Annons:
Etikettövrigt
Läst 1045 ggr
[nevamisse]
3/21/17, 10:31 PM

Hund i bil

Har ni med era hundar i bilen på parkeringen om ni ska handla? Om vädret är dåligt och det inte är sol ute.

Annons:
[nevamisse]
3/21/17, 10:33 PM
#1

Jag har ingen hund, men skulle aldrig lämna en hund eller mina katter i bilen på en parkering när jag ska handla. Är rädd för inbrott. 

Men vet att vissa verkligen vill ha med hunden i bilen vid mataffären och har aldrig förstått varför.

Sugar Mist
3/21/17, 11:19 PM
#2

Beror helt på vad vi gjort innan.

Har vi varit hos veterinären/tränat/djurbutik etc. kan hundarna sitta kvar medan vi springer in, annars nä.
Dom har det bättre hemma.

-

oh-la
3/21/17, 11:27 PM
#3

Vår hund trivs nästan bättre i bilen än hemma så hon får följa med en del och sitta i buren. Buren är stängd och går inte att komma in i om man inte öppnar bagageluckan. Våra rutor är till på köpet tonade så man ser inte in. Har inga problem alls att lämna henne där ocj är aldrig rädd att något ska hända. Självklart lämnar vi henne aldrig när det är varmt.

hemul
3/22/17, 12:21 AM
#4

#1 Det är mycket enkelt. För det mesta för att slippa åka en gång till, men ibland också för att personen ifråga har en hund som inte gillar att vara ensam hemma men trivs fint i bilen.

soozen
3/22/17, 1:11 AM
#5

Mina hundar trivs bra i bilen och jag handlar ofta på kvällen i samband med att vi har varit på träning. (Avskyr fyrarusningen efter att man slutat jobbet.) Bilen har tonade rutor och hundarna är tysta så ingen anar att det ligger hundar i den. 🙂

Lojs
3/22/17, 7:46 AM
#6

Det händer, om vi behöver handla och vi har varit iväg med hundarna på promenad eller så, för att slippa åka dubbelt. Då stället vi bilen i parkeringshuset så vädret spelar ingen roll. Oftast stannar jag i bilen med hundarna dock (mest för att jag vill slippa gå i affären).
Men det blir inte så ofta, säkert ett år sedan senast de var ensamma i bilen tror jag, det är sällan det behövs för vår del.
Jag skulle nog inte lämna dem utanför IKEA eller Ullared, det är så stöklgt runt större affärer och dessutom brukar vi gå där inne rätt länge så det skulle bli för lång stund i bilen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Majken!
3/22/17, 8:15 AM
#7

Ja, min hund följer med mig i princip överallt. Det innebär också att hon ofta följer med bara för att åka bil och vänta utanför t.ex. affären.

peafie
3/22/17, 8:36 AM
#8

Ja, de är alltid med om det passar med vädret, dvs. inte är för varmt eller för kallt. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Lona
3/22/17, 10:08 AM
#9

Beror lite på var det är (vissa ställen skulle jag knappt ens lämna bilen utan hundar i) men ja, om jag ska handla när hundarna ändå är med så får de sitta i bilen. Ska jag däremot åka hemifrån för att uträtta ett ärende där hundarna inte "behövs" så får de vara kvar hemma.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
3/22/17, 10:18 AM
#10

Ser inget problem med att lämna hunden i bilen medans man handlar mat, sålänge hunden klarar av att vänta i bilen och att det inte är för varmt. Om man nu inte rör sig i de absolut farligaste områdena i Sverige så tror jag inbrottsrisken för detta är absolut minimal. Så jäkla lätt är det inte att bryta sig in i en bil, och rätt uppenbart blir det också om det står nån och försöker göra det med en tokskällande hund inuti..

Är man ändå orolig för det skulle jag skaffa ett inbrottslarm till bilen som ger notifiering till ens telefon, så går det ju att rusa ut isåfall.

Scorpio97
3/22/17, 10:19 AM
#11

Bara om någon kan sitta kvar med henne i bilen och man ska handla något snabbt. Annars får hon inte följa med eller så åker vi hem och lämnar henne innan vi handlar.


//Jessie

JoannaLi
3/22/17, 10:37 AM
#12

Har inga problem att lämna andra hundar ensamma i bilen under rätt förhållanden - men inte Arrak. Han har för mycket separationsångest och stress kopplat till bilen, så med honom måste någon sitta i bilen och vänta. 

Så fort vi har bil ska vi satsa stenhårt på bilträning med lugn och trygghet kopplat till bilen, och så håller vi tummarna för att kommande hundar tycker om bilen 🙂

Hornslandet
3/22/17, 11:12 AM
#13

#12 Har du nått bra tips eller källa för hur man tränar det, dvs att få sin hund att vara trygg/vänta/vila i bilen även när man går ifrån en stund? Min valp är alltid lugn i bilen när vi kör, även när vi står still ett tag om jag är kvar. Men har jag stannat och står utanför tex med bakdörren öppen så han sitter kvar bakom gallret så kan han börja gnälla/skälla och vill ut. Hade jag gått därifrån är jag ganska säker på att han inte skulle bli glad. Nu är det en valp och jag förväntar mig inte att det bara ska funka sådär. Ensamhetsträningen är på g också. Men kan tänka mig att bilträningen inte nödvändigtvis måste vara likadan som ensamhetsträning hemmavid.

Annons:
hemul
3/22/17, 1:06 PM
#14

Prova. Han kan ju vara ivrig just för att du står där med dörren öppen. Väntar på att han ska få hoppa ut.

Changrila
3/22/17, 5:41 PM
#15

Ja, jag handlar nästan alltid på väg hem från jobbet. Hundarna är med på jobbet, så då sitter de i bilen när jag handlar.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fisherling
3/22/17, 6:25 PM
#16

Ja alltså, jag brukar handla på vägen hem från jobbet, så då är ju hundarna i bilen. 

Men om jag måste iväg och handla när jag är hemma, då följer inte hundarna med.

Em_
3/22/17, 6:39 PM
#17

Ja, om de ändå råkar vara med i bilen. Tar inte med de bara för att. Och det måste vara garanterat svalt.


Frida B
3/22/17, 7:48 PM
#18

Ja, då han trivs mycket bättre att vara själv i bilen än hemma, av någon underlig anledning. Misstänker för att det är att han sitter i bur i bilen, brukar vara tryggare för dom med liten yta.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
3/22/17, 9:28 PM
#19

Tror det är väldigt vanligt att hundar trivs i bilen, även om motsatsen också finns. Jag tror det är för att de ser vad som händer och kan vädra genom det öppna fönstret. Full pejl alltså. Inget okänt man behöver vara rädd för eller larma om.

Hade en hund som älskade bilen, både att åka och att sitta själv i den. Han kunde bli osäker om han blev lämnad ensam hemma på kvällen och börja gnälla och skälla. I bilen var han totalt oberörd. Blev inte ens glad när jag kom tillbaka även om han suttit där länge. Var som om jag inte varit borta.

Saken jag försöker komma till är denna. Jag hade en period båt, en gammal segelbåt med trång ruff och inga fönster man kunde se ut igenom, bara såna där små gluggar. Om vi låg i en hamn blev han orolig och skällde när folk gick på båtarna ikring på natten eller, ve och fasa, kanske satt en fot på vår båt, även fast han inte var själv. Jag öppnade en lucka så han kunde sticka ut nosen. Var det nåt gick han dit och kikade och sniffade i luften. Sen var det bra. Aldrig ett pip mera bara jag kom ihåg att öppna en springa. Då förstod jag varför han var så trygg i bilen.

Funderade faktiskt på en liten kattlucka i dörren hemma så det skulle bli slut på skällandet, men jag kom aldrig så långt. Var väl också lite orolig att folk skulle stoppa in saker genom kattluckan. Vi hade en pyroman i området i den vevan. Inga allvarliga bränder, tände på i källare och garage och sånt, men man tänkte ju.

Maleficum
3/23/17, 1:21 AM
#20

Fjant har separationsångest och mår inte alls bra att vara själv hemma men i sin bur i bilen ligger han och sover om man är borta så bara vädret tillåter är han med när jag ska handla och även när jag ska till stallet, då blir dessutom ensamtiden kortare och till stallet får han följa med in en stund och hälsa på människor som gillar att gosa med honom (och har jag en häst som går lektionen innan så passar jag på att gå en promenad med honom också). 

Gletta däremot gillar inte att åka bil (blir åksjuk) så om det inte är nödvändigt så får hon stanna hemma, men hon har heller inga problem med att vara hemma själv en stund så länge man inte är borta under hennes middagstid ;) Hon tycker inte om dock om Fjant är hemma med henne själv så oftast blir hon hemma i sängen och Fjant följer med i bilen. Men är hon kvar i bilen ligger hon bara och sover och tittar knappt upp när man kommer tillbaka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[Forest]
3/23/17, 1:33 PM
#21

Valde annat. Hundarna följer med ibland men om dom är med så är alltid någon kvar i bilen så dom lämnas aldrig själva i bilen hur än vädret är 😃

Jag har sett hur vissa jäklas med hundar som vart bundna och lämnade i bilar, givetvis så går jag fram och får folk att sluta hålla på och stannar vid bilen/hunden tills ägaren kommit ut. Då talar jag om vad jag sett och att dom bör tänka på att kanske är det snällast mot hunden att vara kvar hemma om man ska handla.

Maleficum
3/23/17, 4:09 PM
#22

#21 Är en av anledningarna till att jag har en filt över Fjants bur när han är i bilen. Gör dessutom honom lugnare om inte han ser massa folk springa förbi hela tiden (brukar försöka tänka på att parkera lite mer avskiljt också där det inte blir så mycket "trafik" av människor. Gletta totalt struntar i folk utanför bilen. Hon reagerar knappt även om det är någon hon känner.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

amandatherese
3/23/17, 10:48 PM
#23

Valde annat, beror helt på hur dagen sett ut. Helix tycker om att åka bil så ibland får han följa med även om jag enbart ska till affären. Han sover lika gott i buren där som hemma.

Whippet
3/23/17, 11:54 PM
#24

Nej aldrig! Vill inte riskera att det händer något, mycket mer tryggare att lämna de hemma.

I'm out Vilar huvudet i handen

Upp till toppen
Annons: