Annons:
Etikettaktivering
Läst 2069 ggr
Cochon
2/6/17, 2:08 PM

Jag är sur och tråkig

Hej hej!

Jag och min pojkvän har två stycken grand danois tjejer. Jag pluggar om dagarna medans min pojkvän jobbar som dogwalker, till jobbet tar han då självklart med sig våra två tjejer. Därför är det inte så konstigt att husse är favoriten av oss två då han tar med vovvarna på långpromenader 5 dagar i veckan medans jag bara pluggar.

Det är dock inte detta som är det huvudsakliga problemet, utan det är snarare det här med att när jag är ute och går med tjejerna så går de och "letar" efter husse hela tiden. Idag fick t.ex. den ena tjejen för sig att springa ut och lukta på en bil som stannade till framför ett trafikljus medans jag skulle plocka upp bajs och var lite ouppmärksam. Hon trodde då att detta var husse som kom och skulle ta med dem ut på äventyr. Samtidigt tror de båda tjejerna att så fort en bil kör i närheten av dem så blir de lite lagom uppspelta då de även här tror att det är husse som kommer och ska plocka upp dem. Man får ofta dra iväg dem om man vill fortsätta gå framåt då de bara stannar och ska kolla om det verkligen är husse som kommer. Det är otroligt irriterande och man blir bara på än sämre humör ju mer de håller på så, så då blir jag ju ännu tråkigare när jag bara blir arg på dem för att de inte bara kan fortsätta gå vidare med mig.

Problemet som jag ser det är alltså inte att jag vill vara den absoluta favoriten utan det jag önskar är helt enkelt att när de är ute och går med mig så är de ute och går med mig PUNKT. De ska inte se varje bil som en potentiell "räddare" från tristessen utan de ska lita på att jag har koll på läget och att jag ska nog se till att "lämna över" dem till husse när det är dags för dem att komma ut på långpromenad.

Hur gör man för att lösa ett sådant här problem? Jag har inte möjlighet att följa med ut på långpromenad 5 dagar i veckan, så jag kan inte använda mig av den taktiken. Tacksam för hjälp och råd!

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Annons:
peafie
2/6/17, 2:14 PM
#1

Har du tid/lust/energi att göra någonting roligt tillsammans med dem? Jag upplever att våra hundar tyr sig till personer som gör någonting med dem och även om du inte har möjlighet att gå långpromenader kanske ni skulle kunna trixa lite hemma, eller göra någonting annat roligt ihop? Godissök, bus, rally, ut och springa… tjaa, vad ni än tycker om att göra. Vad som helst, bara man gör någonting tillsammans. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2/6/17, 2:18 PM
#2

Jag hade i det första börjat skvallerträna på allt som får de att tänka "husse". T.ex. bilarna då. Då får de för det första en distraktion från "husse", de sammankopplar dig med något positivt och du slipper bli irriterad på att de hellre vill till "husse" än gå med dig, iom att ni alla fokuserar på att träna på problemet :) 

Ja, jag skulle också prova att hitta på något som bara ni gör! Peafie har mycket bra tips, jag skulle vilja lägga till, cykla tillsammans, köra drag, spåra, söka leksar, sprängsök (mycket roligt och relativt enkelt, och jätteroligt att skryta om :D ) eller vad du nu tycker är intressant! :)

Cochon
2/6/17, 2:23 PM
#3

#1 Jag har inte tid med några "super projekt" men att träna lite trix hemma och så tycker jag är väldigt kul. Dock är jag dålig på att komma på nya trix så jag gör sällan det. Har läst på en del om djurträning förut och har lätt att ta till mig information men är otroligt dålig på att ta mig tid till att praktisera det, hehe. Men om det skulle kunna vara en lösning på problemet så får jag helt enkelt ta mig i kragen. 🤐😃

Sen så, hur rimligt är det att lära två hundar att jogga tillsammans med en? Alltså om jag börjar springa lite lätt tar det inte många sekunder innan tjejerna hoppar in i varandra och börjar busa.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

jenmjao
2/6/17, 2:26 PM
#4

#3 Ja det är möjligt att lära dom att springa tillsammans. Hur gamla är dom?
Jag har en tik på 6år och en hane på 1år, Dom får inte leka i koppel på promenader. Jag ska kunna jogga/springa/gå. Det betyder inte bus :)

Cochon
2/6/17, 2:26 PM
#5

#2 Där kom många begrepp jag inte har en aning om vad de betyder, hehehe. För det första, vad är skvallerträning? Och hur bär man sig åt när man vill göra söklekar/spår? Och avd är sprängsök?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Elsis matte
2/6/17, 2:27 PM
#6

Jag tror du måste ändra din inställning till situationen först och främst. Hundarna kommer inte bli mer glada i dig om du tänker att de ska göra som du vill PUNKT utan större insats från dig. Det funkar inte så med djur utan du får ut vad du stoppar in, punkt. Om din sambo står för långpromenaderna får du hitta något annat de uppskattar som får vara ert eget. Kanske träna nosarbete eller tricks t.ex.? Du kan också stå för all utfodring om de är matglada, och dra dig inte för att använda mutor i början när du tar ut dem… När ni väl hittat en positiv samvaro kommer du också kunna ställa krav utan att det blir konflikter.

Annons:
Cochon
2/6/17, 2:28 PM
#7

#4 Den ena är drygt ett år, kanske närmare 1,5 år. Den andra är ett halvår äldre. Tjejen som är äldre är en omplaceringshund. (Hehhe, alla frågar hur vi har orkat skaffa två valpar så tätt in på varandra. 😛)

#6 & #8 Självklart kommer de inte göra som jag säger bara för att jag blir grinig och ledsen över situationen, var kanske lite oklar. Det jag menade var att jag ville ha det resultatet, för det är inte säkert att ha två stora hundar som kan få för sig att springa ut och lukta på bilar som står på gatan. 😕 Sen är jag medveten om att jag troligtvis måste göra något själv också för att nå resultatet, tyvärr hahahhah, man är ju lite bekväm av sig ibland. Jag står för matandet av tjejerna, men det betyder just nu bara att jag är rolig två gånger om dygnet, höhöh. Men ja, man hinner knappt svara en innan nästa har skrivit. 😮Ska även googla, tack tack. 👍

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Elsis matte
2/6/17, 2:31 PM
#8

Tog lite tid för mig att skriva, jag hade inte sett något svar innan - nu hamnade mitt inlägg lite off. Angående jogging, ta en hund i taget! När båda kan springa med dig var för sig så testar du med båda ihop. Googla skvallerträning så får du mycket att läsa…:-)

peafie
2/6/17, 2:34 PM
#9

#3 Apropå springa: om du vill springa med dem men tycker att det är jobbigt att ta med båda kan du ju ta ut dem en och en också, typ varannan gång. Om de tycker det är roligt så kan det ju bli lite konkurrens mellan dem sinsemellan ("ååh, jag vill också följa med matte ut, orättvist!"), vilket kan funka som en extra krydda för motivationen för dem. Givet att de tycker det är roligt, såklart. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

tulinia
2/6/17, 2:38 PM
#10

Jag lider med dig TS! 
Desto mer du tycker att du är tråkig desto mer kommer hundarna tycka att du är tråkig. 
Försök aldrig att bli "som din sambo" du måste vara dig själv för att hundarna ska tycka om dig! 
Mina promenader och min sambos promenader ser helt olika ut och försöker han göra som jag eller tvärt om sitter bara hunden och ser förvirrad ut. 
Få hundarnas uppmärksamhet, eftersom du har två kan du nyttja det. Sätt hundarna bredvid varandra och kalla in en i taget, belöna med något riktigt gott. Det krävs mycket träning men under träningen kan man ha hur kul som helst och då blir du fokuserad på hundarna vilket hjälper dem att bli fokuserade på dig. 
Hitta godis ute. Om hundarna nosar någon annanstans eller har intresset riktat åt ett annat håll kan du hitta godis ute (som råkar ramlar ur din ficka ). Det hjälper hundarna att förstå att du är någonting att räkna med, dig behöver man ha koll på. 
Göm dig bakom ett träd, gör konstiga ljud, börja prassla med löv. Träna trix utomhus med en i taget. Osv…

Cochon
2/6/17, 2:39 PM
#11

#9 Kan man verkligen göra så? Trodde det skulle leda till osämja mellan dem två, speciellt när det är en hel vecka emellan, då ser de väll inte att det blir jämt eftersom det är så långt emellan? 🤐

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

JoannaLi
2/6/17, 2:39 PM
#12

Skvallerträning bör du googla på, det är riktigt bra att förstå varför man gör som man gör. 

Hundarna ser något spännade, du ger en godis. Konsekvent, alltid. Det här kan ta lång tid (flera månader) om hundarna är riktigt låsta. Efter ett tag kommer godis och det intressanta vara så sammankopplade att om du segar lite på godisen så då kommer hundarna vända sig om mot dig och säga "men hallå, langa hit godisen då!!", och det är dit man vill komma, då utökar man sakta men säkert tiden som hunden måste titta på dig innan godisen kommer. 

Till slut kommer hundarna att så fort de ser något spännande att självmant gå och ta kontakt med dig hela tiden som det intressanta fortfarande är intressant. 

Filmar lite om lite sök/spår och specialsök sen ikväll, lättare än att förklara! :)

JoannaLi
2/6/17, 2:41 PM
#13

#11 I deras ögon behöver det inte bli jämt heller, hundar förstår inte sånt (enligt mig i alla fall) eftersom att det är två helt olika situationer, i ena situationen får de inte följa med, i andra situationen kommer de ut och springer.  :)

Annons:
jenmjao
2/6/17, 2:43 PM
#14

Lär in dom att springa/jogga är just springa/jogga en och en. :) Sen kan du ta båda när dom kan det en å en och träna in när båda är med.
Det leder inte till något ;) Jag tränar min unghund mycket mer än vad jag tränar min tik, Dom bryr sig inte om det.

Cochon
2/6/17, 2:59 PM
#15

#10 Super bra skrivit, det ska jag verkligen tänka på! Har aldrig haft hund förutom, sambon har haft flera innan, så man apar väldigt lätt efter honom.

Det som är problemet för min del är som sagt att jag inte har möjlighet att lägga jätte mycket tid på hundarna, i alla fall inte åt gången. Jag tar gärna lite paus från plugget ibland och använder den pausen åt att träna trix hemma, då blir det ganska många pauser under dagen, men korta träningspass. Vi bor mitt inne i sta'n och jag har där med i möjlighet att ta ut dem i någon hage om jag inte vill att tiden ska rusa iväg som sagt. Därför behöver jag främst tips på saker man kan göra hemma alt. i koppel utomhus.

#12 Min första tanke är att det låter väldigt konstigt, hehehhe. Men jag litar på att många av er här inne har bättre koll på hundar än jag så att det bör jag absolut testa innan jag säger något mer. 😉

#13 & #14 Ok, det är så alltså? Är alltid galet orolig för att de ska bli lite "spänning" mellan tjejerna även om man bara skulle göra något så litet som att gå ut med dem en och en t.ex. 😮

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Majken!
2/6/17, 3:00 PM
#16

Du förmänskligar dina hundar och den bild du har i din hjärna behöver inte alls vara sann.

Ja, dina hundar låser sig vid bilar. Det handlar noll och ingenting om husse, att du blir bortvald eller att de vill fly ifrån dig. Det handlar om att de på något sätt fått en förväntan kring bilar, punkt slut. Varken mer eller mindre, det handlar varken om dig eller om husse.

Var snällare emot dig själv, förbjud hundarna att ens gå nära bilar ett tag och belöna istället det beteende du vill ha när ni rör er kring vägar. Släpp det där med att du inte är deras favorit, du har snurrat till det och gjort det för komplicerat.

Isalel
2/6/17, 3:05 PM
#17

Hur är dom ute med din sambo då? Ibland läser vi ju in betydligt mer i situationerna än vad hundarna gör :) Tänker att du beskriver att hundarna ser bilarna som en räddning från tristess, eller att dom söker efter husse? Varför får deras beteende dig att tro att det är husse som är "boven"? Kan det inte bara vara att de är nyfikna unghundar som är sugna på att utforska omgivningen?

Cochon
2/6/17, 3:23 PM
#18

#16 Säker på det? Vill inte vara otrevlig, utan känner att jag vill lägga till lite information innan jag är övertygad bara. 🙂När husse inte är hemma då förstärks beteendet enormt. När han är hemma och jag går ut med hundarna på promenad då är det inte alls lika tydligt. Även om du säger att jag ska släppa biten med att jag inte är deras favorit så får jag inflika att det är väldigt svårt när den ena av tjejerna är så pappig så det knappt är sant.

#17 Sambon har ingen aning om vad jag pratar om. Utan att de gör bara så när de går med mig. Och jag märker vem av oss två hundarna tyr sig till, speciellt hunden vi har haft sedan hon var valp, hon är så pappig så det knappt är sant. Så jag är helt övertygad om att detta inte bara är nyfikenhet.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Majken!
2/6/17, 3:24 PM
#19

#17 Det handlar med allra största sannolikhet om att hundarna är mer olydiga med dig, inte om att de letar efter sin husse kring bilar. Gå direkt på problemet utan omskrivningar så kommer det där att gå galant att lösa.

peafie
2/6/17, 3:26 PM
#20

#11 Ja, absolut. Det är bland det bästa med att ha fler hundar tycker jag, att man kan utnyttja konkurrensen mellan dem. Det gör all träning mycket enklare, #10 hade fler bra exempel på hur man kan använda sig av det. 🙂

Och som #13 sade så behöver det inte vara jämt heller. Du skulle kunna ta en och samma hund hela tiden också, men då kommer nog dragningskraften för den andra inte bli lika stark liksom, eftersom den lär sig att den aldrig får följa med. Tänker jag.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Cochon
2/6/17, 3:27 PM
#21

#19 Du har en poäng, det får jag ge dig. 👍

#20 Ok, det är så enkelt! Det gillar vi. 👍

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Hornslandet
2/6/17, 3:40 PM
#22

Tror också du läser in ganska mycket i allting. Som att hundar skulle tänka att alla bilar är husse som kommer som räddaren i nöden från tristessen? Nja..

Kan du inte bara leka järnet och busa med dem ? Nu är det ju 2x GD-tikar..så det är ju några kilon. Men IMO brukar ju inte långpromenader alltid vara det hundar tycker är roligast i hela världen. Kan du ta dem till nån rastgård eller annat inhängnat/tillräckligt avgränsat område och springa & leka fritt med dem ? Jag hade en gång en tik modell större med ett ex.. den tydde sig mer till henne än mig (då hon haft den från valp kan jag tro), men det var inge problem att gå själv med hunden. Dock kunde den tycka en prommis eller en joggingrunda kunde vara lite trist - DÄREMOT fick vi en helt annan energi och glädje när vi körde kamplekar, när jag lät henne jaga mig fritt i inhängnat område osv. Körde ganska fysisk lek, det gillade hon iaf! Men att jogga lite lagom långtsamt och långt, det var inte superskoj.

tulinia
2/6/17, 4:20 PM
#23

#15 Går jag i koppel med Felix så får han fortfarande hoppa upp på stenar, sätta framtassarna på hinder som finns på vägen.  Stanna, snurra runt, träna på hans namn (säger hans namn samtidigt som jag kastar en godis på honom typ) 
Sitta, stanna, höger, vänster, tryck på knappen när ni ska gå över ett övergångsställe osv. 
Om du har problem med att de drar när du plockar bajs kan du ge dom en uppgift medan du plockar bajset. Att de ska sitta stilla tex. 
Använd de förutsättningar du har omkring dig, tex om du vill träna på att springa ta lyktstolpar till hjälp. Spring perfekt mellan två lyktstolpar när det fungerar så kan du öka till 3 osv. Vi brukar använda det vi fotgående. Gå fint mellan två lyktstolpar sen är det fritt mellan två, fint mellan 2 osv…

Cochon
2/6/17, 10:19 PM
#24

#23 Vilka toppen tips! Tusen tack, det ska jag verkligen prova. :D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

hemul
2/7/17, 1:48 AM
#25

Tror inte heller på det där med att de tror att det är husse som kommer i bilen. Varför? Jo, både mina egna hundar och andra jag känt har känt igen ägarens/familjens bil. Mina t.o.m. på ljudet. Så jag tror inte att de tror att husse sitter i varenda bil. Om inte husse är chaffis och kör olika bilar varje dag eller något sådant. 😉

Milkshake
2/7/17, 11:21 PM
#26

Vill bara säga att det är så BRA av dig att ta åt dig av vad folk har sagt och att du verkligen uppskattar och suger åt dig av de tips och idéer du fått! Att du inte är så kunnig eller erfaren spelar absolut ingen roll med den positiva attityden du har. 

Lite random kanske, men jag har varit på iFokus och liknande forum i över 10 år och de flesta som frågar om råd brukar inte lyssna om de inte får de svar de vill ha. Lycka till med vovvarna, jag tror stenhårt på att jogga med en i taget och senare båda samtidigt. En annan idé skulle vara klövjeväskor med lättare vikter på promenaderna med dig (och inte med husse) så blir dina promenader också spännande och hundarna får en uppgift att fokusera på som inte tar någon extra tid från dig.

Hornslandet
2/8/17, 9:07 AM
#27

#25 Tror också hundar ofta(st) känner igen ens bil. Tom på ljudet kan de göra det som du säger! Min motorcykel kändes absolut igen förut iaf..

Annons:
Elsis matte
2/8/17, 5:19 PM
#28

Fast även om mina hundar helt klart har koll på vilken bil mamma kör, om det går för lång tid från att de träffat henne så kan de mycket väl chansa på vilken bil som helst. Med mer motivation/förväntan behövs mindre retning för att utlösa ett beteende…

Hornslandet
2/8/17, 6:09 PM
#29

#28 Ja, om ni tex är hemma i huset och de hör en bil köra fram till porten (eller dylik situation) ? Men inte väl om ni är ute och går vid en gata och en massa bilar kör förbi?

Elsis matte
2/8/17, 8:25 PM
#30

Vi är aldrig och går vid gator med massor av trafik. Bor i lägenhet med innergård så inga bilar vid porten heller. Men om vi går i närområdet (sparsamt med trafik för bor på en återvändsgränd) och det kommer bilar kan de hetsa mot random bil. De kan förresten också gå fram till en parkerad bil och titta uppmanande på mig - "här är en bil, den kan vi väl ta?". Och reagera på tanter som påminner (-ish) om min mor.

Hornslandet
2/9/17, 10:24 AM
#31

#30 det kan ju förklara det..om ni inte rör er där det är massor med bilar, och de förknippar bil med din mor som de gillar..

Cochon
2/11/17, 9:08 AM
#32

#25 Mja, vi har bytt bil nu de senaste två veckorna så förstår att de är lite förvirrade. Vår gamla bil känner de igen, men sen dyker plötsligt en ny bil upp och där sitter husse, spännande! Den nya bilen var en riktigt bluff, så den lyckades vi få köparen att köpa tillbaka. Sen några dagar senare dyker husse upp i ännu en ny okänd bil, så då förstår jag att hundarna är lite förvirrade. #26 Hehehe, tack så mycket. Hitintills har jag inte hunnit göra något då hundarna har varit helt slut efter sina långpromenader med husse. Men idag och imorgon ska jag absolut se till att ta mig tid till lite små singel-promenader med hundarna och träna lite hemma. Dessutom ligger husse i sängen och är sjuk så här finns rikligt med möjligheter för mig att fjäska lite för vovvarna, hihi. På tal om sådanna väskor som de kan ha liggandes på ryggen så köpte vi en sån när vi bara hade vår ena tjej. Hon fick då hjälpa till med att bära hem lite matvaror när vi hade handlat. Hahahahha, hon gick ännu långsammare än vanligt och såg lite dystert på oss båda som att "åhh, jag dör. Så förnedrande, ska JAG bära hem ERA saker?" hahahaha, vilket ovan på allt ihopa har ju grandisar en viss tendens att se otroligt dystra och besvärade ut i ren allmänhet. Men ändå bra att du nämnde det för har inte testat en sådan väska på vår omplaceringstjej, hon kanske uppskattar den mer. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Milkshake
2/11/17, 2:28 PM
#33

#32 Haha, känner igen det från när jag hade grand danois. "Va, ska JAG jobba? Jag som är så LITEN!"

Maleficum
2/11/17, 3:44 PM
#34

Om du står för matandet kan jag tipsa om en regel jag har här hemma med de flesta av mina djur (faktiskt alla djur utom fåglarna som måste ha fri tillgång av mat), helt enkelt: Ge aldrig mat i skål! Jag kan sprida ut mat på golvet, i trädgården, ute på nån gräsplätt tex. Eller ge i leksaker som pyramid, bollar och liknande. Då kan man också dela upp maten på fler gånger. Märkt superskillnad på min inneboende hund som förr kunde nosa på sin mat i skålen och sen inte röra den och sprang mest efter mig hemma för han var rädd att jag skulle lämna honom själv. Nu har han betydligt gladare uppsyn efter mig för man kan ju få något skoj att göra (och han är betydligt gladare i sin mat när den kommer utspridd på golvet eller i en leksak än om den ligger i skålen). Även ute på promenad har han blivit väldigt intresserad av vad jag gör och håller mycket bättre koll på mig (har ju då också berömt och ibland stuckit till godis när han kommit spontant eller kikat på mig spontant).

Har också använt när jag gick med min inneboende hund, vår labbe och min mosters hund och jag mötte en annan hund. Kasta helt enkelt massa godis i dikesrenen och hoppa själv dit som om jag skulle gå och sno allt godis själv. Då titta de inte ens mot den andra hunden (min mosters hund kika lite men han är inte riktigt nån matfantast så där funkar dragkamp eller lek med något mycket bättre om man har honom själv).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Cochon
2/11/17, 11:42 PM
#35

Vill passa på att tacka för alla råd jag har fått här och uppdatera hur allt har gått idag. Har tagit morgon- och kvällsrundan med dem, båda gångerna har hundarna fått följa med en och en. Det känns så mycket bättre då man bara behöver koncentrera sig på en hund och rundorna blir mycket roligare för både mig och hundarna när man kan göra lite trix under tiden. Och jag är helpaff över att ingen av hundarna har typ.. dött medans jag har varit ute med den andra… :O hehehehe, utan de har gått och lagt sig i soffan/på golvet bara. Funderar även på att någon gång varje vecka låta sambon lämna en av hundarna hemma och sedan joggar jag och den kvarlämnade hunden till stället där han brukar ha hundarna om dagarna och möter upp honom och de andra hundarna. Sambon brukar nämligen ta ungefär 2 timmar på sig att hämta upp alla andra hundar så det finns gott om tid. :D Så tusen tack allihopa.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

tulinia
2/13/17, 7:21 AM
#36

#35 härligt att det går så bra :D Det ska vara roligt att ha hund (både för dig och hunden) och jag kan tänka mig att hundarna älskar att ha lite egen tid och få vara i centrum ibland!

Hornslandet
2/13/17, 10:01 AM
#37

Kan tänka mig att man blir mer avslappnad och det blir lättare att ha roligt med när man bara behöver hantera en hund, särskilt när det är storlek som GD man snackar om.. Och det smittar ju av sig till hunden med :)

Maleficum
2/13/17, 10:43 AM
#38

Kul det går bättre och att du verkar hittat en lösning som funkar för er =D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cochon
2/25/17, 10:39 PM
#39

En liten update. :-) Saker och ting går framåt och vi har börjat träna både ute på promenad och hemma. Även om vi inte kan det helt perfekt än så kan jag inte hålla mig. Jag måste passa på att skryta lite om min och Mollys träning, hihi. Molly ska hjälpa matte att få grön gubbe.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Cochon
2/25/17, 10:43 PM
#40

Hmmm… nu var det meningen att det skulle följa med en video här….

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Wellcraft
2/26/17, 1:17 AM
#41

#40 Blir så full i skratt, vilken lyx att bara använda nosen. Min lagotto får hoppa som en skållad gris för att nå upp med tassen till knappen när jag ber honom 😂

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Cochon
2/26/17, 7:45 AM
#42

#41 Hahahahha, vissa har det bättre än andra. ;D Kan passa på att berätta då att grandisar dreglar något enormt efter ett par godisbitar, så när vi skulle lära oss detta gick vi runt och dreglade ner varenda box, hehehehe.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Maleficum
2/26/17, 9:10 AM
#43

Dem skulle nog till och med klara de knappar anpassade för ryttare som finns på vissa ställen! Även om de skulle få använda tassarna istället för nosen.

Vår labbe älskade att få trycka på knapparna men får numera inte göra det pga sin rygg :( när vi körde som mest så sprang hon själv och tryckte på knappen utan att man bad henne.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cochon
2/26/17, 11:47 AM
#44

#43 Hahha, så kul att träningen uppskattades så pass mycket, men trist att hon inte får längre… Har funderat på att lära vovvarna trycka på ljusknapparna här hemma, men är orolig för att de skulle tända, släcka, tända, släcka o.s.v. när de ev. skulle vara hemma själva och ha tråkigt. Någon som vet något om detta?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Maleficum
2/26/17, 2:04 PM
#45

#44 Är synd hon inte får längre, men hon älskar att stänga skåp och sånt också och det får hon ju fortfarande göra (så länge det är låga skåp så hon kan ha alla fyra tassarna i backen). Hos mig har jag IKEAs trofast serie för återvinning och där gillar hon att först "städa" (lägga kartong i kartongbehållaren och plast  sin behållare) och sen trycka in behållarna på plats efteråt. Sen brukar hon vara lite "klurig" att gå och hämta kartonger som redan är i återvinningen bara för att hon ska kunna få gå och slänga dem igen och få godis för det ;) Hon gör samma sak med sin kudde för då vet hon att hon ska gå och "bädda" den (lägga den i sin säng) för en godis.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cochon
2/26/17, 2:31 PM
#46

#45 Hahaha, vilket litet charmtroll, men ja, man får inte vara dum. ;)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Elsis matte
2/26/17, 5:46 PM
#47

#44 Ja, jag vet folk som lärt sina hundar tända och släcka, sedan har hunden kommit på att det är ett jättebra sätt att få uppmärksamhet från tråkig matte att gå och släcka lyset när man är upptagen med något annat. Så avråder…

Upp till toppen
Annons: