Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 3582 ggr
KatarinaSt
2017-03-19 14:39

Skaffa eller inte skaffa hund...?

Hej alla hundälskare

Jag heter Katarina och är ny på det här forumet.

Hela mitt vuxna liv har jag velat ha hund men det har aldrig passat antingen pga ekonomi, boende, småttingar eller tid. Nu är barnen yngre tonåren och maken och jag arbetar heltid, men vi har i alla fall råd att anlita hund-passning om det skulle behövas.

Jag vill inte vänta tills jag blir pensionär för att skaffa hund. Jag ÄLSKAR hundar och fantiserar om hur jag tränar lydnad, agility, sök, borstar och pysslar med min fantasi-hund! Så ofta vi får tillfälle "lånar" vi bekantas hundar. Det är både sorgligt och patetiskt. 

Om jag väntar så kommer jag aldrig bli hundägare då min make hotar med att vi ska ut å resa när vi blir pensionärer.

Och jag är inte ensam med dessa tankar. Bägge barnen har velat ha hund sen de var små. Som de tjatat… Nu äntligen har maken också visat sig villig och intresserad. Så alla är med på tåget kan man säga.

Men nu är det jag som börjar tveka. Är det själviskt av oss att skaffa hund när vi vet att vi kommer behöva nån form av hund-vakt åtminstone ett par dagar i veckan?

Det vi diskuterat är att adoptera en vuxen hund i 2-3 års åldern. En normal arbetsdag skulle den behöva vara ensam ca 4-5 tim. Men endel dagar upp till 5-6 tim. (Naturligtvis skulle vi långsamt vänja den vid sin nya miljö och att vara ensam kortare stunder i början). 

Hur resonerade ni andra som har hund och arbetar heltid? Kan tillägga att vare sig min make eller jag kan ta med hunden till jobbet.

Vore det bättre att adoptera två hundar (somliga har nämligen redan en kompis de vuxit upp med eller lärt känna hos fosterfamiljen de bor på)?

Annons:
-Aida-
2017-03-19 14:57
#1

Det kommer aldrig bra tillfällen att ha hund, alltid nåt som måste göras eller nåt man planerar att göra, det jag tänker på är att planera runt det så hunden kan va med oftast, om det absolut inte går får man hitta någon som är villig att ta den.
Det är inte själviskt att skaffa hund om man behöver hundvakt på något sätt, det är en bra lösning för många. Finns också hundhotell om man ska va borta länge där hunden får eget rum.
Man får vara beredd på att det kan kosta att ha hundpassare och sånt om behovet finns ofta.

Elsis matte
2017-03-19 15:22
#2

Nä, om det inte skulle vara ok att ha dagmatte/hundvakt skulle inte många kunna ha hund. Det är väl inte värre än att ha barn på dagis eller hos dagmamma? Se till att hunden ni väljer inte har problem med separationsångest, men även om den kan vara ensam innan måste den först bli trygg i ert hem (som du verkar veta) så det är bra om någon kan vara hemma första veckorna och gradvis vänja den.

KatarinaSt
2017-03-19 15:47
#3

#1 Du har rätt - det är nog sällan som "det perfekta tillfället" dyker upp.

#2 Bra jämförelse. Bägge mina barn har gått på dagis och jag skulle inte komma på tanken att skämmas för det. 

Jag passar på i samma tråd med en följdfråga angående adoption.

Har spanat det senaste halvåret och kommit fram till följande.

1. Köpa hund på Blocket vågar jag inte. Risken att hundägaren ljuger om ev problem och sjukdomar är för stor, hunden kanske tom är stulen.. vad vet jag?!

2. Adoptera en svensk omplaceringshund. Ett tänkbart alternativ, men jag tycker inte det verkar finnas så många aktörer som är tillräckligt stora för att jag ska våga lita på dem. Kollar regelbundet på hundstallet men det är sällan det dyker upp hundar där som skulle passa oss.

3. Adoptera gathund från Rumänien, Spanien osv vill jag inte pga sjukdomar samt att vi inte har kunskap att hantera en hund som kanske aldrig levt inomhus, åkt bil eller blivit hanterad.

4. Adoptera hund från Irland - Jag har följt hundarutanhem.se under ett halvårs tid nu och tycker det verkar vara en seriös organisation som månar om att placera rätt hund till rätt familj. Om jag förstår saken rätt så ligger det ju i organisationens intresse att inte ljuga om ev problem som hunden har då det i så fall bara blir en massa merarbete för dem själva för att placera om hunden.

Jag kanske har fel men det är så jag tänker nu. Nån som har några tips/råd?

Therese
2017-03-19 15:57
#4

Jag tycker du verkar ha sunda tankar om hundägarskapet.

Om jag hade varit du hade jag adopterat en svensk hund, eller köpt en renrasig alternativt varit fodervärd. Det finns även hundar som är kvar hos uppfödare som visat sig inte vara avelsmaterial och som då säljs  i vuxen ålder. Det finns hur många alternativ som helst och det är bara din familj som vet vad som passar er bäst :)

Kalli
2017-03-19 16:00
#5

Jag skulle rekommendera att ni kollar på lite olika raser som kan vara intressanta, hör av er till rasklubben och/eller uppfödare och kollar om de har några vuxna omplaceringar. Alternativt håller stenkoll på Hundstallet, ev. Hittehund? Vet att Hittehund har en del krav men de är duktiga och har verkligen hundens bästa för ögonen.

Jag har generellt sett inte hört bra saker om HUH, om nej - jag skulle inte lita på att det de säger stämmer. Men om ni ändå funderar i de banorna välj en hund som redan finns i Sverige, som ni kan träffa. Annars är Blocket inte alls en dum plats. Min senaste tös hade jag på prov i 3 månader innan jag behövde bestämma mig just för att de ville att det skulle kännas rätt från båda håll och bli bra. Det gjordes en veterinärbesiktning och sen bekostade jag faktiskt HD/AD-röntgen själv för att veta vad jag ev. skulle köpa. Är det en äldre renrasig hund från en uppfödare är dock chansen större att ev. hälsotester för rasen redan är gjorda.

KatarinaSt
2017-03-19 16:09
#6

Tack för svar. Jag har faktiskt kollat lite på hemsidor till uppfödare i Stockholmstrakten men inte kontaktat dem direkt. Jag ska nog göra det. 

För det mesta så är ju hemsidorna inte särskilt uppdaterade så det är ju inte säkert att de "annonserar" om de har en hund för omplacering.

Annons:
Kalli
2017-03-19 16:15
#7

#6: Nej, många renrasiga omplaceringar verkar gå "internt" så att säga. Sen finns det några sidor på Facebook där uppfödare annonser ut sina hundar. Har glömt vad de heter nu men någon annan här inne kanske har koll? Jag gick ut när jag fick tag i min tös. :)

Hornslandet
2017-03-19 16:38
#8

Hunden mår då inte dåligt av att ha en (bra) dagmatte/husse, det blir mer en ego-grej för oss själva att tänka att det skulle vara dåligt att ordna det så.

Belzebubble
2017-03-20 07:52
#9

Jag tycker inte att köpa hund från blocket kan vara något negativt. Du kan hitta en bra hund även där, även om du har rätt i det du säger, att det finns en hel del ruttna ägg till säljare också! Du kan exempelvis vara ute efter en registrerad renrasig hund, då har du mer information du kan få om hunden från SKK. Dessutom kan du kräva att hunden ska veterinärbesiktigas innan köp. 

Som någon annan tipsade här så kan du kontakta uppfödare om de har en äldre hund till omplacering. Jag vet att många säljer sina avelshundar för att de ska slippa kennellivet på äldre dagar. Jag vet också en som köpte en lite äldre valp då uppfödaren valde att ha kvar en valp extra för att den sista valpen i kullen som hon skulle behålla inte skulle känna sig ensam! 

Det enklaste är att välja vilken ras ni tycker passar er och sen hålla koll på rasens klubb. Där annonserar man ofta hundar till omplacering, det blir som en samlingsplats för många uppfödare/privata personer! :)

KatarinaSt
2017-03-20 08:34
#10

Tack för bra svar och tips. Vi har inte så mycket letat efter en specifik ras utan snarare egenskaper. T ex gladlynt, låg/medium energi nivå men ändå tillräckligt "på" för att vilja lära sig nytt och tycka om ex agility, gärna nån form av päls som behövs borstas/klippas/trimmas och så vidare, medelstor, lite/ingen vakt…

Men om man ska översätta detta till en ras så har vi (med våra begränsade kunskaper) hamnat nånstans vid Welsh Springer Spaniel. Typ den som var lugnast i sin kull. 

Sen att vi hellre vill ha en vuxen hund är för att jag vet hur mycket jobb det är med valp och jag känner att jag helst slipper den biten även om de är bedårande.

KatarinaSt
2017-03-22 20:26
#11

Uppdatering!

På lördag ska vi titta på en cocker spaniel pojke på 6-7 månader. Han lämnades tillbaka till uppfödaren då ägaren råkade ut för en familje-tragedi.

Så om mötet känns bra för alla så lägger vi nog handpenningen och åker hem och förbereder oss. 

Vill tacka alla som tipsade om att kontakta uppfödare i Sverige. Jag var så nervös för det här att adoptera från Irland eller köpa från Blocket. Så många av hundarna verkar ha "issues" av nåt slag och även om inte alla har det så vet man ju inte förrän den kommer.  Och då står man där..

Nu hoppas vi på ett bra möte med uppfödaren och vovven 🙂

peafie
2017-03-23 10:41
#12

#11 Vad roligt! Hoppas på ett lyckat möte så får du lägga upp bilder om han flyttar hem till er sen. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

[Forest]
2017-03-23 13:30
#13

Nu ser jag att ni ska titta på en unghund så det låter ju kul :) Håller tummarna för er. 👍 Du får gärna uppdatera hur det har gått med hunden och även visa oss bilder 😉

Vi skaffa hund när vi flytta från landet till lägenhet. Vi (mer jag) hade 3 hästar,en drös rädda livet katter som alla var till för att omplaceras från början och 4 följde med i flytt. Hur som helst efter flytt så fick jag säga farväl hästlivet då jag har lite svårt med sitta stilla så fick vi tillfälle i att ta en vuxen omplaceringshund. Efter henne så fick vi ett hej från en uppfödare som fråga om vi ville ta en fodervalp. Så på den biten har vi hamnat i bli med hundägare nu har vi tre små pudlar som på ett eller annat sätt glidit in ;) Min man har inte haft samma intresse i pälsvård eller pyssla om dom, men passar mig fint när sport är på tvn 😎 Sen ska man veta att även hundar kan följa med på semester runt om i värden 😉

Annons:
KatarinaSt
2017-03-25 18:02
#14

Vi har blivit med hund!!! 😃😃😃😃😃😃

Träffen med uppfödaren gick bra. Vi fick hälsa både på mamman och pappan - bägge precis så vänliga, snälla, glada och lugna hundar som vi letar efter. "Vår" hund är nu 5-6 mån och såååå söt!

Ok - alla valpar är söta, men den här är sötare! ❤️

Första intrycket. Nyfiken, glad och intresserad. Vem är ni?

Efter den introduktionen.. Vill du klia mig på magen så får du en massa pussar?

Sen när de "vuxna" började prata så lade han sig lugnt i sin korg och somnade.

Så fort vi ordnat med en snäll extra-matte/husse så ska vi hämta hem honom.

Kalli
2017-03-25 22:27
#15

Låter ju jättebra. Grattis! :)

Emouse
2017-03-26 10:43
#16

Åh vad roligt! Lycka till🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

[Nalle-]
2017-03-26 15:35
#17

Vad roligt att höra! 😃

peafie
2017-03-26 15:41
#18

Wohoo! Grattis!

Bloggen     ○    Instagram

KatarinaSt
2017-03-26 17:05
#19

Tack snälla.

Nu ska jag försöka undvika läsa om alla problem som kan uppstå. Jag är tillräckligt nervös ändå.

[Forest]
2017-03-27 09:12
#20

19 Tycker man ofta kan fråga efter lite support hjälp från uppfödaren.  Så ta det OM det kommer problem som det inte alltid gör. Hoppas ni hittar en bra dagmatte/husse/hem kolla runt med era grannar/kollegor för ofta kan man hitta dagmatte/husse/hem närmare än vad man tror :) Lycka till och grattis 😃

Annons:
KatarinaSt
2017-04-02 20:40
#21

Och här har vi Dumle! Första dagen i sitt nya hem. 

peafie
2017-04-02 20:43
#22

Vad roligt! Hej Dumle!

Bloggen     ○    Instagram

Bagtjesen
2017-04-02 23:32
#23

#0 KatarinaST  Du missar en sak - det du skriver om att lämna hunden ensam över 5 timmar - det är helt totalförbjudet i djurskyddslagen!! Enda sättet att få lämna en hund ensam  längre än 5 timmar är om den inte är inomhus, utan självvalt får gå ut i en hundgård! Hundgården  skall ha koja med uppvärmning! S k löplina är förbjuden hemma på tomten och får t ex inte ens användas vid sommarstugan, men får användas på platser där man tillfälligt vistas!


Belzebubble
2017-04-03 07:44
#24

#23 

Det är inte "totalförbjudet" att lämna sin hund mer än 5 timmar. Föreskriften från Jordbruksverket säger så här: 

"10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder. "

"12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd

Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats."

Det är till 12§ som det finns en REKOMMENDATION, som är inte juridiskt bindande utan fungerar som riktlinjer. 

"Allmänna råd 2 kap. 12 §

Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare."

KatarinaSt
2017-04-03 08:17
#25

#23 Jag kanske var otydlig - Det jag menade var att om vi inte ordnade med hundvakt så skulle hunden behöva vara ensam 5-6 tim. Det var det hela inlägget handlade om. Ska man skaffa hund om man vet att man måste ha hundvakt?

Nu har vi hundpassning ordnad så den behöver inte vara ensam mer än 1-2 tim i sträck

SaraC
2017-04-03 12:17
#26

Grattis till den nye familjemedlemmen och stort lycka till! 👍

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Upp till toppen
Annons: