Annons:
Etikettbeteende
Läst 770 ggr
Odd
3/26/17, 10:28 AM

Behöver råd och tips med svår omplaceringshund

Jag gör en ny tråd innan jag kapar någon annans helt och hållet! Svar på inlägg i tråden: Hur får man bort vaktbeteende och koppel! (kan tyvärr inte länka från mobilen) #11-12 Bra tips, det är precis så jag gör! Problemet är att han blir helt okontaktbar i de flesta situationer där det krävs som mest och är inte ett dugg intresserad av varken godis eller lek (han kan ta godiset men går direkt tillbaka till samma beteende, eller något hetsigare, så fort den svalts och efter en stund tröttnar han på att äta, leksak bryr han sig inte om om han inte får den med en gång). Jag brukar belöna med två bollar, han får en samtidigt som jag håller i en annan, sen byter vi helatiden för att han ska tycka det är intressant (Kommando Stopp, han släpper sin boll och fångar min). Kamp är han helt ointresserad av. Vänder jag honom bort från situationen eller lägger honom ner för att kela ligger han ändå bara och spänner huvudet för att se och morrar =/ Har även märkt att andra beteenden har förvärrats om man försöker "tvinga" honom att inte titta på saker. Jag brukar alltid låta honom titta och undersöka, sålänge han varken skäller eller hetsar. Men vi kan t.ex inte ens träna lydnad eller tricks längre eftersom han helatiden ska titta på annat och kan inte fokusera länge nog för att lista ut vad jag är ute efter (hans uppmärksamhetsnivå ligger på 30 sekunder, sen blir han frustrerad). Det som är mest frustrerande är att alla mina försök till kontakt, eller ens minsta rörelse, förvärrar hans beteende oavsett vad vi håller på med. (Ligger vi i soffan och han får syn på något, ligger och spänner sig och jag kliar mig på näsan vill han direkt rusa upp eller börjar morra… Står han och boffar och jag kallar på honom börjar han skälla, travar han suspekt framåt och jag kallar på honom börjar han rusa) Kan berätta att han är en omplaceringshund och har gjort så här enda sen jag fick honom, men nu börjar mina idéer ta slut =/ Ignorera och belöna rätt beteende fungerar och det är det jag gör oftast, men i vissa situationer kan man ju inte ignorera och jag vill ju kunna träna med honom utan att han börjar morra och vakta. Vi tränar mycket kontaktövningar, så som ögonkontakt, följa efter mig och peta till mitt finger med nosen (för att jag ska kunna styra hans riktning med fingret). Men det går upp och ner, eftersom han tycker sån träning är för långsam, han vill bara springa och jaga bollar. Det är så synd, eftersom han är otroligt duktig men kan inte hålla uppmärksamheten på något längre än någon minut.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
[Nalle-]
3/26/17, 3:40 PM
#1

Jag har tyvärr inget handfast råd att dela med mig av, men har du inte redan gjort det så rekommenderar jag att du tar kontakt med en vettig hundtränare som kan se hur det ser ut på plats. Du kan tex vända dig till brukshundklubben eller privata aktörer. Tycker det är så väldigt svårt att ge råd över internet när man inte sett hur han beter sig. 
Lycka till! 🌺

Elsis matte
3/26/17, 6:09 PM
#2

Jag tror också att det nog är bäst att få hjälp i praktiken, någon som kan analysera hunden och ett samspel. Men det jag får intrycket av är att han är väldigt stressad, upplever du honom så också? Du kanske måste hitta sätt att "grunda" honom rent generellt, sänka anspänningsnivån, innan du kan börja träna symtomen. Känner du till BAT? Kolla in det tänket lite, finns filmer mm. Det handlar om att få en reaktiv hund att ändra sinnesstämning och inställning snarare än att träna den att bete sig på ett visst sätt.

Odd
3/26/17, 6:25 PM
#3

#1 Har flera gånger funderar på att försöka hitta någon, tyvärr så går hela dagarna åt att vara i skolan och ta hand om vardagen, så orken har inte funnits. Jag har dessutom ingen bil så kan inte ta mig någonstans på ett smidigt sätt, ekonomin har inte heller varit den bästa, så prion har legat på annat. Men skolan slutar om två veckor, sen är det bara praktiken kvar, så förhoppningsvis kommer möjligheten snart. Vill gärna gå till en brukshundsklubb med honom också. Värst vad många ursäkter det var i det stycket, haha. #2 Han är väldigt lättstressad, så det har vi jobbat med sedan dag ett och där sker förbättring helatiden! BAT har jag aldrig hört talas om, men det där med att ändra sinnesstämmning och inställning låter som det vi redan håller på med. Ska googla på det =)

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: