Annons:
Etikettdebatt
Läst 1956 ggr
gittanb
2017-02-14 20:13

Min gamle hund blöder ur snoppen.

Jag har en gammal hund som blöder ur snoppen som dom tagit alla möjliga prover på men vet inte vad det är. Eftersom dom inte vet vad det är kan dom inte skriva ut antibiotika. Han är 14 år gammal. Han fick antibiotika för ett halvår sedan och blev då bra. De vägrar skriva ut antibiotika om de inte vet vad det är. Jag vill bara att han skall få en bra sista tid så jag vill ha antibiotika till honom. Han är så gammal så jag har bestämt att han inte skall gå igenom någon operation utan endast få ha bra sista månader. Ge mig ett råd vad skall jag göra?

Annons:
Herveaux
2017-02-14 20:14
#1

Har du varit hos en annan veterinär för en second opinion?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
2017-02-14 20:37
#2

Jag förstår inte riktigt varför du vill att han ska ha just antibiotika?

Han kanske behöver smärtlindring istället? Jag gissar att man testat för urinvägsinfektion och röntgat honom eller?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mysisa
2017-02-14 20:43
#3

Det är bra att dom inte ger antibiotika när dom inte vet vad det är. Tyvärr har både läkare och veterinärer varit alldeles för frikostiga med att behandla med antibiotika tidigare vilket har lett till att vi har massa resistenta bakterier som vi inte kan göra någonting åt idag. Jag förstår att det känns tungt för dig som sett att han blivit bra av antibiotika tidigare men eftersom problemen kommit tillbaka så är inte antibiotika lösningen tyvärr. Det enda ni kan göra är att göra en ordentlig utredning på honom så han får rätt behandling. Lycka till

minavitas.wix.com/kennel

Aleya
2017-02-15 00:17
#4

Nu kanske detta låter elakt. Men att han ska få en bra sista tid med antibiotika är nog inte det han behöver. Det låter ju som att något är verkligen fel om han blöder. Jag skulle antingen be om en ordentlig utredning för eventuella stenar eller annat som kan reta urinblåsan och få kanske smärtlindring. Eller om dom absolut inte hittar nått t o m låta min vän somna in. För han kan ändå inte säga om han har ont eller ej, och han kan ju ha rysligt ont.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

hemul
2017-02-15 04:03
#5

Vad jag förstår vill gittanb ha antibiotika för att hunden haft samma problem förut och då blev han bra av antibiotika.

Så jag undrar vad problemet var förra gången? Och har man verkligen kollat allt nu? Kanske ska du vänta dig till ett ställe med större resurser?

[Forest]
2017-02-15 09:50
#6

5 Så uppfatta jag med att antibiotika hjälpte sist med. 

TS jag vet om 1 hanar som blöder när tikar löper, just nu löper två av våra tikar så kanske det är samma sak med eran? Bra att du vart iväg med hunden hos vetten bara trist att du ännu står utan bra svar på felet, anser att du ska kunna kräva ett svar.

Annons:
gittanb
2017-02-15 12:31
#7

Hunden är en Pointer och över 14 år. Han springer 1,5 timme varje morgon när han går med mig efter vattnet. Det var 3 månader sedan han fick antibiotika och blev bra. Nu har han fått smärtstillande mm men han blöder bara värre. Vad spelar det för roll om han blir resident mot antibiotika det kanske hjälper den här gången och jag tror inte att han lever så länge till att det blir något stort problem.

hemul
2017-02-15 15:04
#8

Som vi förklarade i den andra tråden är det inte patienten som blir resistent utan bakterierna. Vi har redan en massa resistenta bakterier p.g.a överförskrivning av antibiotika, både till människor och djur, och det blir bara värre. Drabbas man av en sån biter inte antibiotika och man kan dö av en simpel infektion.

lizton
2017-02-15 15:21
#9

Tranbär är bra för urinvägarna både för hund och människa. För en del funkar tranbär (tex som juice eller kapslar) bättre än antibiotika vid upprepade uvi.

Det är ofarligt och kanske värt ett försök att ge. (Ok att ge enl veterinär).

En hane kan ha t ex ett brustet blodkärl med slem och hudceller som täpper till  urinvägarna. Tranbär kan verka avsvällande och bakteriedödande. Gamla hanar har skörare blodådror och att ett blodkärl brister är inte ovanligt t ex i samband med att någon tik löper och hunden blir upphetsad.

Alla hundar gillar inte tranbärsjuice (finns i mataffären vid andra juicer) och då kan tranbärskapslar el torkade tranbär funka bättre. Alt. att man spetsar juicen med något gott tex lite köttfärs. För vår hane gav tranbärsjuice effekt snabbt. Rödfärgen på kisset minskade drastiskt och försvann helt när han kissade ut en slemmig propp av blod. Troligen blev det större plats i urinröret av tranbären som påverkat avsvällningen och slemproppen kunde komma ut. Inga bakterier i urinen och inga besvär sedan dess. Han fick juicen ytterligare en vecka för säkerhets skull. 

Här är några olika tranbärsprodukter från apotea. De är snabba och du kan få det i brevlådan nästa dag om du beställer på förmiddagen. Det finns gratis frakt att välja. Läs innehållsförteckningen så att det inte finns xylitol i produkten. Xylitol är farligt att ge.

http://www.apotea.se/sok/?q=tranb%C3%A4r

Elsis matte
2017-02-15 18:07
#10

Måste dock som motvallskärring påpeka att alla bakterier inte går att odla. Inom humanvården (jobbar på sjukhus) så ges antibiotika om en patient har symtom + infektionsparametrar även om ingen bakterie ännu hittats. Det är många åldringar som får lunginflammation, man ger antibiotika och de blir bra = den var förmodligen bakteriell. Men inget hittas. Absolut ska man vara försiktig med antibiotika, men behandling av våra husdjur är en liten droppe jämfört med de mängder som används i matindustrin, tyvärr. Vill bara nyansera frågan lite. Kanske är inte antibiotika svaret för TS men tycker att det är fel att beskylla en enskild hundägare för att skapa antibiotikaresistens. Det är systemet som är problemet, inte hon.

hemul
2017-02-15 18:15
#11

Jovisst, men då brukar väl prover ändå visa tecken på infektion.

Fast i vet ju egentligen inte vad veterinären gjorde för undersökningar och vilka prover som togs. Vi har väl bara utgått från att det gjordes ordentligt, men så kanske det inte var. I så fall borde nog en annan veterinär konsulteras.

lizton
2017-02-19 12:02
#12

Gamla hanar har i regel förstorad prostata. Det kan ge blödning. 

Man kan välja kemisk kastrering vilket kan hjälpa. 

Eftersom det finns risker med operation på en gammal hund, så kan kemisk kastrering vara bättre. 

Har din veterinär föreslagit kemisk kastration? Om det inte funkar är det ju bara att avsluta det. 

Veterinärsvar om det:

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/forstorad-prostatadroppar-blodar-trott

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/hur-gammal-kan-en-hund-vara-for-kastrering

Mysisa
2017-02-20 09:01
#13

#12
Men det får vi väl hoppas på att veterinären uteslutit redan vid det här laget. Annars bör TS byta veterinär

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Upp till toppen
Annons: