Annons:
Etikettaktivering
Läst 1770 ggr
supernatural
2/11/17, 12:26 AM

Första springturen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh vad glad jag är idag! Fick hem Lexie (blandrastik 1 år) för en vecka sedan och idag tänkte jag testa att dra ut och springa med henne för första gången. Det gick jättebra! Shit vad kul det var!! Det tyckte både hon och jag ;) Köpte en sele åt henne igår (Rukkas nya modell), och hade bälte på mig och så sprang hon först och drog litegrann. Underbart! Sprang med ett stort leende och var svettig när vi kom hem (hon flåsade knappt… haha) ♡ Brukar ni springa med era hundar? :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
supernatural
2/11/17, 12:27 AM
#1

Bilden blev såklart fel håll… haha.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

hemul
2/11/17, 4:38 AM
#2

Nejdå. Det är forumet som klantar till det. Din bild var rättvänd.

http://hundar.ifokus.se/u2/7c840e73ddc40e887e4fefa5562112de/default/20170209-182207.jpg

Vad kul det låter! Jag kan tyvärr inte springa, men jag tänker cykla med min framtida hund. Man får göra det bästa av det. 😉

Hornslandet
2/11/17, 8:22 AM
#3

Ska springa, cykla, åka skidor, allt med min hund när han blir gammal nog. Men bara strax över 4 mån…

supernatural
2/11/17, 8:46 AM
#4

#3 Jag tänkte också testa åka skidor med henne när jag åker upp till min hemort Luleå (lite mer snö där än Stockholm..) :D Det var riktigt kul att se henne gå igång sådär, det var som om hon fattade att hon hade ett jobb och bara körde på, fullt fokus :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Vinternos
2/11/17, 9:07 AM
#5

Inte helt fel att införskaffa en dragsele om ni bestämt er för att göra det till en regelbunden aktivitet. Det ger skonsammare belastning och hunden får betydligt mer dragkraft, kör själv med dragsele i kombination med dragbälte när vi tränar Canicross.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

JoannaLi
2/11/17, 9:12 AM
#6

Japp, springer ibland. Min kropp pallar det inte egentligen (och definitivt inte med draghjälp!) men när vi inte haft tillgång till cykel på länge och Arrak håller på att krypa ur skinnet för att få komma ut och dra, tja, då har jag svårt att säga emot :D

Annons:
Elsis matte
2/11/17, 9:54 AM
#7

Jag har försökt, men lillhunden gjorde klart att det var det värsta hon varit med om… Hon sprang hela tiden längst bak i kopplet och såg väldigt olycklig ut. Men jag kom på att intervaller funkar bättre för henne, hon vill springa ordentligt eller inte alls!

supernatural
2/11/17, 2:38 PM
#8

#5 Vågar inte ha en dragsele (alltså Nome-stil) för är rädd att hon blir för svår att kontrollera då. Vi bor centralt bland rätt mycket människor och hon gör utfall ibland så denna sele fungerar bra då den har handtaget att hålla i om hon börjar jaga upp sig mot något :) Men när jag är hemma i Luleå och typ ska tolka så har vi en Nome-sele till vovvarna! Men denna modell (Rukka Solid) har väl samma funktion som t.ex Neewas joggingsele? Anläggningsytan ser likadan ut och denna blev jag rekommenderad då jag sa att jag skulle jogga/cykla med henne (den har elasticitet i tyget som formar sig då) :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Vinternos
2/11/17, 8:13 PM
#9

#8 Förstår aspekten med kontroll, det är absolut ingen fara att använda en sådan sele som på bilden har en bred och mjuk yta framtill. Det är ju en viss skillnad i belastning, men till aktiviteter där hon inte drar konstant eller där tyngdpunkten är låg och motståndet högt kan man absolut använda den. Typ som till skidåkning behövs verkligen en dragsele(nome som du nämner är att föredra) pågrund av ovannämnda skäl. Lycka till med träningen, kul att ni har hittat en aktivitet ni båda gillar :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Frida B
2/11/17, 10:05 PM
#10

Jag har börjat jogga med Dobby, han drar lite i början men sen springer han så fint vid min sida, han tycker det är otroligt skönt att få sträcka på benen och bara trava på.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

supernatural
2/12/17, 12:26 PM
#11

#9 Ah dåså! Vad bra :) När hundmöten går lättare och om vi nu börjar göra detta oftare ska jag införskaffa en bättre dragsele! #10 Ja men vad roligt! Jag tycker det är bra att min vovve drar, och jag uppmuntrar det! Det gör det lättare för mig att orka springa samtidigt som det är mer träning för mig :) Och jag tror det är bra för hennes självförtroende!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Hornslandet
2/12/17, 4:51 PM
#12

Vad är hon, ridgeback + nått annat? :)

supernatural
2/12/17, 5:29 PM
#13

#12 Mamman är ridgeback, pappan rottweiler+schäfer :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
hemul
2/12/17, 8:11 PM
#14

Det ser ut att ha blivit superlyckat. Jättesnygg hund!❤️

supernatural
2/12/17, 8:20 PM
#15

#14 Ja, vi ska testa springa mer i veckan :) Tack!! <3

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Hornslandet
2/12/17, 9:20 PM
#16

Tyckte väl att det var en hel del ridgeback i henne :D De är väl kända som ena sjujädrans löpare de.. så kanske inte är så konstigt att det gillades ! Härligt att det funkar för er! Enda jag undrar, om man får vara tråkmåns för en stund, är om det är okej att springa särskilt långt/mycket med en ettårig hund av såna stora raser.. alltså kanske bara att man bör tänka på det så att det inte blir alldeles för belastande, hon växer väl fortfarande? Springa går ju säkert, bara att man då kanske bör tänka på underlag och avstånd :)

supernatural
2/12/17, 9:25 PM
#17

#16 Vi sprang typ 2-3 km bara, absolut inga avstånd :) Hon var inte ens flåsig, men jag var det däremot haha!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Hornslandet
2/13/17, 5:09 PM
#18

#17 Nej det är ju det dryga ibland när man springer med hund.. man blir trött så står de där "MEN KOM IGEN DÅ, MER!?"😃

immobilized
2/13/17, 8:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#19

Jag brukar springa ibland med mina. 
Men 3 av dem drar främst.
Jag kan omöjligt springa så fort eller långt att dom blir nöjda med endast att jag springer med dem.
Har dock haft tankar på att tävla med ena hanen i canicross men jag vet inte riktigt hur det blir med den saken.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

supernatural
2/13/17, 9:00 PM
#20

#19 Ja haha alltså hon har hur mycket ork som helst! Efter typ en timme i rastgården med mina dagishundar (12 st vovvar) då flåsar hon men annars är det sällan ;) #18 Hur ofta/långt tycker du jag kan springa med henne då? Vill inte anstränga hennes leder/skelett för mycket (att anstränga hennes kondition tror jag inte går haha), när hon fortfarande växer :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
hemul
2/14/17, 4:06 AM
#21

Det är ju en stor hund, så kanske ska du ta det lugnt ett halvår till?

supernatural
2/14/17, 6:25 AM
#22

#21 Ja jag tänker som sagt inte börja hårdträna henne :) Tänkte mer typ 3 km 2 ggr i veckan? Eller bara 1 g i veckan? Hon måste ju ändå få lite påfrestning någon gång så hon inte går sönder sen när man väl börjar haha

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

hemul
2/14/17, 8:17 AM
#23

Som jag fattat det är det inte påfrestningen i sig så mycket, utan att jogga/cykla är väldigt monoton belastning. Annat om hunden får springa lös. Då håller den varken jämn takt eller springer rakt framåt hela tiden, blir  mer omväxlande. Men lite måste man ju kunna tjuvträna. Får väl höra vad de som är mer insatta säger.

Hornslandet
2/14/17, 8:32 AM
#24

Kanske hitta nånstans där du kunde jogga i mer mjuk/omväxlande terräng, så det inte blir monoton asfalt?

JoannaLi
2/14/17, 8:54 AM
#25

Jag säger detsamma. Att springa rakt fram i samma tempo/samma tempoväxlingar  i plan terräng hela tiden är väldigt slitande på kroppen. En vuxen, stark hund klarar av det utan problem, men en unghund hade jag hellre byggt upp mha lösspring i kuperad terräng (!!!!!), simning, skritt i blåbärsris, träning på balansbollar etc -  varierande motion i både riktning och tempo. 

I mina ögon är den allra bästa fysträning den där hunden får parera mycket. Jämför att springa rakt fram på asfalt/plan skogsväg och springa rakt fram i starkt kuperad terräng. I skogen får man hela tiden parera i sidled, höjdled, etc. Det engagerar de små muskelgrupperna, de som stabiliserar oss. Sen med lösspring i skog tillkommer halter, tempoändringar, riktningsändringar etc. 

Visst kan du springa lite med vovven, det är ju superkul att ha sällskap på löprundan, men jag hade hållit det i åtanke. :) 

Lycka till med sötnosen!

Hornslandet
2/14/17, 9:15 AM
#26

Det går ju att jogga/gå/kliva fort i rejäl terräng också. Så tänker jag nog göra med min hund när han blir lite äldre.. då får han mera varierade rörelser och mjukare belastning. ..och jag får samma sak😊 även för oss människor så är den typen av träning mycket bättre och skonsammare, fråga alla av oss som har lite eller mycket problem med löparknän/hälsporre/whatever bara.. Terräng is the shit!

supernatural
2/14/17, 11:47 AM
#27

#25 Jättebra tips!! När vi var ute och joggade sprang vi på skogsslinga :) Men jag kan göra det nästa gång, att springa (så gott jag kan haha) i skogen på små stigar typ! Jag kan ha henne lös också, förra ägaren hade henne lös mkt och hon kommer bra på inkallning men jag har bara haft henne 2 veckor och vågar typ inte haha :S Ska dock passa på när jag hälsar på i Luleå nästa vecka! Vi bor i en liten by så då ska hon få gå lös och vi ska vara i skogen och ha oss :) Jag bor annars vid Liljeholmen i Stockholm, inte lika mycket möjligheter här ^^ Jag kanske får lite mod efter jag varit uppe i byn med henne ;)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
immobilized
2/14/17, 2:36 PM
#28

Vilket underlag springer ni på?

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

supernatural
2/14/17, 3:44 PM
#29

#28 Vi gick/värmde upp på asfalt sen sprang vi på jord (skogsslinga) och träbrädor (typ broar). Men det var ju som sagt en gång bara, har inte testat några andra sträckor. :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

JoannaLi
2/14/17, 7:46 PM
#30

#27 och #29 Det låter superbra det! Lycka till med finisvovven, ni verkar som ett superteam <3

supernatural
2/15/17, 10:59 AM
#31

#30 Aw tack!! Ja jag trivs verkligen med henne, även om hon har sina problem <3 (köpte henne som omplacering för 2 veckor sedan :) )

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Upp till toppen
Annons: