Annons:
Etiketthälsa
Läst 1198 ggr
Sugar Mist
2017-02-28 10:17

Konstig tand..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallåsan!! Ligger å myser med vovven och klipper klorna, samt kör en lite noggrannare koll på ögon, mun och öron.. Och märker aty hörntänderna ser väldigt skumma ut, båda två.. Har alltid trott att de varit tandsten men nu när jag kollade noggrannare såg jag att det är liksom.. trasigt? Han har vart hos vet innan för genomcheck men aldrig fått någon notis om det, vet inte om det kan behövas checkas upp eller om det är ofarligt?

-

Annons:
Sugar Mist
2017-02-28 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild

-

Fisherling
2017-02-28 11:25
#2

Har hon ätit märgben? Det kan ofta orsaka skador på tänder eftersom det är så hårt. Benji bröt av en halv tand pga att lillsyrrans pojkväns familj gett honom märgben.

Jag skulle gå till vet för att få ett utlåtande specifikt om tänderna, om det behövs göras något eller inte :)

Sugar Mist
2017-02-28 11:43
#3

#2 Noo, inga märgben här iaf, bara kyckling, kanin och karrében, vet inte om han ätit det hos förra ägaren men risken finns ju.. :/

-

Fisherling
2017-02-28 11:49
#4

#3 Kan inte vara så att hon lekt hetsigt och råkat slå i tänderna? Jag vet att Benji och Tinja klackat ihop rätt bra med tänderna när de försökt ta samma boll. Där trodde jag verkligen någon slagit av en tand, men som tur var blödde Tinja bara lite i tandköttet.

Jetaime
2017-02-28 11:52
#5

Svårt att se på bilden, men ser ut som att emalj gått av? Kanske har han sprungit in i något, alt fått en smäll av något slag? Eller tuggat på något hårt föremål osv. Jag hade nog kollat upp det..  Verkar han ha ont av det?

Turast
2017-02-28 15:22
#6

Tandskador verkar vara vääääldigt vanligt. Det ser ju dock ut att vara rätt ytligt så han borde ju inte ha ont av det? Tänker eftersom det borde vara långt ifrån tandpulpan?  Men man kan ju fråga vid nästa vaccination vad vetten tycket.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
hemul
2017-02-28 19:55
#7

Tycker du ska gå nu. Man kanske kan göra något så det inte förvärras. Inte kul för en hund att förlora hörntänderna.

Jetaime
2017-02-28 20:03
#8

Har skickat PM :)

Frida B
2017-02-28 22:31
#9

Alltså Frida du börjar bli som mig, nojig ;) tror som.sagt absolut inte att det är någon fara sålänge det är ytligt. Man kan ändå inte göra ngt åt den om den är såinte ytlig som den ser ut.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Vixxen
2017-02-28 23:21
#10

Emaljskador…   Kontakta veterinär för koll!

Sugar Mist
2017-02-28 23:42
#11

Tack alla för svaren, haft kontakt med en och verkar som att om han inte är besvärad kan jag låta det vara och hålla ett öga på tanden.

-

Upp till toppen
Annons: