Annons:
Etikettdebatt
Läst 1437 ggr
smellcaramell
2017-02-05 23:01

Löptik+Djuraffär

Min tik började löpa idag och har tyvärr inget tikskydd hemma då jag flyttat så det ligger kvar hos mina föräldrar långt bort. Måste därför köpa ett nytt men undrar då hur det "brukar" vara, får man ta med en löptik in i en djuraffär/butik? Hon ligger nämligen mellan två storlekar så måste prova tikskyddet.. Har gjort ett provisoriskt nu av ett par gamla trosor men de kommer inte hålla så länge så skulle behöva åka till en affär imorgon/tisdag. Tänkte såklart ringa och fråga butiken i fråga imorgon om det är okej eller inte men tänkte om ni visste hur det fungerar i er butik så att säga. Hon kommer ju självklart ha på sig mitt hemmagjorda tikskydd när vi är inne i butiken men tänkte mer om butiksägarna brukar vara oroliga med tanke på hanhundar som besöker butiken samtidigt/efteråt.

Annons:
Lia
2017-02-05 23:05
#1

Vi tog in vår lilla tjej med mina gamla trosor på sig. Så fick hon lite hjälp av personalen att prova ut rätt dessutom :-) det är nog olika beroende på butik, men detta var i alla fall arkens zoo.

Herveaux
2017-02-05 23:08
#2

I djurbutikerna jag jobbat i så var det inga restriktioner för löptikar iaf.

Om det inte är OK att ta med henne in så kanske en i personalen kan komma ut och hjälpa dig att prova ut tikskydd utanför butiken, så är det bara att gå in och betala sen (om du tex kan lämna hunden i bil eller har någon som kan vänta utanför med henne medans du springer in till kassan).


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

smellcaramell
2017-02-05 23:14
#3

#1 låter bra, hoppas att minst en djurbutik där jag bor tillåter löptikar :) #2 om de inte tillåter löptikar får jag nog tyvärr chansa på om de passar eller inte för har ingen som kan vänta med henne utanför och måste åka tåg+buss för att ta mig till butikerna. Skulle kunna lämna henne utanför om jag bara ska betala och det är lugnt och inte mycket folk ute dock ( man ser ut från kassan i iallafall 2 av butikerna. Men förhoppningsvis tillåter minst en butik löptikar, har ju 3 stora djurkedjor i stan och några av dem har flera butiker så chansen är väl rätt stor :) Var lite orolig i början dock när jag googlade och läste om många som inte tillåter löptikar, känns sådär om man skulle spendera en halv dag på att ta sig till stan, handla och åka hem för att sedan inse att det inte passar, speciellt när hon är mitt i löpet och blir tokig om hon inte får sova i sängen och sitta med i soffan… ;)

Herveaux
2017-02-05 23:28
#4

#3 Håller tummarna för smidig shopping redan i första butiken!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

smellcaramell
2017-02-05 23:37
#5

#4 Ska ju ringa och kolla både angående löpet och så de har storlekar som kan passa. Lär dock få spännande blickar i och med att hon är till hälften nerklippt så hon ser hemsk ut just nu xD Tar sån tid att klippa ner henne trots att hon är både liten och relativt korthårig nu.. Det ställer ju även till det med storleken då hon kan ändras 1-2 storlekar på kläder beroende på om hon är oklippt/strax dags att klippas .. Selen kan behöva ställas om flera centimeter beroende på om hon är nyklippt eller inte och det är rätt mycket på en så liten och smäcker hund :)

smellcaramell
2017-02-05 23:41
#6

En helt annan fråga också, var kan man få tag på typ ister/annat fettrikt tillskott? Hunden behöver gå upp i vikt och går inte att öka mängden mat då hon knappt äter det hon får i dagsläget..

Annons:
hemul
2017-02-06 00:22
#7

Späck och talg kan beställas i charkdisken. Men man får rena det själv. D.v.s. smälta det så man separerar fettet från protien och vävnader. Gör man inte det står det sig inte. En del större butiker, t.ex. City Gross kan ha späck i hyllan.

Vill du inte hålla på och rena det kan du väl frysa i bitar. Står sig nog några månader ivf.

parsley
2017-02-06 10:17
#8

Ister brukar finnas i mejerikylen i vita paket om 500 g. Det är tillverkat av dansk industrigris, så är man noga med livsmedlens ursprung, så kanske man ska välja något annat. 🙂

hemul
2017-02-06 10:36
#9

Min ICA har färdig talg också. Men den är till skillnad från istret jättefint från Skottland och kostar därefter. Göra själv är nog det enda raka. Eller bara hacka upp råvaran och ge i bitar i maten.

Upp till toppen
Annons: