Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1325 ggr
Minmilou
2017-01-24 14:06

Kastread hane, tävla?

Hej, Blev bara lite nyfiken om man har en hel kastrerad hane, måste man ansöka om dispens för att få tävla då? Asså tex tävla i agility, rallylydnad, spår osv

Annons:
Ambrose
2017-01-24 15:06
#1

Vad jag vet så behöver du inte det. Det är endast inom utställning som du inte är välkommen.

Du får däremot inte kemiskt kastrera din hane. Det har 1 års kovalecenstid efter som folk annars hade kunnat fuska och meritera upp extremt horminstinna hanar och sedan avla på dem.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lona
2017-01-25 01:46
#2

#1, Nja, det stämmer inte riktigt. Kastrerad hanhund får ej deltaga på utställning el exteriörbeskrivning (ny regel från årsskiftet). För kirurgisk kastrering gäller generell dispens på alla andra prov/tävlingar, man behöver alltså inte ansöka om dispens. För kemisk/medicinsk kastrering är det 6 månaders karens, dispens medges ej. Ovanstående gäller alltså hanhundar, inte tikar. Vid kirurgisk kastrering, tänk på att få ett intyg på att båda testiklarna är korrekt belägna i pungen innan ingreppet!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ambrose
2017-01-25 03:04
#3

#2 Men för kemisk så blir det väl 1 år eftersom en kemisk kastrering håller i ca 6 månader, och sedan får man inte tävla efter ytterligare 6 månader efter det?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Minmilou
2017-01-25 08:04
#4

Aha okej! De med kemiskt kastrerad visste jag..har hört talas om det. Så man behöver alltså inte ansöka om dispens för en helkastrerad hane? De har jag trott hela tiden haha

Lona
2017-01-25 12:02
#5

#3, Jag tror det är från administreringsdatum? Andra läkemedel räknar man ju inte från att de ska ha "gått ur kroppen" utan just efter när man gav sista dosen? Tex så fick min förra hund epo-sprutor ("bloddoping"), karensen är då sex månader från sista sprutan, inte från när den inte har effekt längre. Det står inget i Dopingreglementet att kemkastrering räknas annorlunda? #4, Nej, det råder generell dispens för kirurgisk kastrering (förutom på utställning/exteriörbeskrivning), ingen ansökan krävs. Däremot behövs ett intyg om att hunden hade korrekt belägna testiklar innan op om man ska ansöka om championat, tex i lydnad eller viltspår. En krypt hund kan alltså inte bli champion, oavsett gren.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ambrose
2017-01-25 13:55
#6

#5 Vet sa att det totalt blev 1 år till min kompis när hon funderade på att kemkastrera sin hane. Han/hon kan ju ha haft fel, men det var därför som kompisen valde att inte kemkastrera eftersom hela tävlingssäsongen skulle försvinna.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Jetaime
2017-01-25 14:24
#7

#5 Faaaast det är nya regler i agilityn from 1/1-17 så en kryptorchid kan numera bli Svensk Agilitychampion…

Lona
2017-01-25 16:31
#8

#6, Ok, jag kan absolut ha fel :-) #7, Aha! Det kanske gäller fler grenar då? Märks att det är att tag sen jag var aktiv, får uppdatera mig ;-) !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2017-01-25 16:49
#9

Nu har jag läst på lite :-) För den som vill läsa championatregler för olika grenar så finns det här; https://www.skk.se/globalassets/dokument/utstallning/broschyrer/utstallnings-och-championatregler-t35.pdf På sid 89 börjar reglerna för championat som inte är utställning. Det är lite olika huruvida testikelintyg behövs eller inte, tex så behövs det för viltspårschampionat.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ambrose
2017-02-04 18:41
#10

#8 Idag har jag fått svar angående karens efter kemisk kastrering. 18 månader efter att "medlet" har slutat verka. Så totalt blir det ca 2 år! Hjälp!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Elsis matte
2017-02-04 19:15
#11

#10 Karenstid på kemisk kastrering är 6 månader efter den uppskattade verkningstiden gått ut. Vissa medel har effekt i 6 månader = totalt 12 mån karens, andra i 12 mån = totalt 18 mån karens från behandlingsdagen.

Ambrose
2017-02-04 20:12
#12

#11 Är du säker? Jag pratade med en idag som hade ringt runt och undersölt väldigt noga som sa att karensen var 18 månader.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Elsis matte
2017-02-04 20:35
#13

Ja, vad gäller SKK är det så, vet dock inte vad Jordbruksverket säger. https://www.skk.se/utstallning/regler/doping/generell-dispens/kastrerad-hund/

Annons:
Upp till toppen
Annons: