Annons:
Etikettdebatt
Läst 669 ggr
CayKantos
2017-02-01 08:54

Spökåldern

En liten spinoff av "vad gör du vid oönskad beteende" och 'Unghunds/slyngel-tråden 2017" Jag undrar lite vad ni gör i spökåldern. Ren nyfikenhet! ;) Jag vet många bara ignorerar dom udda saker hunden plötsligt gör och lär inte in nytt men bara fokuserar på baserna. Men hur gör DU? ;) Berätta gärna era erfarenheter och kunskaper :D vad tycker ni då är bästa att göra utifrån dessa erfarenheter? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
peafie
2017-02-01 09:10
#1

Spökåldern, som i att de plötsligt blir rädda för saker och ting? Jag har nog aldrig riktigt upplevt det med någon av våra hundar, men skulle nog göra som vanligt, d.v.s. låta hunden gå fram till det otäcka och lära sig att det inte är farligt för att inte lära in felbeteenden. Hade dock för massa år sedan en hund som plötsligt började tokskälla på månen. Det var lite svårare. 🙂

Annars, om de får perioder av ludd i öronen så drar jag ner på kraven och chillar tills det gått över och struntar i att lära in någonting nytt. Jag tycker man får välja sina strider lite, och träna på när hunden har förutsättningar att göra rätt.

Bloggen     ○    Instagram

LinaK
2017-02-01 11:43
#2

Har märkt det lite på unghunden här hemma. Tillexempel så tyckte han att en sådan gunghäst i lekparken var jätte konstig och värd att morrade på. Då gick jag faktiskt fram med mina två vuxna hundar som då visade att det inte var något farligt. Annars gör vi inget speciellt när han spökar, gör ingen stor sak av det liksom :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Frida B
2017-02-01 11:51
#3

Är det så att han blir rädd för saker släpper jag kopplet och går fram till saken och sitter där tills han kommer fram och har släppt det.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Em_
2017-02-01 15:28
#4

Jag tror aldrig jag ignorerade just spökena. Min hund gjorde liksom ärliga försök att varna flocken, kändes lite taskigt att ignorera det. Jag inspekterade samtliga spöken, allt som oftast kom jag fram till att de växte godis på de :P

Han är vuxen nu men har kvar det där med att varna när vi är ute. Nu visar han med kroppsspråket att han har sett något, och när jag bekräftar det och säger att det är okej slappnar han av. Han har dock slutat varna för stubbar och papperskorgar, det är rätt skönt.


Upp till toppen
Annons: