Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1495 ggr
hannah96
2017-02-22 22:34

Sele eller inte?

Det här med att använda sele på sin hund? 

Varför och är det liksom något speciellt man behöver tänka på?

Annons:
Cochon
2017-02-22 23:54
#1

Jag använder sele då hunden får en annan dragkraft i den än i ett vanligt halsband . (sätter alltid kopplet i ringen som är framme på bogen när jag har en sele.) Har två grandisar och de insåg ganska fort att när de har halsband på sig kan de dra iväg mamma precis vart de vill, hehehe, men med sele så kan jag hålla emot helt okej. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Herveaux
2017-02-23 00:10
#2

Om du menar en sele man har på hunden under promenader (istället för halsband) så är en av fördelarna att en sele minskar risken för skador i hals och nacke om man har en hund som drar i kopplet.

Bra att tänka på när man väljer sele är att den inte stör hundens rörelser och att den inte skaver i tex armhålorna.
Det finns lite olika modeller på selar och dom passar olika bra på olika hundkroppar, så det enklaste är att ta med hunden och prova i butiken när man ska handla.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

CayKantos
2017-02-23 06:24
#3

#2 dom tillägga ; Även skador om hunden skulle bli rädd eller ryckee till vilket kan göra stor farozon på halsen med halsband.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2017-02-23 08:03
#4

Nått jag hörde en gång om sele till valpar är att det skulle kunna påverka ryggens muskulatur, att de kan bli "sneda" på nått vis (selar brukar ju kunna snurra lite eller att det drar mer "sidledes", men det låter ändå konstigt för mig..). Nån som hört detta eller tror det ligger nått i det?

JoannaLi
2017-02-23 08:47
#5

#0 Varför sele: För att det för det första fördelar tryck från eventuellt koppeldrag, eller från plötsliga ryck om man halkar/hunden blir rädd till en enormt mycket större yta än ett halsband. För det andra så ligger selar över muskelpartier, som är starka och tåliga - halsband ligger på strupen och över nacken, kan ge skador på både strupe och nackkotor vid drag eller ryck, dessa är svåra att läka. Ger också mycket stort obehag av tryck på strupen (man kan ju tänka sig själv). 

En sele är också långt mycket mer rymningssäker, och har ofta inbyggda reflexer så hunden syns även om man råkar glömma reflexväst. 

Vad man ska tänka på: 

Jag rekommenderar i princip enbart Y-sele, eftersom att jag upplever dem som allra mest ergonomiska eftersom att de fördelar trycket bäst. 

Remmen i fronten (mellan frambenen): ska vara så bred som möjligt men, den får aldrig vara så bred att den går ut över bogbladen. Det förhindrar rörelse, kan skava och ge skador. 

Remmen runt bröstet: så bred som möjligt, men inte lika viktigt som de två andra. Hunden ska kunna pendla helt fritt med frambenen utan att det på något sätt skaver mot bröstbandet, framförallt i armhålorna. Där är hunden väldigt känslig för tryck och huden är också väldigt tunn och riskerar starkt skav. 
Remmen får inte heller gå så pass långt bak att det hakar bakom hunden revben (en risk med t.ex. Zero DC Shorter). Bakom revbenen finns inget skydd för de inre organen, och tryck där kan ge inre skador. Remmen ska alltid ligga på revbenen. 

Remmen runt halsen: Så bred som möjligt. Fästet mellan denna rem och frontremmen ska helst ligga precis på bröstknappen på hundens bringa, men hellre för lågt än för högt, ligger den för högt får man ett tryck på halsen, precis som med halsband. 

Remmen över ryggen (mellan halsrem och bröstrem): Ska ligga mellan hundens skulderblad. Ska vara smal för att rymmas. Blir den för bred så att den ligger på skulderbladen blir det samma problem som med en för bred frontrem. 

Nu låter det här som en hel vetenskap - men i ärlighetens namn: det är det inte. Mycket av det här noterar man på automatik, och man ser på hunden att den är superobekväm om selen kommer ut över bog-/skulderblad. Framförallt behöver du kika efter bröstremmen, och gärna försöka känna om bröstknappen och selens position i relation till den. 

Selar som jag tycker om: Zero DC Shorter, Hurtta Y-sele, Julius K9 IDC med tillägg av bröstrem, Rukka. Finns säkert många fler, men dessa är de som jag kommer på just nu. 

#4 Det stämmer absolut - men risken är större i halsband. Allt drag/tryck som ligger i sidled (t.ex. om du håller hunden/valpen i fotposition mha drag i kopplet, eller att hunden går i diket och drar medan du går på vägen) kommer att ge en sned muskulatur, och ev slita lite i leder. 

Den bästa position för drag är rakt framför din koppelarm, med nosen riktad framåt. Har du då en ryggkopplad sele kommer detta att ge en stor stabilitet över bröstet för hunden att pendla i sidled, hunden behöver inte ha en millimeterprecision framför handen, utan har spelrum. I ett halsband så blir det millimeterprecision för att halsbandet ska ligga precis rätt, och dessutom har du ju då ett tryck i halsen. 

Har du en hund/valp som inte drar i kopplet kommer varken sele eller halsband att ge sned muskulatur :)

Hornslandet
2017-02-23 09:07
#6

#5 Men har man en hund/valp som inte drar i kopplet så är ju halsband bra mycket mer smidigt än sele. Undrar vilken hund eller valp som drar i kopplet som gör så rakt framför koppelarmen med nosen framåt .. :)

Annons:
JoannaLi
2017-02-23 09:21
#7

#6 Japp, men även om hunden inte drar i kopplet så kan den ju fortfarande bli rädd och rycka till, man kan halka och råka ta i kopplet, etc. Jag väljer alltså sele även om han nu inte drar i kopplet, för jag tycker att det är "schysstast". :) 

Nä, precis. Alltså kommer man alltid att få en snedbelastning som man bör göra sitt bästa för att motarbeta :)

Maleficum
2017-02-23 11:41
#8

#6 Tycker inte sele är så mycket mindre smidigt än halsband. Använder alltid selen på Fjant fast han alltid går lös numera (alltså ingen risk för drag). Praktiskt då den har reflex på sig och ett bra "handtag" att ta tag i om det behövs eller som hjälp när man behöver lyfta upp honom av en eller annan anledning. Nästan till och med smidigare att ta på selen än halsband på honom :P (är iof "bröstsele" jag använder mest just nu eftersom den har reflex och också är lättare att sätta ovanpå täcken men har även en "y-sele" jag använder mer under sommaren speciellt om man går där han måste ha koppel på sig, båda är dessutom specialbeställda till honom för bästa passform).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Hornslandet
2017-02-23 14:24
#9

#8 Nej det går ju bra med sele. Men jag förstår väl inte riktigt hur en sele är smidigare/lättare att ta på än ett halsband som man bara klickar dit/trär på på nån sekund.. 

Är absolut inte motsatt sele alltså, kör bägge själv :)

-Aida-
2017-02-23 15:22
#10

Som kommentarer ovan säger, vill skydda nacken och halsen på min hund, jag tål inte att höra det hasande ljudet på hans röst av att han blir strypt i ett halsband.
Tycker väldigt synd om hundar jag ser ute med halsband som gör samma ljud.
Selet jag använder har en ring på bogen, är mycket nöjd med den.

hannah96
2017-02-23 16:22
#11

Tusen tack för alla kommentarer. Har en blandis på husky/golden, och ibland när hon har mycket energi, eller när vi är ute i skogen så blir de lite '' drag'' av det. Inte så att de blir jobbigt för mig, ingenting jag skulle acceptera då jag tycker det ser hemskt ut när hunden är ute och går med människan istället för tvärt om haha..  Kan tyvärr inte ha henne lös heller, så de är inget alternativ om vi är i skog osv, då blir det en lite länge lina. Hon tycker nämligen det är super kul att  vara lös och vi får knappt inte ens i henne på tomten här hemma haha.. 

Har tittat en del på dom här julius k9  främst för att dom är snygga haha.. Får se vad det blir för någon, men helt klart en sele det blir det. =)

Maleficum
2017-02-24 00:00
#12

#9 I Fjants fall är det enklare bla pga mycket päls (blir trassligt i halsbandet) och han har en liten ovana att vilja bita och ta halsband/selen i munnen när han är ivrig på att gå ut och selen är lätt att bara lägga på ändå och när han slutar tugga lägger din sig på plats så det bara är att knäppa. Lättare att ta av selen också då den inte fastnar i päls eller vid öron och drar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Estelle13
2017-02-24 19:03
#13

Finns säkert många fördelar med sele men tyvärr så passar inte alla hundar att ha sele. Nu har inte jag provat alla selar men min hanhund blir otroligt stark när han har sele på sig, han får kraft med hela kroppen i jämfört med halsband, har inte provat anti drag sele, det kanske är annat där. storpudel tiken gillar inte att ha sele och för den delen så är sele värdelöst att ha på en pälshund där man vill bevara pälsen i så gott skick som möjligt, hon går för det mesta lös ändå. Använder sidenhalsband på henne när hon har koppel, blir aldrig trassel. Nakenhundarna har aldrig gillat att ha sele på sig, vet inte men får för mig att det inte är så skönt att ha en massa remmar direkt liggandes mot skinnet.

Annons:
Fridaaaa
2017-02-24 20:51
#14

Föredrar sele i alla lägen! Sällan de inte har sele.
Skonsammare för dem om de skulle dra till, skönare oftast med än halsband.
Vill man tex köra dogparkour spontant och så  - är sele att föredra.

FInns egentligen inga nackdelar :) 

#13 HAr sele på min nakenhund :) Och man har såklart mjuka remmar som inte skaver eller så på dem utan en sele som ligger bekvämt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: