Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1323 ggr
trick
2017-02-21 13:52

Jag kan inte träna min hund

Jag har problem med dåligt tålamod och att jag blir arg, speciellt när saker går fel. Jag vågar inte träna min hund längre för när han inte gör som jag vill eller inte förstår så blir jag irriterad, ibland går det så långt att jag tar tag i honom och det får mig att känna mig som världens sämsta hundägare. Jag vill inte vara det och jag vill inte förstöra vår relation.
Jag vet inte vad jag ska göra. Behöver alla tips och råd jag kan få för just nu har jag en understimulerad hund för att jag inte vågar lära honom saker pga min egen ilska.

Annons:
Sommarek
2017-02-21 13:56
#1

Skaffa hjälp för din ilska? Oavsett vad som pågår inuti dig så ska det inte gå ut över djuret.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

trick
2017-02-21 14:01
#2

#1 Jo det håller jag på att göra. Jag tänkte mer aktivering som hunden liksom inte behöver lära sig/ eller som är lätt för hunden att förstå så att jag slipper bli irriterad,

MissanTissan
2017-02-21 14:04
#3

När jag hadde en dålig dag så har jag använt aktiveringsleksaker istället för att träna tricks.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Agafia
2017-02-21 14:43
#4

Hur tänkte du innan hunden kom till dig ? Hade du redan då problem med humöret ?

Herveaux
2017-02-21 15:03
#5

Kan klickerträning / frishejping (free shaping) vara något för dig/er?

http://www.klickersmart.se/2009/10/shaping-hur-gor-man/

Edit: Hur gammal är hunden och vad är det för ras/er förresten?
Olika hundtyper brukar ha en naturlig fallenhet för vissa träningsformer.
I vilken typ av träning är det som ni har kört fast?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

trick
2017-02-21 16:03
#6

#4 Ja, men då kunde jag kontrollera det. Jag har det jobbigt just nu och därför har det blivit svårare.

#5 Det är en papillon/pomeranian. Han är 4 år.
Vi tränar lite olika saker, jag försöker lära honom att stänga dörrar. 
Jag ska läsa igenom länken du skickade.

Annons:
Joyous
2017-02-21 16:27
#7

(Massa text) Att bli arg och frustrerad behöver inte vara något konstigt men blir du det ofta, låter det gå ut över hunden/omgivningen och själv mår dåligt av det, ja då behöver du nog lite hjälp med att hitta orsaken och hur du kan hantera det. Några tips angående hunden och träningen: Gå en kurs - Jag tänker att du kanske kan gå en kurs i klickerträning för att bli en bättre tränare. Där kan du få lära dig hur klickerträning fungerar, hur du sätter kriterier, stegrar träningen, får en bra timing och vikten av belöningsplacering. När du vet hur du ska träna din hund blir det också lättare för hunden att göra rätt = mindre frustration och fel. Har du högt satta mål och höga krav? Tränar ni exempelvis i en specifik gren och du vill att allt ska bli 100% - Ta en paus och testa någonting helt nytt där målet istället är att ni ska ha kul. Träna utan mål - Alltså, ställ dig med lite godis och en klicker och belöna det första aktiva beteendet som din hund gör. Sen arbetar ni vidare utifrån det och låter det nya beteendet formas fram. Du vet inte hur slutresultatet ska bli och därför kan hunden heller inte göra någonting fel. Lek mer - För mig och min hund har "lekträning" varit ovärderlig när vi har kört fast och det har skapats frustration i träningen. Ta med några leksaker ut och ha riktigt kul tillsammans. Kamplek, jaktlek i olika former, tävla mot leksak, lek fysiskt, jaga varandra, hetslekar med godis. Släpp kraven, släpp tanken på att ni ska träna. Tillägg: Hunden kan aldrig göra fel när den leker. Däremot leker hundar olika bra. Har du en hund som leker dåligt med exempelvis leksak så kan lekträning vara super men du får aldrig bli arg på din hund om den leker för långsamt eller verkar osäker på vad den ska göra. Lek aldrig när du känner dig irriterad (om det finns en risk att du tar ut ilskan på hunden), lek ska vara roligt för er båda. Aktivering som inte kräver någon träning - Många gånger måste vi lära våra hundar vad den ska göra. Det går inte att förvänta sig att en hund ska spåra perfekt under sitt första spår (hur bra näsa den än har) eller tro att en hund ska kunna dra cykeln utan problem i början. All träning där vi vill ha ett visst utförande kräver just träning eftersom hunden omöjligt kan veta hur vi vill ha det om vi inte lär den. Inlärning innebär oftast ett och annat fel, det kommer vi sällan undan. Lägre krav på utförandet ger dock oftast hunden en större valfrihet. Lägre krav/otydliga kriterier kan också innebära att det blir otydligt för hunden (beroende på vad ni tränar) och att ni får svårare att komma framåt. Det gäller att hitta en balans. Problemlösning - Kräver sällan någon träning eftersom vi vill att hunden ska få klura och lösa ett problem på egen hand. När hunden väl har lärt sig vad den ska göra och löser uppgiften utan att tänka, då är det inte problemlösning längre, snarare tidsfördriv. Det finns mängder med aktiveringsleksaker som du kan köpa men det går också att pyssla ihop vissa grejer själv (googla). Har du en hund som gillar mat/godis - Ta med hunden ut, trampa upp en stor ruta i skogen och släng ut maten, sen låter du hunden jobba på. Du kan klura till det ännu mer genom att gömma godis högt och lågt (i barken på träd, under mossa, och andra utrymmen/håligheter). Göm leksak/mat uppe på en sten som är brant på ena sidan men där det finns en väg upp och låt hunden klura. Balansövningar där hunden får klättra och balansera på föremål är också en typ av aktivering, där du kan börja enkelt och sedan hitta nya utmaningar.

Wellcraft
2017-02-21 19:30
#8

Du behöver hjälp, vägledning och inspiration, tror jag. Jag har humörsvängningar och otroligt lite tålamod i perioder. Då är det perfekt att gå en kurs eller träna med goda vänner som kan ge en tips och feedback.
Men kurs är absolut bäst, då kommer man in på ett nytt spår och får nya verktyg att jobba med. 
Det hjälper för mig i alla fall.
Sedan kan det vara bra att "träna" sig själv i att andas och räkna till tio när man blir irriterad, då släpper det värsta och man tar inte ut det över hunden.
Funkar också skitbra nu när jag har en bc slyngel hemma som inte kunde något alls när han kom hit.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CayKantos
2017-02-21 20:28
#9

Helt OT men vill ge dig beröm för att du vågar att sätta dig själv i sådan en sårbar position och är ärlig om detta ämnet för hundens skull. Det är redan ett steg i rätt riktning! Hoppas det löser sig för er! Det hjälper inte om du tränar med andra? Jag vet jag är ganska lik i andra situationer men när andra folk e där blir det ännu värre. Men just med hundträning älskar jag att få vägledning och ha någon man kan sträva, kämpa o lida med :b

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Elsis matte
2017-02-21 20:30
#10

Det finns ju sätt att aktivera hunden som inte involverar dig på samma sätt som trickträning gör. Leta godis eller godispaket inne eller ute. Ute kan du ha hunden i lina och sprida godis över större yta i kuperad terräng så får han jobba lite fysiskt samtidigt. Lär dig hitta tekniker att ta till när du känner irritation komma. Tillåt dig inte att ta ut det på hunden! Och jobba med dig själv mer långsiktigt, det finns sätt att lära sig hantera frustration konstruktivt….

ifoundnemo
2017-02-22 08:35
#11

Mina hundar blir väldigt trötta av miljöträning (dvs vistas i miljöer de inte är så vana vid) och av att leka med andra hundar. Det kanske kan vara något att testa! Annars fick du väldigt många bra tips i #7

fridarebecka
2017-02-22 17:39
#12

Gå en kurs i nått spännande! Då får du testa nått nytt och du kan be om hjälp om du inte lyckas få hunden att förstå 🙂

Annars kanske spår kan vara nått? Då får hunden aktivering utan att ni behöver samarbeta så värst mycket. Lägg spåret med tex en köttbit eller nått annat som hunden gillar och som luktar gott, nått som du tror att hunden verkligen kommer vilja spåra efter 🙂 Börja med väldigt korta spår så minskar risken för att hunden ska misslyckas, och skulle den ändå tappa bort spåret och du inte har tålamod att hjälpa hunden rätt så avbryt bara och försök göra det enklare nästa gång 🙂

Upp till toppen
Annons: