Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 2405 ggr
tiger tok
2/16/17, 12:28 PM

Vad betyder ökk?

Skulle kolla upp en hanhund som är blivande pappa till en kull, och undrar över några förkortningar! Han hade varit med på 4 utställningar och fått ÖKL excellent på alla, men vad betyder ÖKL? Och han hade även ÖKK 1,2, och 3, vad betyder ÖKK? Tacksam för svar!

Annons:
hemul
2/16/17, 12:30 PM
#1

Öppen klass och Öppen klass konkurrens. Vad nu det är.

Ambrose
2/16/17, 12:50 PM
#2

ÖKL - Öppen Klass, här bedöms hundarna var och en för sig, och får betygen Excellent, Very Good, Good, Sufficiennt, Disqualified.

ÖKK - Öppen Klass Konkurens, här bedöms hundarna mot varandra och "rangordnas" inom klassen. 1, 2, 3, 4 (osäker på hur många som får vara med här).

Sedan kan hundarna få

BIM - Bäst i Motsatt kön (den som inte blir BIR)

BIR - Bäst i Ras

BIG - Bäst i Grupp

BIS - Bäst in Show

och även dessa kan rangordnas.

Typ så. Jag är ingen expert på utställning :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Helena89
2/16/17, 12:50 PM
#3

ÖKL betyder öppen klass, dvs den tävlar man i när hunden är vuxen men inte erhållit några titlar. Den är liksom öppen för alla. ÖKL är en individuell bedömning där hunden jämförs mot rasstandarden.

ÖKK betyder Öppen klass konkurrens. Dvs samma klass som jag beskriver ovan men här är en konkurrensbedömning, dvs en bedömning gentemot dom övriga deltagarna den dagen. 

Så varje tävling man deltar i så görs först en rasbedömning (ÖKL) där man ser om hunden stämmer överrens tillräckligt bra mot rasstandarden för att få fortsätta tävla. Här krävs excelent för att få gå vidare till konkurrensbedömningen som görs när alla hundar i klassen blivit individuellt bedömda. Då tittar domaren sen på alla hundar uppställda bredvid varandra och sen när dom springer runt och placerar hundarna sedan ÖKK 1-5.

Så om en hund tävlar ensam i sin klass så måste den ändå först bedömas gentemot rasstandarden för att alls kunna bli placerad.

[Springerpoo]
2/16/17, 12:59 PM
#4

ÖLK = Öppenklass och ÖKK =  Öppenklass konkurrens. ÖKL är den klassen han går i och där den enskilda individen bedöms efter rasstandarden. ÖKK är där hunden går mot de andra hundarna i klassen. 

*Edit: några hann före mig med lite bättre svar😃*

tiger tok
2/16/17, 1:34 PM
#5

Okej tack! Men om någon vet vad det betyder så är jag tacksam!

Ambrose
2/16/17, 2:44 PM
#6

#5 Men alla har ju svarat på vad det betyder? Eller är det något ytterligare du undrar över? :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
tiger tok
2/16/17, 3:04 PM
#7

#6 haha sorry! Började skriva en kommentar och sedan var jag tvungen att gå och när jag hade tid att skriva färdigt kommentaren postade jag den innan jag såg att fler skrivit ;)

isblixt
2/16/17, 11:59 PM
#8

Excellent motsvarar rasstandarden mycket väl och står det sen en 1a på ökk så har hunden blivit etta i sin klass, alltså varit finast av alla hundar i klassen. Man kan sen få ett ck, certifikatkvalite som gör att hunden får tävla vidare i bästa hane/bästa tik.

Helena89
2/17/17, 9:43 AM
#9

#8 Dock bör man vara öppen för att 1a i ökk inte behöver betyda särskilt mycket, hunden kan ju ha varit ensam i sin klass.

isblixt
2/17/17, 12:58 PM
#10

#9 ja precis, och har hunden inte fått ck var han fin men inte "tillräckligt" för ett ck

Lizelda
2/17/17, 7:50 PM
#11

#9 Som tillägg kan jag även påpeka att det faktiskt inte ens krävs excellent för att placeras. Vi måste placera fyra hundar i konkurrensen och finns det inte fyra hundar med E så placeras även very good-hundar för att fylla ut placeringen. Men en hund som fått good kan aldrig placeras.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Helena89
2/18/17, 7:13 PM
#12

#11 Är detta någon ny regel? Eller är det olika på olika raser? För så var det inte när jag höll på men ja, det är ett antal år sedan.

Lizelda
2/18/17, 8:00 PM
#13

#11 Tror det varit så sen 2012 åtminstone…

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Helena89
2/20/17, 11:22 AM
#14

#13 Okej, jag var aktiv fram till 05/06 nångång så det kan ju ha ändrats sen dess.

Upp till toppen
Annons: