Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1996 ggr
Odd
2/25/17, 8:25 PM

Ni som belönar med leksak/lek

Min gubbe är rättså svårmotiverad när det gäller träning, är vi ute kan jag vifta med en blodig köttbit utan att han bryr sig om han är osäker på vad jag vill att han ska göra eller något distraherar, men han älskar lek och när vi tränar/leker med en boll är han verkligen peppad. Men problemet är att jag vet inte hur man belönar med en leksak… Bobby älskar bollar (dragkamp är bara roligt ibland), så hur gör ni? När ni är hemma och inte tränar har er hund fri tillgång till den "speciella" leksaken eller kommer den bara fram på promenader/träning? Hur och när avbryter ni och tar tillbaka belöningen? Får hunden leka tills den är trött eller tar du tillbaka leksaken mitt i leken för att behålla intresset och hur gör du då för att inte bli den tråkiga personen som bara tar leksaken igen? Hur gör ni vid belöningen runt distraktioner då man inte kan låta dem få leksaken utan att tappa fokus? ("Jag har ju bollen, då kan jag stå här och skälla på schäfern där borta medans husse kan locka bäst han vill") Om ni tränar lydnad eller olika kommandon, hur belönar ni vid varje rätt moment? Med godis kan man ju bara ge en bit och sen fortsätta, med en leksak blir det ju mer ett avslut och är leksaken motivationen blir det ju inte lika roligt när man inte får den varje gång man gör rätt… Jag har säkert tusen fler frågor som jag inte kan tänka på just nu, så skriv gärna fler tankar och tips om ni vill!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Sugar Mist
2/25/17, 8:36 PM
#1

Just det sista stycket har jag ett "Jajjamen, braaa, rääätt" för att berätta att det han gör nu är JÄTTEBRA och fortsätter han kommer belöningen snart :)

Min nuvarande hund föredrar boll och då kastar jag bollen och så får han komma tillbaks och så får han massa klapp och gos och lite kamp sen avslutar vi leken och går tillbaka till "allvaret".

Man får ju också se vad hunden tycker är roligast, tycker den det är roligare att springa efter bollen och leva rövare på egen hand så är ju det den bästa belöningen än att få bollen och sen direkt tillbaka till matte/husse.
En annan hund kanske tycker det är roligare att leka med matte/husse och då kan man ju släppa bollen precis där hunden är och sen bjuda in till en nära lek.

Sen finns det ju hundar som tycker att toffeln har ett värde över skyarna(Min bc älskade min luvas fluff så den fick bli leksak) och då kan man använda den i leken etc.

Jag har inte leksakerna vi tränar med på golvet med fri tillgänglighet utan dom ligger i väskan tills vi ska träna igen :)

-

Ambrose
2/25/17, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Väldigt intressant fråga faktiskt.
Personligen så använder jag godis när jag ska lära in nya saker, så att man kan ta det lugnt och snabbt återgå till nästa repetition. Detta gör jag inne, när vi kommer ut bland folk så brukar jag använda leksak eftersom den är mer värd(men ibland kan hon bli lite väl speedad och då får vi få tillbaka till godis för att dämpa).

Min hund är också mest galen i boll, så därför skaffade jag en boll i snöre. Hur perfekt som helst! Man kan både kampa med den och kasta den!
Här är 2 tips på bollar som jag + många hundar, tycker är tiktigt bra:

http://genuinhundtjanst.se/bollarleksaker/bollar/fantasticfoambollrepflyter

http://genuinhundtjanst.se/bollarleksaker/bollar/s-markfunball9cmmedrep

Leksaken kommer bara fram vid träning, eller lek tillsammans med mig(bra för att öka motivationen till leksaken, utan krav på lydnad). Den ska vara speciell, och någon som man bara får om man har varit riktigt riktigt duktig. Om du t.ex. fick äta din favoritmat varje dag så hade du nog tillslut tröttnat :)
Jag avbryter leken när den är som roligast, när hunden fortfarande vill ha mer. Om jag leker tills hunden är nöjd så blir belöningen värdelös, och i början så låter jag väldigt sällan hunden leka själv. Nr man kör lydnad så arbetar man med sammarbete, om jag då bara slänger till hunden en leksaken så bryter jag det sammarbetet, och det är jättedumt.
Om vi säger att jag använder en snörboll, vi kampar etc, då säger jag loss, tar undan bollen lite, och sedan ett kommando. Fot, kom, eller vad som. I början så belönar jag iblad bara att hunden släpper, eller att den utför mitt första kommando etc. Detta fortsätter jag såklart göra ibland oavsätt hur långt vi har kommit i träningen annars kommer hunden tycka att "matte tar bara min grej" istället för "om jag släpper leksaken när matte säger loss så får jag leka igen, yay".

Om du inte släpper leksaen så slipper du problem kring distraktioner :)

Om jag ska träna längre kedjor så har jag lärt min hund att "bra" betyder du gör rätt fortsätt så. Det betyder alltså inte "nu är du klar". Där använder jag istället "Yes!!", ett mycket mer aktivt kommando.

Jag kör ofta med bollen framme och synlig, som du ser på bilden, för att öka motivationen. Jag har då lärt min hund att "Jag håller den här, men du får inte ta den förrän jag säger till". Jag kan hålla den på vänster sida utanför hundens huvud, eller på höger sida och låta hunden springa dit och ta den när jag säger till.

Se inte leksaken som ett avslut, utan mer som ett "Wohooo, loss, fot". Det ska gå fort att växla mellan lydnad, belöning, loss, lydnad.

Jag har inga superbra filmer på hur jag belönar, men kanske kan fixa en om du vill se.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
2/25/17, 11:51 PM
#3

Jag har en hund i princip helt utan föremålsintresse, som nu har lärt sig att älska att träna och leka med leksaker :) 

Fri tillgång till leksak hemma? Aldrig någonsin. Träningsleksaker är mina allra finaste ägodelar, som han kan vinna av mig om han gör superrätt. Aldrig annars. 

Hur avbryts leken? Jag knycker leksaken av honom när han allra minst vill få den avknyckt, om jag så måste brotta ner och sätta mig på honom (överdrift, men är snabb som fanken på att se när han börjar fundera på att byta grepp och då lirka/rycka ur den ur mungipan). Han ska aldrig gå med på eller tycka att det är acceptabelt att bli av med leksaken, utan den ska jag kallhjärtat stjäla rätt ur hans desperata händer. 

Runt distraktioner? Kampleksaker är din vän! Jag har en fårskinnskamp med boll på, och så en jaktkaninkamp med pip i. Däri ligger vinsten, de är (för de allra flesta hundar) så galet mycket mer intressanta än andra leksaker, pga doft och känsla. Annars hade jag matat med godis just i utfallssituationer eftersom att det inte kräver så mycket av hunden, och gått vidare till leksaker senare, när hunden blir mindre låst. 

Vid momentbelöning? Mycket röstberöm och ev. en godis. Leksak kommer när vi avslutar själva momentet, jag fortsätter inte harva efter lekbelöning, utan då byter vi moment/startar på nytt/vilar vi :) Att det inte blir lika roligt, tja… Hunden lär sig extremt snabbt att uppskatta även ett "braaaa" utan vidare belöning, eftersom att i slutändan (efter braaa) kommer leksaken. Hundar är rätt bra på att kedja :) Annars så positivbetingar jag röstberöm mha godis för att få upp värdet på dem också, men mina hundar lär sig snabbt att "braa" betyder att jag är glad, att det är rätt, och för dem blir det därför positivt i sig :)

Odd
2/26/17, 8:19 AM
#4

Tack för alla era inlägg! Det låter som om jag gör rätt hitintills så det var ju skönt, haha. Jag kan dock inte ge honom röstbelöningar särskilt ofta, han förstår inte riktigt att "Braa duktig gubbe" betyder att nu kommer godis/lek, han tycker helt enkelt att okej nu är husse nöjd då är vi klara, så jag har märkt att tystnad och små kroppsrörelser ger mer fokus, då hojtar jag till och belönar. Självklart röstbelönar jag ändå väldigt ofta, dels eftersom jag mår bra av det haha, och för att han ska lära sig mitt beteende (Kan förresten tillägga att han är en omplaceringshund). Men kan säga att det är fruktansvärt frustrerande när han har varit jätteduktig och man står redo med godisbiten, hojtar Duktig och blir jätteglad, och han springer åt ett annat håll och hittar på sattyg… Men det var bara lite ventilation, ser en förändring dagligen och lär mig hur jag ska hantera honom! #2 Det låter som om vi har väldigt lika tekniker och hundar, min blir också väldigt lätt överexhalterad, du får gärna göra en video om du känner för det! Jag har en liknande leksak med en boll i en ögla som vi tränar med, ofta när vi kampar försöker han dock inte ta leksaken från mig utan han vill försöka komma åt mina händer och ska helatiden tugga sig högre upp på repet. Då avbryter jag leken och visar honom leksaken, biter han i repet avbryter jag igen men tar han tag i bollen leker vi som skogstokiga, biter han mig i handen när vi leker med leksaken är leken helt slut och vi går vår väg. Den första delen verkar fungera, när jag fick honom förstod han inte hur man lekte alls, han skulle bara springa. Men borde jag fortsätta avbryta helt när han nuddar handen eller visa leksaken igen och belöna när han biter i bollen? Eller har ni några andra tips? #1, 2, 3 Jag måste tyvärr fortfarande jobba väldigt mycket på att han ska tycka att jag är rolig, som sagt är kamp bara roligt i några sekunder och finns det en annan hund i närheten är han nästan omöjlig att få kontakt med. Då fungerar det verkligen inte att göra något ljud alls för då triggar han ännu mer på den andra hunden och börjar skälla och hoppa i kopplet, men där har jag också listat ut att tystnad och bara vänta på att han tittar på mig eller söker kontakt sen tjo och belöning fungerar bäst. Är bara inte alltid så roligt att stå där och se helt oengagerad ut medans hunden står och tokskäller när de andra går förbi, haha. Har även börjar klickerträna mer med honom, bara inne än så länge, och det fungerar bra! Men ibland så struntar han helt i belöningen efter klicket (även om hag trycker godisbiten/leksaken upp i munnen på honom) och går iväg och självbelönar istället.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Ambrose
2/26/17, 9:18 AM
#5

#4 Finns det något specifikt han självbelönar sig med?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hemul
2/26/17, 9:38 AM
#6

Det är inte så att han uppfattar röstbelöning som just det, belöning? Blir han glad/nöjd? En del hundar är ju väldigt känsliga för beröm och det är ju jättebra, då har man ju en belöning redan där.

Annons:
Odd
2/26/17, 10:06 AM
#7

#5 Lek, oftast, t.ex tar en pinne eller får hattefnatt och springer runt som en tok. Jag har inget emot att han gör något sånt, problemet är att han slutar lyssna eftersom det är ju mycket roligare för honom att göra som han vill, det går liksom inte att avbryta utan att "tvinga" honom och då är man ju inte rolig. Ignorera går inte i alla lägen för då hittar han på något annat istället tills man måste säga Nej. Springer jag iväg springer han förbi mig. Det är därför jag försöker belöna med lek, för att han ska tycka att det är roligt att leka med mig istället för med sig själv och precis som du sa få ett bättre samarbete. Ibland så får han fnatt och inte lyssnar eftersom han blir alldeles för glad och uppspelt, då brukar jag kunna ignorera honom med bra resultat, då springer han av sig runt mig, lägger sig ned och tittar på mig för att se varför jag inte leker. Ibland så börjar han istället morra eller skälla på ingenting eller en hund/människa. T.ex är vi inne och tränar och jag säger att han är duktig och försöker belöna vänder han sig istället om emot fönstret för att morra åt förbigående (även med fördragna gardinder). Är vi ute och vi tränar möte sätter jag honom ner, söker han kontakt försöker jag belöna honom men oavsett vad jag har i handen bryr han sig inte och säger jag något positivt ställer han sig/rusar upp för att gå fram till den andra hunden istället, kopplet tar stopp och då blir han frustrerad och börjar morra/skälla. Han förstår inte vad det är jag vill men kan inte få tillräckligt mycket fokus för att försöka lista ut det. #6 Ja jag var nog lite otydlig, han ser röstbelöning som belöning och blir glad, men han tar det som en belöning och slutar sen lyssna. Han har jättesvårt för att söka kontakt, så är man glad och lekfull blir han glad och springer åt andra hållet. Jag försöker lära honom att det är roligt att titta på mig och vad vi ska göra härnäst, om det är en uppgift, något gott eller lek.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

jenmjao
2/26/17, 10:33 AM
#8

Jag använder godis och bollar, Min malle skiter i kamp (oftast).
Han är ganska fin i kanten så ska jag få hans fulla uppmärksamhet (och ens kunna gå vidare i lydnadsträningen) så krävs det lite extra bra saker.. Kong bollar med pip (inget annat duger, kanske en vanlig tennisboll men även den kan man tröttna på om ingen annan vill ha den), Pannkaka, Cheeseburgare ifrån donken, fiskbullar, hemmagjorda köttbullar, leverpastej, råa köttbitar. Dock brukar endast pannkakaoch cheeseburgare duga (allt annat brukar nekas) vid lydnadsträning.
Jag har sökt som entok efter enboll med pip på ett snöre, Kong hade just sina egna bollar på ett snöre med pip, Nu ska jag testa om dom fungerar så jag kan belöna min hane utan att han springer iväg 🤐
Annars brukar jag köra så att jag har 2 (eller 3) av allt, Så ger jag han en pipisboll så kan hanspring bäst han vill med den för jag har 2 bättre pipisbollar, Det funkar dock inte om en annan hund vill ha just HANS pipisboll men det funkar när vi tränar själva :)

Elsis matte
2/26/17, 11:26 AM
#9

Hunden förstår inte automatiskt att röstberöm betyder "rätt, fortsätt jobba så kommer belöningen", det måste du aktivt träna in! Jag jobbar som andra skrivit mest med godis vid nyinlärning, men då jobbar jag oftast inomhus. Leksak är bättre när vi kommit en bit. Men du kan ju välja hur du jobbar med bollen, det behöver inte alltid bli toklek utan du kan göra ett mycket kort kast och låta honom hämta som en mindre belöning. Angående att han istället börjar fnatta med pinnar kan jag tänka mig två alternativ, antingen att du ser det som en del av leken och är aktiv i den med för att bygga upp ett samarbete. Eller så har du långlina på och om han gör så stoppar du bara lugnt med linan, ger honom en kort paus och engagerar honom sedan i lek med dig.

hemul
2/26/17, 12:11 PM
#10

Det där med röst, har du provat med nåt kort sagt med lugn röst, inget hojtande? Inte en fras han redan lärt sig betyder att nu är det klart. Typ ett lågt och mjukt "bra", "rätt" eller liknande.

Kan det vara så att du belönar onödigt ofta också? När nåt är helt nytt måste man ju det, men sen kan man väl låta hunden jobba på innan belöning kommer?

Odd
2/26/17, 1:34 PM
#11

#8 Härligt att höra man inte är ensam om att ha en kräsen liten fjant, haha. Det där med många saker känner jag igen, känner sig ibland som en packåsna med alla bollar och snören man har i fickorna. #9 Ja det förstår och gör jag =) Men eftersom han inte är intresserad av godisbelöningar eller beröm undrade jag hur ni andra gör när ni belönar med leksak. #10 Självklart, hojtar gör jag bara när han är extra duktig och det är lite bus på gång (bus kan vara att vi går lite snabbare eller skuttar några steg och retas med varandra innan vi slutar och går vidare som vanligt igen, inte nödvändigtvis full lek). Det beror helt på vad vi gör och vilken sinnesstämning han behöver vara i, alert eller avslappnad

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Changrila
2/26/17, 3:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Vi har ett gäng leksaker som enbart används när vi håller på med dem tillsammans.  Det är dragkampsleksaker med olika sorters skinn på, bollar på snören av olika material, gosedjur av olika slag, pipleksaker… Ju mer jag kan variera vad vi leker med, desto roligare blir det för oss. När vi tränar utomhus belönar jag gärna med pinnar eller kottar, just för att hundarna uppskattar det så mycket.

Mina hundar har fått lära sig "loss" på kommando, vilket gör att jag lätt kan styra leken. Ibland leker vi jättemycket och då blir det ett avslut på momentet, ibland blir det att jag bara drar fram en leksak, låter hunden tugga lite på den, gömmer undan den igen och så fortsätter vi. Det sistnämnda är alltså lite i stil med godisbelöning när det används som "bra, nu fortsätter vi". Jag berömmer gärna också med rösten och har tränat mycket på att vi inte är klara förrän jag säger att vi är klara.

Som avslut på träningarna kör jag alltid några lätta trick, sedan kastar jag iväg en godis eller liknande och när hunden kommer till mig igen så styrker jag lugnt med handen längs ryggen. Det har blivit vår signal för att vi är klara med träningspasset. Innan det så är det fullt fokus och högt tempo, inga långa "hunden står för sig själv i väntan på att jag förbereder nästa moment". Allt är förberett och klart innan vi sätter igång. Korta men effektiva träningspass är mer vår metod.

Ibland fjantar jag runt utan leksaker också. Det är jättekul :D Det finns ju faktiskt inget "rätt och fel" i hur man belönar med lek, så länge hunden uppskattar sättet man leker på och man själv funderar lite på när och hur man belönar för att få bästa "effekt".

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Upp till toppen
Annons: