Annons:
Etikettdebatt
Läst 1431 ggr
Thors matte
2017-03-07 14:28

Har ni haft er hund på hundpensionat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har bokat en plats på ett hundpensionat den 1 april- 3 april för vår vovve  Odin. Jag, min syster och min mamma ska åka till Stockholm och hälsa på släktingar, min sambo jobbar då. Är ett litet hundpensionat som inte inte ligger långt ifrån där vi bor. Är ett populärt ställe men är lite nervös för jag har aldrig lämnat någon av mina hundar som jag haft på pensionat. Vad har ni för erfarenhet av hundpensionat? Vad har ni tagit med av hundens grejer när ni lämnat honom/henne?

Annons:
apportbocken
2017-03-07 16:09
#1

Chester har varit på hundpensionat två gånger, båda gångerna trivdes han mycket bra. Han är i och för sig tokig i andra hundar samt inte så "fäst" vid oss, så det funkade bra. Första gången han var där tog vi med en leksak som luktade "hemma" och mat. Andra gången åt han maten som fanns där så då tog vi inte med något alls förutom hans sele och koppel. Det brukar vara bra att åka och reka innan en faktiskt ska resa bort. Då går det att ta med hunden så den får lära känna området och personalen medan en själv kollar så att det är ett bra ställe. Det kanske du redan gjort eller planerar att göra men om du inte gjort det så rekommenderar jag att du gör det, så kan du även prata med de som jobbar där om sådant du funderar på. Lycka till!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Thors matte
2017-03-07 16:52
#2

Odin är fäst vid oss och han är en social vovve som gillar andra hundar. Tänker att vi ska ta med mat och leksak, pläd som luktar hemma. Ska åka och reka men vet att det är ett bra ställe för känner en som lämnat sin hund där.

Fisherling
2017-03-07 19:45
#3

Nej, skulle inte våga. Tinja lämnas endast till familj, vänner och bekanta.

tk1971
2017-03-07 20:26
#4

Ja, jag har haft hundar på pensionat kortare perioder, max några dagar åt gången. Och vi har testat både traditionellt "box-system" och ett ställe där hundarna går lösa, utan att bo i boxar.

Jag föredrar det senare systemet - under förutsättning att det drivs av en genuint hundkunnig person, som skolar in varje hund innan pensionatsvistelsen. Och självklart måste man ha alla vaccinationer och försäkring i ordning, men det är ju självklart. När vi hämtat hunden från det stället har hon faktiskt verkat lite ledsen för att hon måste åka hem 🙂

flocken
2017-03-08 06:37
#5

Beror på. Skulle aldrig lämna min hund till ett pensionat med box. Då ska det vara ett litet pensionat i hemmiljö. Där hunden är som en medlem i familjen. Nu driver jag både hunddagis o pensionat i hemmiljö. Ett fåtal hundar jag haft på pensionat funkar inte i hemmiljö. Fel socialtränade osv. Men de flesta vill inte gå hem. I mina trakter är det bara jag som har såhär. Så får lämna min hund till vänner eller ta med honom.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: