5

Tusen tack för era tips! ❤️ Jag har testat lite olika nu och det går ok, har ju inte gått så många dagar men jag grejar mycket med honom.

Fick låna en filmaskin av kompis #1, det gick snabbt och ganska lätt, han tyckte det var lite läskigt i början men jag fick ta alla klor utom "tummarna" - där gick gränsen, fick klorna kortare än vad de har varit på länge och han var rätt nyfiken på maskinen, inte särskilt rädd för lätet så den är nog bäst hittills. Vill dock inte ha en hund som är rädd så jag fortsätter ändå att öva. 🙂 

Jag testade att inte dalta #4 och bara gjorde, som om det vore den naturligaste saken i världen och det funkade, som att jag avdramatiserade hela grejen. Berömde mycket och lekte lite emellan och jag tyckte nog att det gick lite lättare.

#2 Massera hans tassar har jag gjort mycket och det tycker han är trevligt, men så fort man tar i klorna så tycker han att jag är dum.  😃Jag har dock suttit och pillat på dem då och då sen jag skrev det här inlägget och det underlättade nog att filmaskinen var enklare för  honom för nu är han mer ok med det.

Min hund är väldigt spattig så, så fort man berömmer honom så blir han glad, flyger upp liksom. Det är svårt att berömma honom till lugn. Och godis, nja, det är gott ibland bara. Det bästa han vet är att leka, det är den bästa belöningen så jag har tagit lite åt gången, lekt, låtit honom lugna ner sig och börjat igen.

Ska fortsätta med det här att ta i klorna då och då och belöna utan att dalta, fila ner dem och ändå fortsätta försöka med klotången. Han var rädd för väldigt mycket när jag fick honom men nu är han mycket modigare gällande det mesta, men inte det där, så fortsättning följer. Jag vill att han ska lära sig att det inte är farligt så jag kommer inte att ge upp.

Tusen tack igen för era tips! 🙂

[Forest]
2017-04-03 09:50
#6

5 Skönt att det löste sig,  det är mycket man kan strunta i och bara tänka så här är det att vara hund 😎

Annons:
Upp till toppen
Annons: