Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1980 ggr
smellcaramell
2/17/17, 3:56 PM

"Räta ut" klo?

Är det möjligt och hur isåfall? Min tiks klor/sporrar(klon som sitter högt up på insidan framtass/ben) är extremt böjda trots att de är korta. "Undersidan" av klon är runt 5mm eller kortare medan ovansidan är säkert mellan 1-1.5 cm från fäste till snittet från senaste klippningen. Detta gör det extremt svårt att klippa på ett bra sätt och sist klippte jag i pulpan just p.g.a. att klon är så böjd. Finns det något sätt att typ räta ut den? Tänkte att det kanske blir bättre om jag filar bort lite på undersidan klon så den blir "rakare" men håller det sig sen då?

Annons:
Herveaux
2/17/17, 4:05 PM
#1

Min hunds sporrar är också väldigt böjda, men är det inte lite så den klon växer?

När jag jobbade på hunddagis och torkade x antal tassar varje dag så hade de flesta hundarna rundade sporrar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

smellcaramell
2/17/17, 4:07 PM
#2

#1 Har aldrig tänkt på det förut, alltid tänkt att den varit för lång och att det varit därför men har nu insett att så inte är fallet. Problemet är att klotången liksom inte får plats(liten hund) så är sjukt svårt att klippa öht ..

Herveaux
2/17/17, 4:30 PM
#3

#2 Det går inte lättare att använda en klofil/slip? Antingen en "vanlig" som ser lite ut som en smal rasp eller en elektrisk kloslip.

Här hemma har vi börjat övergå till kloslip och det fungerar riktigt bra tycker jag, även på dom rackarns sporrarna.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

smellcaramell
2/17/17, 4:39 PM
#4

#3 Ska prova det när jag får tag på en fil/slip, har använt klotång på henne i hela hennes liv(11,5 år) och är rätt säker på att hon skulle bli rädd för en slip/fil. Hon är så rädd om sina tassar och tar det för lång tid blir hon otålig och vill inte vara still, med klotången är hon ju klar på någon minut med alla tassar och är nöjd :)

Fisherling
2/18/17, 10:10 AM
#5

Tinja har en svart sporre och en vit. Den vita växer rakt, den svarta böjer sig. Hur skumt som helst o:

Maleficum
2/18/17, 11:26 AM
#6

Jag använder ofta nageltång på Gletta. Funkar mycket lättare att komma åt än med "vanlig" klotång. Funkar mycket bättre på Fjants sporrar också (han har också väldigt böjda som är svårt att komma åt och klippa). Sen underlättar det också om klorna "stått i blöt" så de är mjuka och inte riskerar att spricka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Upp till toppen
Annons: