Annons:
Etikettbilder-och-filmer
Läst 3857 ggr
Turast
3/20/17, 10:22 AM

HUNDGÅRD - wip tråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som vissa vet har jag planerat bygge av hundgård ett tag i och med att jag flyttat till gård! Jag tänkte att det kan vara kul med en tråd där man kan följa vårt bygge, vilka hinder vi får och hur vi löser saker. Planen är att jag ska filma bygget och göra som en time lapse som jag kommer lägga upp när allt är klart! 

 Igår började jag, sambon och vår inneboende att såga upp de lodräta stolparna till gården, vi har fått detta virke av min mormor som ska flytta ifrån sin gård. Stängslet har anlänt (två rullar med 1 x 25 meter galler) och imorgon ska vi dra och köpa markvirket och lite annat virke till toppen osv. 

Vi har fått massor av lastpallar som kommer byggas ihop till en utkiksplats med olika nivåer så hundarna kan spana ut över ägorna 😎

Jag är så sjukt taggad! Planerar massvis med aktiveringsstationer/berikningsstationer och kan knappt vänta tills själva gården är klar! 

Hundgården kommer döpas till Dogmark, då min sambo är dansk (Denmark höhö), och hundrummet kommer heta Dogway då vår inneboende är norrman (Norway) och jag vill hylla dem lite då de hjälper mig (som inte kan ett skit) och är så händiga 😍

Bild på hundarna som blir bortskämda med hundgården höhö

EDIT: Syftet med att ha hundgård i mitt fall är både för aktivering men främst för att vi kommer jobba knasiga tider (sambon kommer jobba på gotlandsfärjan och vara borta en vecka i taget och jag kommer vara borta från 8 till 17 och ibland 18) och därmed inte kan ha hunden inne. En hundgård blir då perfekt då de kan gå ut men även vara inne vis dåligt väder och det inte finns några tidsbegränsningar lagligt (förutom rastas 1 ggn/dygn, men så länge är vi inte borta 😉).

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Turast
3/20/17, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är då ritningen! Gården blir ca 75 kvm och sen hundrum i anslutning (som jag inte vet storleken på hehe)!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
3/20/17, 10:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här haar husse och Marice (aussie) gått och lagt ut stolparna

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
3/20/17, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fixade en sovplats inne i Dogway igår, det har varit en gammal snickeriverkstad så har lite hyllor på väggarna. Jag la upp en sån här plasthundsäng och la massa filtar i. Som trappa är det först en liten låda med en vetbed på, sen en canvasbur(på en liten lastpall) med en vetbed på. Iom att det bara är "lilla" hunden som kommer ligga där så håler canvasburen gott och väl att kliva lite på 😃

Självklart måste man ha utsikt från sin sovplats liksom??

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

CayKantos
3/20/17, 10:41 AM
#4

Fint! Lycka till!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
3/20/17, 10:44 AM
#5

#4 tack! :D

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Forest]
3/20/17, 10:55 AM
#6

Rolig tråd ska bli kul o följa bygget 😃

Annons:
Lizelda
3/20/17, 11:01 AM
#7

Åh, jag såg bilderna på facebook! Funderade väldigt på vad du höll på med men följer självklart projektet, verkar skitkul 😃

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Turast
3/20/17, 11:29 AM
#8

Vad kul med några som följer 😃

#7 haha ja, i början ser det nog inte mycket ut för världen 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

peafie
3/20/17, 1:48 PM
#9

Vad roligt! Ska bli kul att följa! 🙂

… och OT men: vilken fin bild i #0 !

Bloggen     ○    Instagram

Turast
3/20/17, 6:41 PM
#10

#9 åh så kul! :D

tack!! är själv väldigt nöjd med den då den inte var planerad alls 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jojsan
3/20/17, 11:20 PM
#11

Ser fram emot att följa bygget, och stort ska dem få det! :)

AktivaSiri
3/22/17, 3:36 PM
#12

Hoppas på massa bilder! Alltid kul med lite ny inspiration.

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

Karolina-H
3/23/17, 3:01 PM
#13

Åh kul att följa. Vi har ju också byggt hundgård hemma förra sommaren så kul att se hur andra gör och tänker.

Codeavalone.blogg.se

Annons:
Turast
3/23/17, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

#13 åh vad kul! Har du någon bild? :D 

I förrgår var vi och köpte de stora tjocka virket som ska vara längst ner, vi fick även ta stenar gratis som xlbygg ändå inte skulle ha, som vi kan höja virket lite med! Vi köpte även skruv, vinklar osv. 

Idag började vi sätta ihop lite och jag har försökt filma så gott det går, men som den klant jag är hade båda kamerorna dåligt batteri, men men! Lit blev det. Tyvärr dog skruvdragarens batteri med, men den sitter på laddning nu så får se om vi kör lite till idag elller om vi fortsätter imorgon och i helgen 😃

Hundarna visar upp hur långt vi kommit hittills 😎

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

JoannaLi
3/23/17, 5:40 PM
#15

Oj, jösses vad stor och fin! och vilken härlig utsikt! 😍

Turast
3/23/17, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 jaaa den blir jättestor 😍

Det blev lite mer gjort, vi åkte och hämtade grus i ett grustag och gjorde en liten altan till hundarna! (min ena är lite kinkig när marken är blöt, men nu kan han iaf kika ut vid regn 😂

Och vid grustaget hittade vi helt underbara smått förmultnade stubbar, var ju tvungen att ta med en hem till hundgården! Har tänkt lägga lite bildäck runt och på den och ha som godisgömma. I och med att den är lite rutten/förmultnad kan de bita och riva sönder den i jakt på gottis!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Karolina-H
3/24/17, 7:16 AM
#17

#14 Har inte jätte mycket bilder här på jobbet men hittade några jag lagt upp på facebook från när vi höll på att bygga den :)

Inomhus i hundhuset

Lite från utsidan med hundarna i :) Vi har satt upp staketet då vi har grannar åt de hållet

Utsidan när gruset har börjat lagts

Codeavalone.blogg.se

[Forest]
3/24/17, 8:04 AM
#18

17, Ser mycket snyggt ut. 😃

Turast
3/24/17, 1:13 PM
#19

#17 snyggt!! 😍

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
3/24/17, 1:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#20

Idag är det inga moln så långt ögat når! Jag och dogsen tar en paus medan grabbarna åker iväg och köper mer skruv, vinklar och spik. 

Snart är alla stolpar uppsatta och medan killarna jobbar med det så fixar jag med lite aktiveringar! 

Först ut… Grävlådan! En simpel pallkrage fylld med jord ifrån när vi grävde upp där vi la sten! Tänker hämta lite sand från grustaget och blanda i för lite annorlunda textur 😎

När jag börjat fylla pallkragen

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Turast
3/24/17, 1:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#21

Nästa aktivering som blev klar är DäckRoten, en godisgömma som man delvis kan slita sönder! 

Jag tog roten jag hittade igår och trädde på tre däck som jag hittat, dumpade, mitt ute i skogen 😃

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Emouse
3/25/17, 12:21 PM
#22

Roligt att följa!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Turast
3/26/17, 11:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Igår började jag klippa ner björnbärsbuskarna som växer inne i hörnet av hundgården, de ska flyttas till en annan plats istället med tanke på deras äckligt vassa taggar som jag inte vill ha i hundarnas tassar 🤐
Jag började även gräva upp dem..Det är skitjobbigt, de sittter ju helt fast i marken! Men nu är det bara hälften kvar så idag ska jag gräva ner dem på deras nya plats och gräva upp de sista buskarna! 

Vi har även satt upp alla mittenbalkar nu! Vi har en på mitten för stabilitet men även för att nätet blir tvådelat. Det fanns inte ett 2 meter brett att köpa så vi fick köpa 2 st 1metersrullar! Här är en otroligt ful bild, tagen från en av videosarna 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
3/26/17, 11:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Idag ska vi förhoppningsvis bli klara med toppbalken, men vi har en gäst tills på tisdag så vi jobbar inte lika hårt nu 😎 Idag är det dessutom inte alls lika fint väder som det har varit hittills! 

Hur som så tänkte jag iaf pyssla lite i hundrummet idag och inreda med 1 soffa, 1 fåtölj, en stor canvasbur (öppen såklart, mest som koja!), en stor biabädd och lite fällar! Jag ska försöka få tag på ett litet bord eller något som jag kan ha som hög sovplats ovanpå men även en koja under..Min mormor håller på att flytta och behöver bli av med massor av grejer, så jag kan säkert hitta något där 😉

Hundarna älskar att vara med när vi bygger, igår var de liksom ute med oss hela dagen(fick bara gå in i hundrummet när grannarna kom förbi med sin hund och snackade). Marcie har flera gånger gått och grävt lite i grävlådan och båda har pillat lite med Däckroten!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
4/8/17, 4:33 PM
#25

Bygget har legat på is ett tag då jag börjat jobba och är rätt trött på eftermiddagarna! Men det enda som är kvar nu är toppbalkarna, dörrar och nät! Idag har jag dock inrett lite mer inne i hundrummet :) En kombinerad soff-säng, biabädden framför ligger på en lastpall klädd med vetbed! Godkänd sa hundarna!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
4/8/17, 4:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nähä? Bilden verkade inte vilja komma med… Försöker igen.. är på min skitmobil ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
4/8/17, 4:35 PM
#27

Sådär ja! De har även fått en fåtölj bredvid sin utkikssovplats.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Turast
4/8/17, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Alltså min mobil 😭

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
4/8/17, 4:35 PM
#29

Rummet hittills !

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
4/8/17, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Blöh

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
4/8/17, 4:37 PM
#31

Står lite skit där som inte ska va där ( virke,. Nät osv ) men ändå 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Kitten86
4/8/17, 9:59 PM
#32

Är ju ett toppen utrymme för hundarna att vistas på! Och sen när hundgården blir klar också så blir det ju hur bra som helst 🙂

Är det tänkt att det ska finnas hundlucka eller så de kan gå in och ut som de vill?

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Turast
4/8/17, 10:11 PM
#33

#32 Ja jag blir supernöjd! :D 

Jajjemän, eller snarare en tvådelad dörr så man kan öppna underdelen :) Men det blir ett senare projekt så dörren kommer få stå öppen tills vi fixat dörr. De kommer inte behöva vara där på "heltid" på minst två månader till och då har det ju blivit varmare ute.. Men kommer häfta fast en filt som hänger ner halvvägs/trekvarts för att hindra lite kyla från att komma in alla fall :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lizelda
4/8/17, 10:23 PM
#34

#33 Typ en boxdörr?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Turast
4/8/17, 10:32 PM
#35

#34 precis!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Candy123
4/9/17, 5:24 PM
#36

Vad snyggt!

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Turast
4/30/17, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Long time no see! 

Hundgården har legat på is ett tag nu då både jag och sambon haft fullt upp med jobb, men idag så har vi stängslat lite iaf! 9 av 48 meter är nu stängslade… pjuh.. tar tid det här! Men det är bara 14  meter (kortsidan och längsta sidan) på underdelen av hundgården iaf! Men jag kommer inte våga ha dem med så lågt stängsel såklaart… 

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
4/30/17, 7:58 PM
#38

Wow, den blir rejäl. Vilken lyx!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Turast
4/30/17, 8:39 PM
#39

#38 jajjemän! Mattes grisar ska ju ha det bästa 😍 haha nä men, man ska inte låta mig få fria händer med storlek på hundgård.. ska mäta hur stprt deras rum är också, jag tror att det blir över 100kvm med rum+hundgård hehehe….

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Kitten86
5/1/17, 5:53 PM
#40

#39
Då vet man ju iaf att de har de hur bra som helst och gott om plats när de är "på egen tass"!! Finns ingen som kan klaga på dig heller att hundarna har för lite utrymme 😉

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Turast
5/2/17, 7:34 AM
#41

#40 haha precis! Har dock nyligen fått veta att det brukar gå en gubbe med otrevlig hund helt lös utan koll.. hunden har hoppat mot altanfönster för att komma åt andra hundar…. Har sett den en gång på gården när vi var inne… Men min närmsta granne sa att hon ska hålla ett öga på hundgården åt mig och ringa gubben ifall hon ser hunden :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Upp till toppen
Annons: