Annons:
Etikettraser
Läst 2097 ggr
Ella Fischer
3/26/17, 8:03 AM

Puff eller Pudel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag funderar på att skaffa en valp nästa sommar (2018) då jag kommer vara sexton då, och kommer kunna jobba, och såklart betala för den själv. Jag har en 8årig liten puff ( Chinese Crested Powderpuff ) nu, som jag kommer börja med agility i april. Han är en toppenhund, och min drömhund för livet typ, men jag vill ha en ny hund som jag kommer kunna hålla på med fler sporter och kunna träna med längre. Så jag funderar på en till puff eller en (dvärg)pudel… Jag har själv "inga" erfarenheter med pudlar, men eftersom Chico är en puff så har jag erfarenhet med honom. Mina föräldrar är inte riktigt lika mycket på med att skaffa en valp ( just nu iaf ), men de är ändå lite positiva och säger det är ok bara jag tar mest hand om den, när jag inte går i skolan och så alltså. Detta kommer då inte vara min första hund så jag vet vilka "krav" och så det finns när man ska skaffa ny hund. Jag vill köpa en hund som är arbetsvillig, älskar att lära sig nya saker och så, men som ändå kanta det lugnt bär man t ex gör läxor och så. Jag vet att det varierar väldigt mycket mellan individ 1 och individ 5, och att det spelar stor roll på hur valpens föräldrar är. Jag har tänkt kontakta lite olika uppfödare när vi kommer hem ( är på resa nu ), och fråga om att få träffa deras valpar och så, även om det är 1,5 år innan jag egentligen kommer skaffa en valp. Vill varken ha en för liten hund eller en för stor hund, så därför funderar jag på dvärgpudel eller puff. Men vill iaf ha en arbetsvillig ras som jag kan köra t ex agility och freestyle / rallylydnad med. Behöver inte vara en människoälskande hund, utan kan vara en hund som är mest "privat" och gillar mest ägaren/ägarna. Så då undrar jag bara, vilken ras tror du är bäst rör en tävlingsinriktad hundmänniska i undomsåldern? Tacksam för svar :)) //Ella

Annons:
Lilahnee
3/26/17, 9:43 AM
#1

Pudlar är fantastiska hundar att träna med om man är hundungdom. Jag var själv aktiv hundungdom förut och höll i kurser och jag minns att jag tänkte att Pudlar och Cavalier King Charles Spaniel är de raserna som verkar roligast och mest förlåtande raserna att träna om man är hundungdom.

[Nalle-]
3/26/17, 3:50 PM
#2

Jag är partisk måste jag säga, men en käck liten pudel är ofta väldigt rolig att jobba med. Tror absolut det finns arbetsvilliga puffar också, men jag har inte haft turen att träffa någon. Pudlar ser jag desto mer av och de placerar sig ofta högt i grenar som rallylydnad och agility. Tipsar om att kika på pudelklubbens valphänvisning, där brukar det stå vilka meriter avelshundarna har så du kan få ett hum om vilka som avlar på pudlar med meriter inom olika hundsporter. Kan du tänka dig en liiite större hund finns ju mellanpudeln också.

Elsis matte
3/26/17, 6:14 PM
#3

Jag håller med föregående, pudlar har generellt mycket mer arbetslust och kapacitet än puffar. Sheltie låter också som en passande ras, om du kan tänka dig det.

apportbocken
3/26/17, 9:03 PM
#4

Papillon kanske?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[Forest]
3/27/17, 8:59 AM
#5

Syrran hade ju en trevlig arbetsvillig puff hon har mer målet i att träna och ha kul med honom än att "träna för vinna" :) Då hade hon behövt lägga ner tid men visst finns det trevliga arbetsglada puffar/nakenfisar.  Själva har vi tre små pudlar, dottern tränar en del med två av dom i agility hennes mål är väl kanske köra någon klubbtävling men inte mer :) 

Vi har själva stått där du är med välja mellan dessa raser, nu vann pudel här men det var för att jag alltid har älskat rasen och efter lyckad träff med en uppfödare så var övriga familjemedlemmar med på notorna.  Jag tycker väl pudel låter mer vad du är ute efter, men tänk även på att du köper med dig pälsvårdsbiten med det är mer jobb i att hålla efter pälsen på pudel :)  Letar du efter pudeluppfödare så tycker jag Nalle gav bra förslag på hitta en bra uppfödare 👍 Lycka till !

Kitten86
3/27/17, 3:16 PM
#6

Min första alldeles egna hund var en dvärgpudel och han var en helt underbar hund att träna med, och leva med i övrigt också 😁 Så jag kan varmt rekommendera rasen. Vill du annars satsa på diverse sporter med hund så kan jag rekommendera sheltie. De älskar att träna, gillar variation och passar i stort sett till alla sporter även om de främst är associerade med agility! De har en will to please som tex inte pudel har i samma utsträckning och de flesta har en tydlig av och på knapp…..

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
[Forest]
3/27/17, 9:13 PM
#7

6 Sheltie toppar väl nästan listan när det gäller agility? :) (då menar jag för alla småhundar)

Estelle13
3/27/17, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Skulle nog också satsat på Pudel, finns nog fler arbetsvilliga individer än av puffarna. Min mamma har dock fött upp en pufftik som var en riktig stjärna i agility och som även tävlat i andra länder men jag tror att det är lättare med en lite större ras. De som köpte pufftiken har idag även 4 st Pumi som de tränar och tävlar aktivt med i agilty. Enligt dem är det lättare med en lite mer högbent ras i agilitybanan än en liten dvärghund.

Elsis matte
3/28/17, 9:32 AM
#9

#8 Fast det var en lite märklig åsikt från valpköparen, dvärghundar tävlar ju inte mot pumis eftersom agility är indelat i storleksgrupper. Och nu med fem storlekar och​ sänkta hopphöjder Sverige har ännu fler raser chansen att konkurrera. Däremot är det absolut en fördel att ha en lite smidigare och mer långbent hund inom storleken! Att det är lättare att köra agility med pumi eller annan vallhundsras är nog snarare träningsbarheten och arbetsviljan.

Kitten86
3/28/17, 10:04 AM
#10

#7 Jo, vet inte exakt placering men de ligger definitivt i toppen av raser, mindre storlek, som tävlar inom agility

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Estelle13
3/28/17, 11:22 AM
#11

#9 Det vet jag mkt väl att de inte tävlar mot större hundar, men tydligen enligt valpköparna så är det lättare att ta sig längre inom sporten med en mer högbent hund än en liten dvärgras. Inget konstigt med det . Och eftersom jag själv har/haft tre tikar av rasen chinese crested så vet jag att det inte är världens arbetsammaste ras och är en ras jag absolut INTE skulle skaffa om jag var ute efter att aktivt träna och tävla i olika sporter.

Elsis matte
3/28/17, 4:00 PM
#12

#11 Generellt skulle jag säga att det inte är så. Hamnar du med hunden i large så har du drösvis med bc att konkurrera med. Har du då typ en labbe eller springer (mer långbenta än dvärghundar) får du svårt att ta dig till toppen, så jag har svårt att köpa argumentet. Iofs är (var) large antalsmässigt den största klassen förut = fler pinnar, om det är så de menar? Men samtidigt större konkurrens, så det bör jämna ut sig…

Estelle13
3/28/17, 5:55 PM
#13

#12 Jadu jag har själv aldrig varken tränat eller tävlat agility och har sisådär 0 intresse för sporten också. pumin har för övrigt blivit en populär ras inom agilityn och har nog väldigt mycket mer go och arbetsvilja en ccd och därav en av anledningarna till att de bytte ras. Kommer inte ihåg specifikt varför de menade på att en lite större hund var lättare, var liksom rätt många år sedan min mamma pratade med dem om just det då Atena idag är en pensionerad 13 årig tant.

Annons:
tanya.w
4/20/17, 2:56 PM
#14

Phalene/ Papillon 😊

Upp till toppen
Annons: