Annons:
Etiketthälsa
Läst 928 ggr
Persifone
1/23/17, 7:15 PM

Hund som kräks, karens?

Hej!

Min kompis har en fralla valp (snart 5 månader) som kräktes både fredag och lördag och fick åka in för att få dropp. Avföringen var dock normal (om än väldigt lite pga hunden inte fick behålla maten). Veterinären trodde det var en förkylning som satt sig i magen då hunden varit lite snuvig innan detta hände.

Vi tänkte sätta oss och plugga imorgon (vi har arbeten att göra ihop). Så nu till min fråga; tror ni det här kan smitta? Jag har en 13-åring här hemma och hon får verkligen inte bli smittad. Tänker om karenstid fungerar ungefär som hos människor?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Frida B
1/23/17, 7:23 PM
#1

Omöjligt att veta, be henne kolla med veterinären som journalen på hunden.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
1/23/17, 7:24 PM
#2

Som har journalen ska det stå

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tjeja
1/23/17, 7:27 PM
#3

bakterier och virus som smittar mellan människor och djur heter Zoonoser. Det är väldigt få infektioner hos hundar som faktiskt kan smitta människor. En förkylning skulle jag inte oroa mig för skulle smitta. Knappt att löss från hund smittar människor. De olika virusen och bakterierna är ute efter specifika typer av celler och celllvävnad och det gör att 99,8 % av dem är väldigt artspecifika.

MEN bakterier oavsett vilken sort, kan givetvis ge vem som helst magsjuka, dvs att skulle dottern få i sig något av hundens bakterier i sin mat eller i munnen i tillräckligt stora mängder så är det klart att hon kan bli "matförgiftad" som man kallar det… 

Men då går det också över så snart allt är uppspytt och utbajsat så det är helt borta också. Därför "matförgifningar" väldigt sällan håller i mer än max 2 dygn. Oftast går de över betydligt snabbare än så också. Har man tur i oturen går det ju över så snart man spytt första ggn t o m.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

hemul
1/23/17, 8:05 PM
#4

Jag tror 13-åringen är en hund. 😃

Persifone
1/23/17, 8:31 PM
#5

#3 Jag glömde skriva att det är en 13-årig hund jag har :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Tjeja
1/23/17, 8:42 PM
#6

#4 och #5 🤐😃 Sorry!… ha ha… eh…. så det kan bli! 😞

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Persifone
1/23/17, 8:51 PM
#7

#6 Haha, det var mitt fel. Jag var otydlig :P

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Tjeja
1/25/17, 4:26 AM
#8

Tja…. karens för vovvar kan jag tyvärr ju inget om…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: