Annons:
Etikettbeteende
Läst 794 ggr
mikapika
2/20/17, 4:24 PM

Hatar bilåkning - tips?

Min treåriga hund har alltid ogillat att åka bil. Flåsar väldigt mycket och darrar ibland. Grejen är att han älskar att åka tunnelbana, tåg, båt, skoter, buss… I princip allt annat än bil. Tänker att vi oftast åker till roliga ställen, så att han borde associera det med skogen, landet osv., men icke. 

Så, är det någon med liknande problem som lyckats vända bilåkningen till nåt positivt? Eller nån som bara har tips?

Annons:
Elsis matte
2/20/17, 5:03 PM
#1

Åksjuk? I så fall hjälper det inte att förknippa bilåkning med roliga platser, för illamåendet kommer ju ändå. Har ni testat om det spelar roll var i bilen hunden åker, och om det är skillnad mellan olika bilar?

Hornslandet
2/20/17, 5:34 PM
#2

Flåsande har jag hört om med andra som blir åksjuka. Även att de ibland dreglar mkt då, gör han det å? Eller kräks? Verkar ju mer som han mår illa än att han ska vara rädd för det som det låter… Testa med åksjuketabletter (finns väl för hund å?) ?

mikapika
2/20/17, 5:36 PM
#3

#1 Upplever inte riktigt att han är åksjuk, mer att han har fått för sig att just bil är hemskt. 

Han sitter med sele i baksätet, så kanske vore det bättre om han inte kunde se ut så mycket.. Hur jag nu ska kunna fixa det. Det bästa vore nog att köpa en liten buss:)

mikapika
2/20/17, 5:41 PM
#4

#3 Han har aldrig kräkts, och dreglar inte speciellt mycket heller. Är han riktigt, riktigt trött så kan han ligga ner och vila, annars är han på helspänn. 

Men ja, kanske att åksjuka kan vara del i det. Önskar att vi hade en "mjukare" bil med ordentligt bagageutrymme…

Isalel
2/20/17, 7:23 PM
#5

Kanske öva lite i bil utan att åka nånstans? Släppa in, sätta fast och ge supersmaskigt godis och sen gå ut igen? Släppa in, sätta fast, låta tugga på ett ben ett tag och sen gå ut igen? Bara en tanke om man kan få hunden att förknippa bilen med något annat?

hemul
2/20/17, 10:06 PM
#6

Skulle just säga samma sak. Om det nu är så att han är rädd alltså. Och sen när det går bra bara starta motorn en liten stund men inte köra, sen bara köra några meter, runt gårdsplanen, runt kvarteret…

Annons:
[Forest]
2/21/17, 9:56 PM
#7

Våran ena hund var rädd för åka bil förr, hon flåsa och ville vara under armen eller bakom ryggen. Sitta i bur funka inte alls det vart värre. Nu sen ca 1 år tillbaka verkar bilåkandet vara roligt, visst ibland kan hon vara lite först men ger sig efter kort bit/2 minuter kanske. Jag har inga tips o ge, våran hund blir 5 år så åren har väl kanske gett det mer tid att gilla åka bil. Även vi gjorde mycket roligt, prova på allt möjligt från lugnande halsband,bur täcka bur, sitta i knä och selen (bältad) är det som har hjälp.

Hornslandet
2/22/17, 11:11 AM
#8

Min valp åker bil fint och har aldrig uppvisat nått problem med det..däremot kan han vara vrång på att just GÅ mot bilen ibland, när vi väl är där/i den är det inga problem.

mikapika
2/22/17, 5:26 PM
#9

Tack för alla tips! Ska försöka få det att bli bättre nu. I natt ska vi åka tåg i nästan hundra mil, tur att det är roligt i alla fall:)

Upp till toppen
Annons: