Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1989 ggr
Snuffles
3/17/17, 10:00 PM

Ouppfostrade hundar

Jag har jättesvårt att tycka om andras hundar om de har dålig uppfostran, även om de är charmiga osv så blir jag bara stressad och irriterad av alla problembeteenden de har. Min systers hund är helt otränad (vi bor tillsammans), och jag tycker verkligen inte om honom, vet att det inte är hans fel, men han är så jobbig så jag ger honom aldrig någon uppmärksamhet och han känner antagligen av att jag ogillar honom. Jag skulle själv aldrig kunna skita i att uppfostra min hund för då skulle jag bara vara irriterad på hunden. Är ni också såhär? Ogillar ouppfostrade hundar? Eller är jag bara en dålig person?

Annons:
Changrila
3/17/17, 10:17 PM
#1

Finns ingen anledning att gilla allt och alla. Är det inte din,hund behöver du ju inte bry dig om den.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Haztparken
3/17/17, 10:20 PM
#2

Det beror lite på vad man anser som är en ouppfostrad hund. T.ex. mina får tigga, jag ger dom mat vid bordet och har då lärt dom indirekt att det är okej att tigga. Dock inte att gnälla/hoppa upp. Men det gör inget för mig. Andra vet jag dock blir irriterade på det och anser att dom inte är uppfostrade. Stör man sig på andras hundar som man umgås med mycket så tycker jag att man kan säga det på ett vänligt vis. För en sak som stör dig kanske inte stör ägaren så hur ska denne då veta? Jag skickar iväg mina hundar när jag har vänner över som tycker det är jobbigt när dom tigger, men det är för att dom uttryckt hur dom känner och det är inga problem. Själv kan jag självklart ogilla andras hundar som inte är uppfostrade men det beror helt som sagt på vad det handlar om.

Snuffles
3/17/17, 10:25 PM
#3

#1 Nä jag vet, min syster verkar dock bli lite kränkt när jag säger till hennes hund att gå bort när han håller på med mig. #2 När jag säger ouppfostrad så menar jag att hunden inte har blivit lärd något alls och får göra vad den vill.

-Aida-
3/18/17, 10:20 AM
#4

Jag gillar inte heller såna hundar som inte kan nånting, en sån hund tänkte hoppa upp på mig, den va stor, kändes väldigt på trängande, ägarna lärde den inte nånting i sin vardag, så jag puttade helt enkelt bort den i luften i dens hopp mot mig.
En arg blick från mig sen gjorde den inte om det igen.
När man har hund måste man tänka mycket på sin omgivning också, gäster vad jag vet gillar inte att bli på hoppad och sliten i kläderna, iallafall inte hemma hos mig.
Är jag vakt åt en hund som är ouppfostrad så får den samma träning hos mig som min egen hund, dock får man börja om från ruta ett varje gång man tar den igen.

smellcaramell
3/18/17, 11:36 AM
#5

Min hund kan nog klassas som ouppfostrad av vissa då hon får hoppa upp på mina ben, tigga o.s.v. dock vet hon vad "nej" betyder och slutar då genast, så är hon på väg att hoppa upp på mina ben säger jag helt enkelt nej och då slutar hon, men oftast får hon hoppa då hon är så liten och det är smidigare att belöna henne när hon har framtassarna på mitt lår än att jag ska böja mig ner till henne(går fortare).

Wellcraft
3/18/17, 11:59 AM
#6

Ouppfostrade hundar kan vara jobbiga, men har jag sådana runt mig t.ex. i mitt hem så förstår dem mina regler väldigt fort, om jag är tydlig och konsekvent. 
Tycker det är enkelt, så jag stör mig inte särskilt på det. 
Upplever att de allra flesta förstår att de har en ouppfostrad hund och förstår varför jag sätter ordentliga regler i mitt hem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Hornslandet
3/18/17, 9:58 PM
#7

Vad är en ouppfostrad hund? Vad innebär det att "den får göra som den vill" ?

[Nalle-]
3/19/17, 11:29 AM
#8

Undrar faktiskt också vad man lägger i begreppet "ouppfostrad hund". Mina hundar är nog i vissas ögon ouppfostrade, de får vara i möblerna och jag bryr mig inte om att de tigger tex. 
Min yngsta är 8 månader och ett riktigt energipaket, dessutom rätt stor. Vi tränar på att han inte ska hoppa på folk men när han blir riktigt övertaggad har han svårt att kontrollera sig. Kommer det hem folk till mig så vet dom om det, och jag stänger in hundarna om det kommer någon som jag inte riktigt känner eller som kan tycka det är obehagligt. Jag anser att det är mitt ansvar att hundarna inte skrämmer mina gäster, men stör man sig så mycket på att man tycker mina hundar är ouppfostrade behöver man faktiskt inte komma hit 🙂

Snuffles
3/19/17, 3:29 PM
#9

#7 Ouppfostrad = en hund som inte fått lära sig några gränser överhuvudtaget, vet inte vad nej betyder och lyssnar inte när man säger till den. Alltså, en hund vars ägare struntat i att uppfostra helt. Nu menar jag alltså inte att era hundar är ouppfostrade för att de tigger. Den hunden jag pratar om är ouppfostrad på riktigt.

Frida B
3/19/17, 4:26 PM
#10

Jag har en, i folks ögon, ouppfostrad hund. Han hoppar som en tok på människor, han får vara i möbler, är till och med vid mig när jag äter middag och ligger brevid. Han tigger, skulle säkert sno ngt från bordet om han fick chansen. Skäller när det ringer på dörren, kan inte gå ordentligt i koppel och ska fram till allt och alla.

Men sen är han 11 månaders Kelpie… :D

Men ja jag kan också störa mig något fruktansvärt på hur vissa hundar beteer sig, vissa är rent av nonchalanta. eller är väl mer ägarna jag stör mig på egentligen…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
3/19/17, 4:50 PM
#11

Tja, egentligen kan jag inte säga annat än att jag håller med #1.

Snuffles
3/19/17, 5:13 PM
#12

#11 Fast det är inte så lätt att inte bry sig om hunden när jag bor under samma tak som den och den även "trakasserar" eller ja, irriterar, både mig, min hund och mina katter.

Hornslandet
3/19/17, 6:06 PM
#13

#12 Nej det är ju en helt annan sak..  Om det hade varit jag så hade jag pratat allvar med min syster, precis som jag tycker att man inte måste bry sig om andras hundar tycker jag även att man måste ansvara för sin hund och hur den påverkar andra. Jag menade väl mest att du inte måste gilla hunden, det är okej att inte göra det. Men den ska ju inte få paja ditt liv.

Annons:
Snuffles
3/19/17, 9:02 PM
#14

#13 Aha. Tyvärr är min syster för bekväm för att orka ta tag i hans problem, vilket är rätt synd då det skulle kunna vara en underbar hund om han inte betedde sig som ett rövhål.

Katti
3/20/17, 3:56 PM
#15

I minst nio fall av tio har jag lätt som en plätt att få andras ouppfostrade hundar att visa respekt för mig. Det handlar om att själv vara "värdig" och konsekvent. Titta till exempel bort och vänd sidan till en hund som vill hoppa och hälsa överdrivet. Mina hundar måste vänta på "varsågod" för att få gå ur bilen eller ut genom dörren eller grinden. Detta tar bara ett par gånger att lära en ny hund i vårt hus. Jag tar helt enkelt lugnt och stilla plats som den som bestämmer reglerna. Jag ställer mig för så att hunden inte har en chans att komma fram till dörren och hejdar utan att bråka alla försök att kasta sig ut. Jag är helt enkelt nyckeln till dörren! För att komma ut måste man visa respekt, lugna sig och ta ögonkontakt med mig. Först då får man gå ut!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Viccan92
3/22/17, 4:15 PM
#16

Jag är likadan. Så får jag sen höra att jag är för hård mot mina hundar för att jag uppfostrar dem. Självklart så kan mina hundar vara lite olydiga med då och då men jag försöker iaf jobba med det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

[Tisstassen]
3/24/17, 10:09 AM
#17

Jag tycker att du ska göra de lättare för dig själv. Visa hunden var dina gränser går, säg nej bestämt när du vill att den slutar. Det blir lättare och bättre för både dig och hunden om ni kommer överens! Min mormors hund hoppar på allt och alla, men jag lärde honom att han ej fick hoppa på mig, de ger sig med tiden även om de är mycket svårare

LinDajSon
3/24/17, 4:57 PM
#18

Alltså, jag kan ogilla hundar utan att de är ouppfostrade… något jag generellt har jättesvårt för är extremt inställsamma hundar. Det är väl rätt naturligt att irritera sig på det ena eller andra. :)

tk1971
3/24/17, 5:08 PM
#19

Beror på vad man menar. En hund som beter sig odrägligt​ är inte nödvändigtvis ouppfostrad, även om sannolikheten för det är rätt hög. Den där "ouppfostrade" hunden kanske någon lagt ner en massa tid att "uppfostra", men den nedlagda mödan kanske inte har resulterat i bättre beteende. Jag gillar inte riktigt det ordvalet.

Upp till toppen
Annons: