Annons:
Etiketthälsa
Läst 1439 ggr
Kapitulerar
2/22/17, 5:21 PM

Matvägran, 9 mån valp

Vi har en hund som sedan i ~oktober strulat med maten.  Hon åt bra när vi hämtade hem henne från uppfödaren i juli, men sen oktober så har hon slutat att äta. Vi har provat flera olika foder, torrfoder och färskfoder, vi har haft på laxolja över maten och tagit bort skålen när hon inte ätit men ingenting hjälper. Igår åt hon endast en köttbulle och idag har jag fått i henne en knapp handfull med torrfoder. 

Hon är väldigt väldigt spinkig och väger alldeles för lite. Hon borde väga över 5 kg men väger runt 4,5-4,7 kg. Annars är det inget större fel vad vi märker av. Hon leker, dricker vatten, sover och gör sina behov som hon ska. Vi kan tycka att hon är lite smågrinig.

Hon hade sitt första löp i december och åt efter det ingenting pga skendräktighet. Vi hoppades att det skulle bli bättre när hon kommit ur det men det verkar inte ha gett med sig. Vi ska ringa veterinären imorgon men undrar om någon har varit med om liknande och vad som då varit orsaken och hur ni gått till väga? Tack.

Annons:
MissanTissan
2/22/17, 5:39 PM
#1

Min hund strulade också massor hela hans liv med maten, det var inte förrens vid slutet som jag lyckades hitta något som hjälpte. 

Jag brukade köpa blötfoder (vov) och ha lite på torrfodret samt hälla i vatten, det då åt han lite mer, men ändå inte som han borde. 

Prövade sedan vom, vilket han dö-älskade och hade då det på torrfodret med vatten då vom inte är lämpligt foder även om det står att det är ett helfoder. 

Mushbullar tyckte han även om. 

Men det var inte förrens efter jag barfade honom i en månad som han började bli bra på att äta.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

smellcaramell
2/22/17, 9:38 PM
#2

Min tik(fyller 12 i år) har inte börjat äta "normalt" förens senaste året. "Normalt" innebär i vårt fall att hon äter det hon ska 90-95% av dagarna, så hon matvägrar alltså runt var 10 dag. Men skaffa ett foder som ni tycker om och hon fungerar bra på(bra päls, äter med så god aptit det går o.s.v.) och sedan skiter ni i att byta. Jag tycker det är en fördel med torrfoder till hundar som matvägrar då man då har chansen att "leka ner" maten, jag brukar själv sprätta ut maten på golvet och det fungerar väl runt 50% av dagarna hon matvägrar.

Sedan att hon "ska" väga 5 kg, är det enligt någon rasstandard eller är det något du uppskattar utifrån hennes hull? Det kan ju skilja rätt mycket inom samma ras så bara för att de ska väga 5kg är det kanske inte konstigt att hon väger 4.5kg :). Min tik får Orijen adult dog och "ska" äta 60gram om dagen enligt deras tabell, jag ger henne 68-72 för äter hon mer matvägrar hon nästa mål. Tillsätter ni talg för att förhoppningsvis få upp henne i vikt och dessutom får hon en hel del "skit" i form av godis för det är tydligen fullt ätbart trots att maten inte går att gå nära ;).

Alla hundar fungerar ju tyvärr inte på vissa av de "bättre" utfodringsalternativen, min tik till exempel kan gå fram till en tallrik med köttfärs man ställer ner, lukta på det, fnyser och går därifrån. Samma sak är det med färskfoder, köttbullar och allt annat "normala" hundar älskar. Sedan vi bytte till orijen har hon dock varit glad när jag skramlar med foderburken allt som oftast, men det kanske beror på hennes ålder och att hon faktiskt mår bättre när hon äter och slipper kräkas. 😉

[Forest]
2/22/17, 9:42 PM
#3

Har du pratat med eran uppfödare om detta? Kanske har uppfödaren bra tips o ge. Sen kan det vara så att eran hund har lite mag strul, brukar hon niga? Vara gasig? Kanske hon ibland kräks galla ? Hur serverar ni maten? Våra 3 hundar äter frukost färskfoder sen har dom fri tillgång på sitt torrfoder men äter oftast på kvällen. Dom får något tugg i råkost/ben olika. Vi har en hund som har lite stressade som blir som magkatarr men nu mera äter hon sin frukost så magen mår mycket bättre. Men innan åt hon som du beskriver hon är ännu smäcker men får alltid höra att hon är i fin form välmusklad osv av vetten (årliga hälsokontrollen )

Kapitulerar
2/22/17, 10:31 PM
#4

#2 - Har försökt kasta och leka med maten men det är ingenting som får henne intresserad. Hon ska väga över 5kg enligt standarden men hon skulle verkligen behöva gå upp i vikt också då hon bara är skinn och ben.

#3 - Vi har pratat med uppfödarna men de har ingen idé heller om vad det kan vara. Vi ger frukost och middag, antingen så äter hon själv eller så försöker vi peppa henne med de andra hundarna i närheten (hjälper inte).

tulinia
2/23/17, 7:24 AM
#5

min flatte som ska vilja äta allt när som helst är också jättekinkig med maten. Han äter inte om han inte får jobba för maten.
Jag visar honom när jag fyller på hans skål sen så måste han gå fot förbi den. Vi går in i ett annat rum och där får han göra kanske 10 tricks innan han får gå till matskålen. Då äter han upp varje smula. Men om jag bara sätter ner skålen och säger v-ordet så skiter han fullständigt i det.

Karolina-H
2/23/17, 7:47 AM
#6

Min hanhund är precis likadan och samma var det med min förra hane också. Det äts inte på långa perioder och de har varit kinkiga med maten.

Det du inte ska göra är att göra en affär av att hunden inte äter och vara stenhård att det bara är maten som serveras som är det som hon får äta. Går hunden därifrån så ta upp och ge inget annat tills nästa gång det är matdags, man får hålla ut ett tag, speciellt om man försökt med detta innan men inte gjort det fullt ut. Ingen hund svälter sig själv utan den kommer äta när den inser att det inte bjuds på något annat än just denna maten och att den försvinner om man inte äter den när den kommer.

Codeavalone.blogg.se

Annons:
Growing Nerves
2/23/17, 11:38 AM
#7

#6 - precis så vi börjat nu. Stenhårt. Tidigare har det varit halvdant med ben mellan målen ect.

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

[Forest]
2/27/17, 9:25 AM
#8

Jag jobba som 6 beskriver och det sluta inte så bra, matvägrande hund som gick ner mer o mer, hon vart som ett benrangel(ändå pigg o glad). Det är inte alla som funkar med tänka hunden äter när den inser att den inte får något annat. Men visst många funkar det för. 

TS jag tänkte på kanske eran hund även är i tiden för börja löpa?  Våra andra hundar lockar inte heller till snål-äta  tvärtom det tror jag gjorde det hela värre. Hon åt bättre om hon hade sin skål i hallen med stängd dörr, medans dom andra fick vara i köket🙂 Har med gått mot strömmen med mata henne då det vart perioden förlöp löpet har våran alltid ätit mycket bra, efter även så :)

Upp till toppen
Annons: