Annons:
Etikettvalpar
Läst 1563 ggr
Kovus
2017-03-22 23:38

Aktivering, 5mån valp

Jag har några funderingar ang. valpar :) Vi har en fem månaders sheltietik. 

Jag undrar hur mycket aktivering ni tycker är lagom för en hund i den åldern? 

Hur märker man om valpen är överaktiverad eller underaktiverad? 

Jag har läst att det kan vara dumt att kasta pinnar och bollar samt ge pipleksaker till hunden p g a stress, vad anser ni om det?  

Sedan undrar jag om ni har tips på aktiviteter utöver promenader . Hon får söka godis, vi har olika aktiveringsleksaker, ben och vi har tränat lite trix - men vad tycker ni är bra t ex kontaktövningar och/eller annat att hitta på?

Annons:
Em_
2017-03-22 23:58
#1

Min funkade så här när han var valp:
Trött, överstimulerad --> gnällig, skällig, studsade runt, låg på sidan och simmade torrsim medans han bet i mattan
Uttråkad, understimulerad ---> gnällig, skällig, studsade runt, låg på sidan och simmade torrsim medans han bet i mattan

Jag gick på magkänsla, händelserika dagar utgick jag från att han var trött, stillsamma dagar utgick jag från att han var uttråkad. 

Samma med leksaker, gå på magkänsla. Jag gillar inte att lyssna på pipleksaker så det har jag aldrig haft. Tycker gott man kan avstå av den anledningen  :P  Ena hunden kan bli helt besatt  och jaga upp sig av pinnar ibland, då slutar vi och gör något annat. De flesta dagar är det en alldeles utmärkt berikning för honom att få racea efter en pinne några gånger.

Finns många råd om vad man ska och inte ska göra, men det definitiva svaret får du av hunden, varje hund är unik :) 

Tillägg: Jag sneglar på hundsporterna när jag får slut på idéer. Jag har inga tävlingsambitioner i dagsläget men jag brukar träna olika moment som verkar roliga att lära in och sätta ihop till egna små program där grenarna hamnar huller om buller.


Kovus
2017-03-24 00:23
#2

Okej :) På min vet jag inte om det är "normalt valpbeteende" men på kvällarna brukar hon få en himla fart och racar runt som en galning och morrar och skuttar med någon leksak. Liksom "valprace". Sen brukar hon somna :) 

Okej, har du några tips på moment?

[Forest]
2017-03-24 07:59
#3

2 Det tror jag är vanligt fenomen våra pudlar som idag är vuxna kör med dagliga pudelrece 😃

Det du tar upp med lekar och stress tycker jag stämmer men då beror det mycket på hur ofta gör man det, hur börjar-avslutar man. Och hur är hunden, lätt till stress eller inte. Vi har en hund som kan låsa sig blir för mycket fokus på kanske kolla om man råkar sparka till en kotte/pinne osv så går man med henne så är allt sånt medvetet sparkande/kasta förbjudet.  Hon kan även höra en pipleksak på tvin och börjar leta efter sina leksaker. Vi har lagt ner mycket träning på av/på knappen, tränat mycket på vara passiv. 

Jag tycker du verkar ha en bra grund i din aktivering och tror inte du behöver öka ut på det mer ännu hon är ju så pass ung ännu bara 5 mån.  Det man kan tjäna mycket på är lägga mer träning på att vara passiv :)

Kovus
2017-03-24 14:43
#4

#3 Okej, skönt då :) Hon verkar då ha himla kul iaf :D 

Jag tycker inte hon blir övedrivet upphetsad av att leka med pinnar och bollar mm, vi kan kasta ett tag men sedan kan hon släppa grejerna och övergå till annat som att nosa eller kolla vidare på andra saker.. Så då kanske det är OK att köra på med våra lekar? 

Ok :) 

Funderar på hur långa promenader man borde ta? Jag har läst väldigt olika och funderar ibland på om jag går för långt, jag brukar vara ute med henne en timme på dagen ungefär, ibland mer ibland mindre, hon får då springa fritt i sin egen takt. Hon är alltid pigg när vi är tillbaka och vill ofta vara ute på gården längre än så, så det känns inte som att hon går för långt.. Sen tar jag en kortare vända på kvällen ca en halvtimme, och kissrundor ibland. 

Men har läst om många med hundar i samma ålder som bara verkar gå ca 20min åt gången(?). 

Hur brukar ni träna passivitet? =) I vilka situationer mm? 

Finns det något mer/annat ni tycker är bra att tänka på att träna med valpar?

[Forest]
2017-03-25 11:57
#5

Vi börja med att ta med en filt ut, satte oss på parkbänk då efter gått promenad träningen var att koppla av ute på mer okänd plats. När man märkte att vart man än satte sig eller stod så koppla hunden av så börja man med lite mer svårigheter som åka till hundklubb och bara titta på. Samma filt följde alltid med, liggunderlag kan jag varmt rek att man har får då kan man själv sitta varmt om baken + att hunden får plats. Här fick inte hunden klättra upp utan ligga bredvid på filten. Sen träna man på du får ligga där och jag står här. Att träna in att binda hunden utan att den behöver leva apa när man går ifrån den, låt säga man bygger upp agilityhinder då ska hunden kunna vänta tills man är klar :) Inne har alltid haft lätt att koppla av även borta med eller utan oss.  Hoppas att fler kan ge dig tips, tänk på att du har liten unghund mer valp så börja med lätt träning och öka med tiden sakta men säkert :)

Upp till toppen
Annons: