Annons:
Etikettövrigt
Läst 704 ggr
shelbyeleanore
2017-01-24 19:21

Få igång nosen

Hej! Jag undrar om ni har några lätta spårövningar som man kan börja med? Jag vet hur man spårar med en hund som kan spåra, min tidigare hund förstod liksom vad som skulle göras på en gång. Men min nuvarande hund har liksom inte "fått igång" nosen. Han går mest på synintryck och hörsel, vi har försökt få han att leta efter exempelvis godis men han ger upp, det är som att han inte förstår riktigt. Därför letar jag efter lätta nosövningar som man kan börja med, för att få igång allt liksom, det är där jag går bet. Har ni några tips?

Annons:
Florrpan
2017-01-24 19:31
#1

Har du någon leksak han bara älskar att leka med? Vi brukar visa att vi går iväg med den medan han sitter still, sen gömmer vi den. Han har ingen aning om vart den ligger, så han måste lukta efter den.

Elsis matte
2017-01-24 22:03
#2

Gillar han godis då? Jag skulle börja inomhus där inte så mycket distraherar och gömma gott godis (gärna när han är hungrig) eller en favoritleksak. Gör uppgiften lätt och låt hunden jobba ifred. När han har förstått "leken" att med nosen lokalisera föremål kan den flyttas ut.

ifoundnemo
2017-01-24 22:16
#3

Vi har börjat nosövningar genom att helt enkelt hålla upp våra stängda händer, med en bit godis (gärna något som luktar riktigt mumsigt) så när hunden visar att den hittat godisbiten så får den godisbiten :) så lyckades vi trigga vår vovve till att nu tycka att det är väldigt kul att använda nosen. Lycka till!:)

tulinia
2017-01-25 07:18
#4

lägg gott godis tex korv lr köttbullar i lådor typ skokartonger/pizzakartonger. i början lägger du en bit i varje låda sen när han har börjat fatta låda=godis så lägger du godiset i endast en låda. när han har fattat att det finns godis men att det gäller att hitta rätt låda så kan du börja placera lådorna på svårare ställen i rummet. efter ett tag när han känns redo plockar du bort lådorna :) ett annat bra tips är att gå en kurs i nosework, de e superkul!!!

shelbyeleanore
2017-01-25 15:18
#5

Tusen tack för alla tips! ☺️

Upp till toppen
Annons: