Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1165 ggr
Kovus
2017-03-24 14:49

Äter bajs

Min lilla vovve äter(som många andra) bajs när vi är ute på promenader, men även inne. Hon är ung(5mån) och jag har hört att det kan växa bort men finns det något sätt att träna bort det redan nu? 

Har läst om banan och ananas i maten och det ska jag prova, men har ni tips på hur man kan agera själv? 

Jag kommer ihåg en hund som var tränad att markera ut bajset och istället få en godis när vovven hittade det, hur kan man träna in det? =)

Annons:
Changrila
2017-03-24 17:55
#1

Vad du också kan testa är att byta foder. Jag hade en tik som var galen i att äta bajs. När jag sedan lyckades byta foder till henne (vilket inte var lätt eftersom hon blev dålig i magen av allt som inte var gamla fodret), så slutade hon äta bajs och fick extremt mycket tåligare mage.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
2017-03-24 23:21
#2

Äter hon sitt eget alltså? Då skulle jag också se över fodret. Problemet är förmodligen antingen att det går igenom för osmält med näring kvar, eller att det är "parfymerat"/smaksatt artificiellt med ämnen som inte bryts ner vid tarmpassagen. Min yngsta var tokig i kattbajs som liten, men bara från de som ätit torrfoder, och hon var även galen i kattorrfoder så jag gissar att mycket lukt finns kvar i bajset.

Changrila
2017-03-24 23:39
#3

#2 sånt där kan visst vara olika. Min åt aldrig(!) sitt egna bajs, bara tokfokuserad på andras.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
2017-03-25 09:00
#4

#3 Nä, det gjorde inte min heller, men TS hund äter ju bajs inomhus, och där finns nog inget annat? Har inte tänkt på det tidigare, men min hunds aptit på kattskit sjönk rejält​ med ett foderbyte för några år sedan… Coolt!

[Forest]
2017-03-25 12:25
#5

 Något jag bara googla fram kanske är läsvärt ?http://www.veterinarbutiken.se/blog/hjalp-min-hund-ater-bajs-n48

Jag tror att många hundar äter andras bajs bara för dom gillar det med. Vi har två hundar som gillade äta kattskit otroligt vidrigt, vi träna bort detta med aldrig ha dom lösa och sa starkt ursh bjöd på hundgodis som jag har gjort och det var väl godare än kattbajsen för dom sluta leta kattskit :P 

Är det så att man ändå vill att hunden får vara lös så kan jag varmt tipsa om skaffa munkorg för att förhindra att den äter bajs ute. Unghundar brukar växa ur detta men vill man verkligen förhindra det hela så kan munkorgen vara en mycket bra lösning :) lycka till

Kovus
2017-03-25 17:05
#6

#1 

Tack för tipset! Hur snabbt brukar man märka skillnad? För jag har testat några olika foder till henne, hon får oftast VOH men även MUSH och ett annat färskfoder från arken som jag inte minns namnet på, beteendet har dock varit detsamma :/ Vill helst inte byta till torrfoder.. 

Hon norpar dock torrfoderkulor från katterna, kanske det kan påverka? 

#2 Såvitt jag sett är det bara hennes egna hundbajs hon äter, men hon gillar också hästbajs, råttbajs, rådjur, räv(?), med mera.. Uäärk 🤮 

#6 Tack för länken samt tips! =)  

Just nu brukar jag ropa på henne när hon hittat något, sen får hon sitta ner och få en godis och så försöker jag locka med henne såatt hon ska strunta i bajset. Vet inte om det är rätt metod men.. Kommer ha henne mer i koppel framöver iaf. 

Ja, jag hoppas verkligen det växer bort för det är ju såå snuskigt! 🤢

Annons:
Changrila
2017-03-25 18:02
#7

#6 Räkna med att det tar ca 2 månader innan kroppen vant sig helt vid nya fodret :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
2017-03-27 09:29
#8

6 När våra hundar åt enbart färskfoder så upplevde vi dom mer hungriga o därmed leta dom efter just kattskit. Så vi gick över till äta både torrfoder och sen färskfoder

Kovus
2017-04-02 20:40
#9

#7 Okej, tack för svaret :) 

#8 Hm okej, jag har hört att det inte är bra att blanda torrfoder och färskfoder eftersom de smälts i magen i olika takt och något mer som jag tyvärr inte minns(?) .. Hm. Annars vore det ju smidigt, av fler orsaker med, t ex när man reser bort med mera.

[Forest]
2017-04-03 09:25
#10

Våra får äta färskmaten till frukost, sen har dom torrfoder i skålarna. Jag blandar fodret med varandra men visst går det o göra så, många blandar för att piffa till torrfodret.

Upp till toppen
Annons: