Annons:
Etikettaktivering
Läst 3074 ggr
Cochon
2/17/17, 8:48 AM

Canicross och "vanlig" jogging

Hej hej! Jag undrar om det finns någon mer skillnad mellan canicross och "vanlig" jogging än att hunden springer framför en och drar resp. hunden springer bredvid en? Sedan undrar jag också om det inte är dumt att lära en hund att dra som den gör i canicross, eller kan hunden skilja på vanlig promenad där man ska gå fint och på när man ska ut och canicrossa? Har två grandisar och vet egentligen inte om de är särskilt intresserade av canicross, men vill absolut inte lära dem att dra ifall de skulle ha svårt att skilja tillfällena åt. Just nu så är jag mest intresserad av "vanlig" jogging, men alltid intressant och veta i fall canicross och "vanlig" jogging är mer än bara en fråga om smak. Tack på förhand. /Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
JoannaLi
2/17/17, 9:24 AM
#1

Vet inte riktigt vad det är för skillnad. Ofta tycker hundar att det är lite roligare att canicrossa än att springa fint eftersom att de verkligen får sätta i och dra, och dessutom upplever jag canicross som lite mer en team-upplevelse. Att vi tillsammans springer, upplever vanlig joggning lite mer som att "här joggar jag, och där springer du vi sidan" :) 

Den kan absolut skilja på drag och gå fint! Jag kör på kommando, och tro mig, min hund vet exakt vad "ja!" betyder. Hade aldrig lagt i och dragit utan det, men så fort han hör kommandot så drar han i högsta fart oavsett om han har dragsele, promenadsele eller halsband :) 

Skulle dock ändå köpa en ordentlig dragsele för canicross, för att se till att belastningen verkligen hamnar rätt etc. Jag kör Björkis och är mycket nöjd med den, men jag tycker också om Zero DC Faster :)

Vinternos
2/17/17, 10:39 AM
#2

Canicross är betydligt mer påfrestande för kroppen eftersom att du automatiskt kommer upp i ett annat tempo och motstånd(reglera tempot) tack vare hundens draghjälp.  När hunden väl börjar dra dig i dragbälte och dragsele går det undan och har du en GD kan jag tänka mig att det blir svårt att få stopp. Om jag vore du hade jag börjat försiktigt, lära in kommandon som höger, vänster, fram samt STOPP/stanna när ni joggar. Detta kommer till god användning om ni ska börja träna canicross.

De flesta hundar kan skilja mellan arbete och promenad, brukar oftast inte vara något problem.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Changrila
2/17/17, 5:04 PM
#3

Säger som #2, se till att ha ett bra stoppkommando ;)
Jag springer ibland med mina två salukis. Även om jag bara springer med den ena, som väger 19-20kg så är det extremt jobbigt att bromsa, utan ett ordentligt stoppkommando vore det inte kul om vi plötsligt behövde stanna.

Mina hundar lärde sig efter 2-3 gånger att de får/ska dra när de har på sig dragselar och jag har på mig hundförarbälte. Under vanliga promenader har jag andra selar och håller i kopplen.

Förutom ett stoppkommando så har jag även ett "framåt"-kommando, vilket är användbart om de tex börjar titta på något till höger/vänster om oss, vill stanna för att nosa på någon kissfläck eller liknande. "Vänster" förstår de också nu, men de har inte hunnit lära sig springa till höger än :p

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Cochon
2/18/17, 11:56 PM
#4

Tusen tack för svar allihopa! Tror jag kommer börja jogga fint med en av tjejerna då (tror inte den andra är särskilt intresserad av att jogga med mig faktiskt, hahha, en mycket bekväm madame). För hunden vägen max 4 kg mindre än mig, så tror det kommer bli lite knas om jag ska hänga efter som en lite fladdrande flagga i vinden eller något, hahahha.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

supernatural
2/19/17, 12:24 AM
#5

#4 Jag tror man kan springa med en hund som väger lika mycket som en själv :) Vi har t.ex en hund som väger 60+ kg :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Cochon
2/19/17, 9:00 AM
#6

#5 Jaså? Hur går det för er? :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
supernatural
2/19/17, 10:15 AM
#7

#6 Cooper (min styvmammas) springer inte jag med men hon gör det. Inte canicross dock, han är så himla loj så han bara travar sakta bredvid haha

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Cochon
2/19/17, 8:09 PM
#8

#7 Jaja, men jogga med en stor hund vid sidan om gör jag också och det funkar fint. Är dock nyfiken på hur det skulle gå att göra canicross med en stor hund. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

JoannaLi
2/19/17, 9:49 PM
#9

#8 Det är ingen fara med stora hundar. Var beredd på att lägga i bromsen (hälarna), och ta i handbromsen (nita fast sig i ett träd) vid behov - om man inte har ordentligt duktigt "stanna"-kommando. 

Fort går det såklart om man har en stor hund som verkligen gillar att ligga i, men det är samtidigt inte särskilt påfrestande och tungt att springa superfort när man bara måste veva med benen så drar hunden åt en :D

Upp till toppen
Annons: