Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1545 ggr
Cochon
3/1/17, 6:36 PM

Glosor

Hej hej! Såg en kort video här om dagen på en hund som hade lärt sig lite lite glosor. Matte filmade när de var ute på kvällsrundan och frågade hunden "Var är brunnen?" och hunden gick och ställde framtassarna på brunnslocket. Sen växlade hon mellan 3-4 föremål som hunden skulle gå till. Tyckte detta verkade som en rolig kvälls-aktivitet och provade på min ena tjej igår och sa lycktstolpe och pekade på en lyktstolpe. Hon gick direkt fram till lycktstolpen och petade på den med nosen. Verkade som att övningen föll henne i smaken, men vill så klart att hon ska hitta en lycktstolpe utan att jag pekar sen när vi har testat detta under fler kvällar och så småningom även utöka till kanske 5 föremål. Tänkte därför fråga hur mycket ni här inne tror är rimligt att en hund kan lära sig i glosor? Sen ytterligare en fråga. Att öva på ord och kommandon som är lika varandra. Är detta förvirrande eller "nyttigt" för hunden? Tyckte lära henne "pelare" så småning om. Kommandot när hon ska nudda nosen vid en target stick är "peta". Därför undrar jag om ni har upplevt att nya ord/kommandon som liknar gamla förvirrar hunden eller ökar dens förståelse?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
-Aida-
3/1/17, 9:03 PM
#1

Har inte upplevt att detta förvirrat min hanhund, han förstår fortfarande vad jag pratar om även om jag använder andra ord som inte var det egentliga kommandot.
Ibland får han långa meningar och han gör fortfarande det jag bad om även om jag har ett kort kommando för samma sak.
Tiken däremot behöver korta kommandon för att förstå, annars ser hon ut som ett frågetecken.
Hur mycket din hund kan lära sig får du testa dig fram. Min hane lär sig hur mycket som helst, det tar inte slut medans tiken knappt lär sig nåt alls nästan, hon bara glider med.

Joyous
3/1/17, 9:58 PM
#2

Rolig övning! Borde absolut köra mer sånt med min Humla. Angående kommandon och ordförståelse skulle jag säga att det varierar mellan individer. Min bc, Jojo, lärde sig nya kommandon plättlätt. Hon fångade upp nya ord direkt och var jätteduktig på att skilja på ord som var väldigt lika varandra. Min malle är "orddöv". Humla har riktigt svårt för ordförståelse och med henne måste jag tänka på att: Inte använda kommandon som påminner om varandra. Betona orden olika Använda olika röstläge Jobba extra mycket med varje kommando i olika situationer så att inte orden ska bli för situationsbundna. Med andra ord, beroende på hund kan det gå jättebra eller bli förvirrande med ord som liknar varandra. Du får testa dig fram :)

Jetaime
3/1/17, 10:08 PM
#3

Jag gör mycket sånt med Zuki i vardagen.. Har egentligen aldrig tänkt på det på det viset, men hon kan nog skilja på mer än jag tror. Jag har ganska många liknande ord som betyder olika i olika sammanhang, ser inte det som en nackdel, inte med min hund iallafall. 

(Alla saker har inte ord heller utan ibland kan jag peka eller bara säga "kan du ta den till mig?" och när hon kollar på rätt sak så säger jag "den ja!" Vilket är ganska smidigt eftersom hon får hjälpa mig en del med mycket saker, haha!)

Cochon
3/3/17, 10:07 AM
#4

Tack för svar allihopa! Börjar misstänka att min ena hund har betydligt lättare för ordförståelse än min andra, precis som för era hundar #1 & #2, så man får anpassa lite och kanske inte ta förgivet att om den ena hunden förstår ett kommando fort borde den andra göra det också. Men ska försöka klura på hur maka anpassa träningen efter vovvarna, har fått lite tips så det uppskattas. =D Detta leder mig till en annan fundering, för väldigt länge sedan såg jag någon som hade tränat sin hund med A4-papper. Om hen höll upp ett papper med SITT så satte sig hunden o.s.v. Någon som har testat detta eller liknande? Blir ju självklart otroligt osmidigt i flera situationer om man skulle "konvertera" till detta, så detta var huvudsakligen en fråga ställd av nyfikenhet.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Cochon
3/10/17, 10:50 PM
#5

Putt

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

CayKantos
3/11/17, 8:01 AM
#6

#4 på den tror jag det beror extremt på hunden om den klarar av det, men annars tror jag det funkar lite som handtecken. En del hundar kan ju skröna på samma handrörelse med skillnaden av att fungera på ena kanske har 3 fingrar utsträckt resp 1 finger utsträckt. På samma sätt kan vissa nog lära sig skilja på längre/mera resp kortare/mindre "svarta krumelurer" (alltså bokstaver)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Hornslandet
3/11/17, 3:41 PM
#7

Handtecken tycker jag är sjukt intressant!! När jag märkte att jag av nån j-a anledning alltid höll upp ett finger när jag körde "sitt" och att valpen faktiskt kopplade detta så började jag med en knytnäve för ligg och en viss rörelse för "sittupp"..  Med många döva i släkten har jag lite erfarenhet av teckenspråk…och inte för inte blir man lite sugen att jobba vidare med detta. Har inte försökt använda detta på föremål ännu, men det vore ju toppen om det går att lära in!

Hur går ni tillväga egentligen när ni lär in "var är lyktstolpen" tex? Pekar bara och hoppas hunden fattar,? Om inte, lockar ni dit den x antal gånger till föremålet i fråga och belönar+säger "glosan" ?

Cochon
3/11/17, 5:23 PM
#8

#7 Låter väldigt intressant med handrörelserna. Tror många hundar har lättare för att koppla en rörelse till något dem ser framför något dem hör. Först lärde jag min GD att peta med nosen på saker jag petade med fingret på. Upplevde att en vägg eller annat med stor yta att lyckas på var bra introduktion. Petade på väggen med fingret och sa "peta" och min dam petade med nosen på väggen, klick + godis. När hon fick grepp om det tog jag ibland lite svårare saker som en stupränna eller en soptunna. Försökte med ett sådant "stängsel" någon gång med massa små "järnstolpar" och hoppades på att hon skulle kunna peka på rätt sådan men det gick åt skogen hahahhaha, verkade som att hon såg hela stängslet som ett föremål. Men har senare köpt in en target stick som jag kan använda om jag vill att hon ska peka på precis rätt. Men ja, i början behövde jag peta på föremålet, men nu verkar hon förstå det grundläggande och då räcker det att jag pekar på föremålet och hon går fram och petar på det med nosen. Jag har sagt "lyktstolpe" och pekat på lyktstolpen nu i början, men det har än så länge inte sett ut som att hon har kopplat ordet med föremålet än, hehehe. =P hon går alltså i regel bara fram till en lyktstolpe om jag pekar åt henne också.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

JoannaLi
3/11/17, 7:53 PM
#9

#7 och #8. Tränade jämthundarna enbart i handtecken. Jag blev faktiskt själv helt galet chockad över hur väl det fungerade! 

Hade ett handtecken med höger hand som pekades rätt ner i backen precis intill höger ben, som betydde läggande. Kom och gick med hanen i fotposition (vänster sida) med ögonkontakt, helt fokuserad blick utan flackande. Gav, utan att tänka på det, lägg-signalen med höger handen, till synes helt omöjligt för hunden att se. 

Och hunden smäller sig ner i ett liggande! 😮

Önskar att jag hade det engagemanget och energin med labben, ser sjukt många fördelar med tysta kommandon.

Cochon
3/11/17, 10:27 PM
#10

#9 Intressant! Vad skulle du säga är fördelen med tysta kommandon? Min ena GD dam är väldigt duktig på att kolla på mig (det är hon som är lite sämre på ord och har svårt för hundmöten). Hade tyckt det vore kul att testa lära henne några tysta kommandon.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Joyous
3/12/17, 12:41 AM
#11

Nu frågade du inte mig men en av fördelarna som jag ser det är att hunden "tvingas" till att bli mer uppmärksam på dig. Tysta kommandon kräver att hunden har fokus och koll på dig för att inte missa dina tecken. En av nackdelarna för mig som har en hund som har svårt för ord (men lätt för att fånga upp kroppsliga signaler) är att hon blir väldigt beroende av dessa och stänger av öronen. Av den anledningen tränar jag mycket sällan med handtecken. Exempelvis nu när vi jobbar med fjärrdirigering och apportering med dirigering i lydnaden (där det är helt okej att använda båda delarna) jobbar vi uteslutande med röstkommando. Börjar jag blanda in handtecken för tidigt blir hon för beroende av dessa.

Cochon
3/12/17, 7:37 AM
#12

#11 Ok, I see. Jag har inga direkta tankar på att göra någon färrdirigering så vitt jag vet nu. Men jag är väldigt ny på hundträning så kanske kommer ångra mig i framtiden hmm…. Men samtidigt hade det varit smidigt med handtecken på ena hunden och ord på andra så hade man i framtiden kunnat träna dem tillsammans och inte få några missförstånd på vem som ska göra vad? Intressant detta!

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Joyous
3/12/17, 12:07 PM
#13

Äsch, om du tycker att handtecken kan vara smidigt och något som du vill ha, kör på! Det kan alltid bli fel när man testar nya saker men det är sällan sånt inte går att rätta till och det kan ju också bli jättebra för er. Oavsett vad så kan du bara lära dig och skapa nya erfarenheter genom att våga testa :)

Annons:
Haztparken
3/12/17, 1:29 PM
#14

Jag har jobbat en del med handtecken, så kallade tysta kommandon och jag ser mycket nytta i det. Tex när hundarna springer fritt så sträcker jag ut armarna som betyder "kom hit", så slipper jag ropa. Eller om där är mycket störningar runt omkring eller man inte kan vara för högljud så passar det bra med handtecken igen för så ser hunden vad du vill. Dom flesta kommandon jag lär in så lär jag också in något slags tecken, det går på ren reflex nu att det blir så.

JoannaLi
3/12/17, 6:01 PM
#15

För mig är de främsta fördelarna

  • Kräver fokus av hunden (blir mindre ploj, mer träning) 
  • Man fastnar aldrig i tjat-fällan (dvs "sitt", "sitt.", "sitt!", "sitt!!", "SITT!!!" - det gör att kommandot tappar värde. Med tysta kommandon, så tja, lyssnar inte hunden så lyssnar den inte, då får man be den att fokusera och sen ge kommandot igen.) 
  • Ett tyst kommando har aldrig en ton (med vanliga kommandon kan man skratta sitt, kvittra sitt, säga sitt, kommendera sitt, vråla sitt, morra sitt… ett tyst kommando är just bara sitt)
  • Ett tyst kommando kan inte ändra sig i uttal (sssssitt, siiitt, sittttt, si-tt, s-itt) 
  • Stör inga andra hundar (troligtvis) 
  • Hunden "hör" det över stora avstånd, i bullriga miljöer etc.
CayKantos
3/13/17, 12:32 PM
#16

Det är ju väldigt  vanligt att folk har både tecken och verbalt kommando. :) Det typ kopplas ihop. många säger tex ligg och pekar på marken mm.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Cochon
3/13/17, 4:32 PM
#17

Vad kul med flera svar, tack så mycket. Tycker detta verkar väldigt intressant/spännande så detta ska jag testa. ^^

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Upp till toppen
Annons: