Annons:
Etikettdebatt
Läst 1810 ggr
Sarah-S
2017-02-23 21:38

ALLA DJURÄGARE

Jag ber om ursäkt för att det följande är långt, men om du bryr dig om ditt djur så uppmanar jag dig att läsa vad jag har att säga.

Som ni kanske vet så råder det en brist på legitimerade djursjukskötare i Sverige. Precis som det råder brist på sjuksköterskor inom humanvården. Jordbruksverket har idag gått ut med en remiss med förslag på stora förändringar och undantag till behandlingsförbudet. En av de stora förändringarna som de föreslår är att djurvårdare (motsvarande undersköterskor, med tex studentexamen från naturbruksgymnasium) efter en 80 timmars utbildning bl a ska få övervaka narkos.

I dagsläget är det enbart legitimerade djursjukskötare (motsvarande sjuksköterskor) med 3-årig universitetsexamen samt legitimerade veterinärer som får sköta narkos. Under djursjukskötarutbildningen har vi totalt 30 högskolepoäng (20 veckor, 800 timmar) anestesi med perioperativ vårdhygien, intensiv- och akutsjukvård. Redan här kan man ju se att det är något väldigt galet med Jordbruksverkets förslag. I den här 80 timmars utbildningen ska det dessutom ingå anatomi, fysiologi och läkemedelshantering. För oss djursjukskötare är det helt separata kurser på 10 respektive 7 högeskolepoäng (dvs drygt 11 veckor, drygt 450 timmar).

Jordbruksverket anser alltså att 1 250 timmars universitetsutbildning ska likställas med 80(!) timmars internutbildning.

80 timmar ska motsvara 1 250 timmar.

Sug på den en stund.

Noterade ni även orden "universitetsutbildning" och "internutbildning"? På djursjukskötarprogrammet examineras vi både teoretiskt och praktiskt enligt ett fastställt, av staten godkänt, ramschema. På en av de skriftliga tentorna i vår läkemedelskurs krävdes det alla rätt, 100%, för att bli godkänd. I Jordbruksverkets förslag på internutbildning finns det inte några nationellt fastställda examinationskrav.

Och det är inte slut här.

Nästa sak jag vill att ni ska tänka över är vilka som står för utbildningen. På SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) har vi tillgång till lärare som är eftersökta internationellt som föreläsare inom anestesi. Personer som kliniker över hela Sverige ringer (även sjukhus i humanvården) när det är något fel med deras narkosutrustning. Enda kravet på utbildare enligt Jordbruksverket är att personen är legitimerad veterinär. Inget ont om dessa, men ni kan ju också förstå skillnaden. Dessutom läser vi djursjukskötare mycket mer övervakning av anestesi och narkosapparaten än vad veterinärerna gör under sin utbildning (de ska ju ha fullt upp med att skära i djuret).

Sen kommer vi till den där lilla detaljen med legitimation.

Precis som sjuksköterskor, läkare och veterinärer så har djursjukskötare en legitimation. Det innebär att vi kan bli anmälda och i värsta fall bli av med vår legitimation om något skulle gå fel. Varje gång vi söver ett djur så sätter vi vår legitimation på spel. Djurvårdare med Jordbruksverkets extrautbildning kommer inte ha någon legitimation. De kommer söva på veterinärens legitimation. Känns bra, eller hur? De kan inte ställas till svars på samma sätt som en veterinär eller djursjukskötare kan.

Anestesi (narkos) är otroligt komplext. Jag är bara i början av att lära mig det och även om det är långt kvar så kommer jag vara sjukt nervös första gången jag kommer ha eget ansvar över en narkos. Det finns så otroligt mycket som kan gå fel, även om man göra allting rätt. Och när the shit hits the fan måste man veta vad man ska göra.

Det här är inte något korståg mot djurvårdare. Absolut inte. Alla på en klinik har otroligt viktiga roller och är fullständigt nödvändiga. Men fråga dig själv; skulle du tycka att det vore ok att sövas av en undersköterska med gymnasieexamen och en internutbildning under bältet?

Skulle det kännas ok att lämna ifrån dig din älskade katt, hund, häst, kanin, familjemedlem och inte veta vem som kommer vara ansvarig för att den överlever sin operation?

Jordbruksverkets remiss ligger ute och man kan svara på den fram till 15 mars (mycket kort tid för att folk inte ska hinna svara). För ert djurs säkerhet - säg till dem vad du tycker. Som konsumenter har man mycket större makt än man kan tro.

http://www.jordbruksverket.se/omjordbruksverket/remisserochyttranden/remisser/remisser2017/dnr5716844516foreskrifteromandringijordbruksverketsforeskrifterochallmannaradsjvfs201341omskyldigheterfordjurhallareochpersonalinomdjurenshalsoochsjukvardsaknrd8.5.f32a58415a5e228b68503c7.html

(kopierat från Facebook med tillåtelse av författaren Kristina Wallin)

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
[AnimeV4]
2017-02-23 23:40
#1

Kan du länka mig hennes inlägg så att jag kan dela det? Hur utförlig måste en överklagan vara, tro?

CayKantos
2017-02-24 06:04
#2

Bra inlägg! Bra att någon vacker uppsikt om detta så att det kan göras något åt det. Skulle det vara ok att kopiera din text och dela?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
2017-02-24 11:53
#3

"Jordbruksverket anser alltså att 1 250 timmars universitetsutbildning ska likställas med 80(!) timmars internutbildning. 80 timmar ska motsvara 1 250 timmar."

Men ni studerar väl inte bara narkos de där 1250 timmarna. Hur många timmar narkos har ni?

Jag tycker inte heller det låter bra, men du kan ju inte jämföra en hel utbildning med en specialutbildning inom ett specifikt område. Mer intressant vore att få veta hur mycket mer kompetenta du anser att ni är just vad gäller narkos.

Isalel
2017-02-24 12:01
#4

För mig som är utbildad inom sjukvård, men har noll erfarenhet från anestesi, vad innebär uppgiften att övervaka narkos? Tittar man bara på vitalparametrar eller reglerar man också läkemedel? Tänker att det är ju stor skillnad på att övervaka och att administrera potenta läkemedel?

[Tisstassen]
2017-02-24 19:51
#5

Varför utökar man inte platserna för djursjukskötare på SLU?? Jag vill jättegärna bli djursjukskötare men jag har inte tillräckliga betyg för att komma in för det är alldeles för hög konkurrens om de få platser som finns. Helt sjukt att de är brist och ändå utökar man ej platserna? Måste ju knappast vara brist på intresset med tanke på att intagningen är nästintill lika hög som veterinär och läkare???

Cochon
2017-02-24 20:36
#6

Säker på att detta inte är ett förslag för att det ska underlätta för bönderna? Bara en tanke från min sida, vet ej om det är så. Skulle dock vara möjligt att det finns situationer där det skulle underlätta att de anställda på ens gård förlov att söva djur, men kan inte just nu komma på ett konkret exempel.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
Cochon
2017-02-24 21:14
#7

Efter att ha läst sida 2-6 i konsekvensutredningen så tycker jag det låter som ett bra förslag faktiskt. Veterinären kommer ju fortfarande ha huvudansvaret och så som jag uppfattar det kommer den som då har läst en utbildning för läkemedelshantering främst agera hjälpreda. Nu vet jag i och för sig inte hur det är i dagsläget, men kan tänka mig att detta skulle kunna leda till att veterinären måste ha koll på fler moment och det låter däremot inte kul. Men detta kommer ju endast att gälla fram till 2024 börjar, alltså är detta ingen permanent ändring och detta kan jag tycka är ett bra sätt att utvärdera om man t.ex. bör ge djurskötare vissa undantag för att det kanske t.o.m. kan leda till något positivt. Dessutom skriver de i konsekvensutredningen att det är många djur i dagsläget som måste vänta på vård och det verkar som att hur de än försöker lösa problemet kan det bara lösas genom att fler får behörighet att söva djur m.m. Detta är en nödlösning, det får jag hålla med om, men hellre detta än att allt fler sjuka djur ska behöva vänta en längre tid på att få vård. Sen måste jag fråga, hur påverkar detta våra privata husdjur, smådjur? Så som jag tolkar detta kommer detta främst gälla lantbruksdjur och häst.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

CayKantos
2017-02-24 21:40
#8

#5 dom utökade med 10 förra året och 10 detta året. Tänk på att det blir stor påfrestning av lärarna och inte alltid är så enkelt när man inte kan bakhistorian

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
2017-02-25 07:43
#9

Men de som har gått den här 80 timmars intern utbildningen, dem kommer söva på veterinärens legitimation, då antar jag att de flesta veterinärer inte kommer låta någon de inte litar på, söva på deras legitimation?!

Frida B
2017-02-25 12:23
#10

Tycker det är rent ut sagt bedrövligt att detta förmodligen går igenom. Det handlar inte bara om att söva, i en narkos kan ett djur sväva mellan liv och död. Det är inte bara att hålla koll på värdena, man ska veta varför allt händer, vad som kan hända om du gör si eller så. Leggade sköterskor har pluggat 3 år för detta, inte bara narkos men det är mycket som hänger ihop. Vi djurvårdare har inte alls den utbildningen, 80 timmar är en piss i havet. Man lägger ett djurs liv i händer som kanske inte hanterar alla situationer på rätt sätt. Bättre då att ge oss möjligheten att sedera, vaccinera osv. Det är löjligt att dom inte ändrar på det istället.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Wellcraft
2017-02-26 01:13
#11

Är själv djurvårdare och nej, det känns inte säkert alls. Typ 99% av de klasser som gick kursen djursjukvård med oss tyckte kursen var tråkig och fick medelmåttiga betyg.
Jag älskade kursen och tyckte den var intressant, fick bra betyg men jag skulle aldrig våga ta det ansvaret även om jag gått en liten kurs.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Sugar Mist
2017-02-26 02:01
#12

#3 "Under djursjukskötarutbildningen har vi totalt 30 högskolepoäng (20 veckor, 800 timmar) anestesi med perioperativ vårdhygien, intensiv- och akutsjukvård"

-

hemul
2017-02-26 13:07
#13

Jo, jag såg det. Men det är samma problem med det, det omfattar inte enbart anestesi.

Annons:
Frida B
2017-02-26 13:43
#14

#13 men man behöver det för att veta varför allt händer och vad man ska göra om något händer.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sarah-S
2017-03-01 10:22
#15

#3 800 timmar är den del av vår utbildning som handlar om anestesiologi och de områden som är nära sammankopplade

#4 Vi söver, intuberar och underhåller narkos med inhalationsgas eller infusion,  vi agerar även på komplikationer som ev kan uppstå. Vår utbildning inom anestesiologi är betydligt mer omfattande än veterinärernas och vi arbetar på eget ansvar under vår legitimation

#5 Man har utökat platserna från 40st 2014 till 80st intag i vår 

#6 Nej detta handlar ffa om arbetet med smådjur och hästkliniker

#7 Nej de kommer inte att agera hjälpreda utan utföra samma uppgifter som leg djursjukskötarna gör nu
Veterinären kommer att förutom ansvara för sin operation även ansvara för narkosen som sköts av djurvårdaren, samt agera vid komplikationer eftersom djurvårdaren inte anses ha tillräcklig kompetens

#9 Vi får hoppas att det blir så och inte pressen från ledningen gör att man söver trots saknad av kompetens

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
2017-03-01 10:24
#16

#10 Jag tror också att det finns andra saker ni djurvårdare kan avlasta oss med, som tex vaccination och sedering vilket skulle frigöra oss från polikliniken när det finns behov av narkoskunniga på operation, jour och natt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
2017-03-01 10:26
#17

#13 Om det uppstår komplikationer under en narkos krävs 800 timmar för att förstå och agera
Det är även då vi legitimerade djursjukskötare / veterinären ska gå in och ta över eftersom man anser att djurvårdaren efter 80 timmar inte har den kompetensen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

CayKantos
2017-04-27 16:04
#19

Helt vansinnigt…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: