Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 988 ggr
alltidnordin
1/22/17, 9:58 PM

Rasval - tips?

En kompis och jag sitter och försöker hitta en ras som känns 100% rätt till henne. Men har väldigt svårt att få kriterierna att matcha… Har ni kära hundmänniskor några förslag utifrån önskemålen?

- Glad och trevlig hund till sällskap samt lättare träning
- 5-15 kg
- Först och främst sällskapshund med mycket skogspromenader, men även lättare aktivering såsom spår, vardagslydnad och agility
- Kort/halvlång päls. Lättskött. (inte det viktigaste)
- Inga större rasbundna sjukdomar
- Ingen till lite jaktlust
- Rena vallhundar, molosser, terriers och trubbnosar går bort.

Raserna vi kikat mest på är sheltie, finsk lapphund och kromis. Men de raserna faller lite på pälsen (helst korthårig). Har ni några tankar?

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Annons:
Wellcraft
1/22/17, 10:08 PM
#1

Bolonka

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Frida B
1/22/17, 10:09 PM
#2

Tänkte direkt kromis :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

alltidnordin
1/22/17, 10:11 PM
#3

#2 Föreslog kromis, men hon gillade inte alls den strävhåriga varianten. Dock den släthåriga, men har förstått att den kan var knepig att få tag i på grund av färre antal? 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

[Tuulikki]
1/22/17, 10:12 PM
#4

Jag tänker spontant Papillon eller Kromis :) 

Kolla igenom rasgrupp 9. Jag har en Lhasa Apso-blandis som inte fäller utan pälsen växer bara, så jag klipper honom var 3e månad och underhåller då & då här hemma (runt snoppen, tassarna, vid ögonen). Väldigt lättskött! Funkar ju på Pudel, Shih tzu osv också.

Herveaux
1/22/17, 10:14 PM
#5

Dom första jag tänker på är Papillon, (nerklippt) Bichon Havanais eller Kinesisk Nakenhund.
Hur det ser ut med sjukdomar där är jag dock osäker på.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

alltidnordin
1/22/17, 10:16 PM
#6

#4 Nackdelen med de flesta ur rasgrupp 9 är att de anses för små. Hon vill helst ha något runt 10-kilo. Pudel vore ett alternativ, men hon vill helst ha en släthårig hund så den fallerar på pälsen 😕

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Annons:
Jaguar_
1/22/17, 10:18 PM
#7

Jag tänker; Kolla runt på nätet och välj en ras som är så frisk som möjligt och bidra inte till sönderavel i första hand. Andra hand, välj ut den som passar er bäst av de friskaste raserna och njut av både hunden och att ni inte bidragit till sönderavel av djur.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Fazenda]
1/22/17, 10:31 PM
#8

Jag skulle rekommendera Prazsky Krysarik. Dock är detta en ras som väger kring 2,6 kg men finns individer som väger upp mot 6kg då rasen är under uppbyggnad. Jag har själv en PK kille på 1,5 år hemma. Kelsjuk, älskar promenader i skogen, inget problem att ha lös (om man tränar inkallning förstås)och sen är han så positiv och glad! :)

Frida B
1/22/17, 10:36 PM
#9

#8 hon ville ju dock ha en hund runt 10-kilos strecket.. 😃

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

panini
1/22/17, 11:04 PM
#10

Corgi?

ipopuma
1/23/17, 6:52 AM
#11

dvärgschnauzer (dock mkt pälsvärd om du ska ställa ut annars kan man bara klippa)

tulinia
1/23/17, 7:10 AM
#12

De fem första punkterna fick jag till en staffe men det spricker på terrier och att de faktiskt har en del jaktlust, dock väldigt varierande. 
Hanarna väger ca 11-17kg medan tikarna är något lättare.

Elsis matte
1/23/17, 7:31 AM
#13

Västgötaspets?

Annons:
[Nalle-]
1/23/17, 9:16 AM
#14

Dansk-svensk gårdshund? Vet dock inte riktigt hur det är med jaktlusten där, verkar vara en rätt heterogen ras.

Lona
1/23/17, 9:27 AM
#15

Kan hon tänka sig en långhårig hund som man kan klippa ner? I så fall ökar utbudet väsentligt. Nu menar jag inte att propsa på terrier för att jag har det själv, men det finns terriers som inte är så "terrieraktiga" även om de väl inte är lika mjuka som t ex sheltie.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

parsley
1/23/17, 10:45 AM
#16

Tysk spets, antingen mittelspitz eller keeshond. Viktmässigt kanske keesen är i tyngsta laget. Det finns även en kleinspitz variant, men hon kanske tycker den är för liten. De har rejält med päls, men pälsen är lättskött och den stöter i från sig fukt och väta och de blir knappt smutsiga. Bortsett från önskemålet om päls så motsvarar de  hennes krav.

Japansk spets påminner mycket om de tyska spetsarna.

CayKantos
1/23/17, 11:45 AM
#17

#3 jao visst kan det vara svårare, typ två kennlar i Sverige en k Danmark och några stycken i norge. Tyskland är det nog ganska lätt att hitta. Men när jah var inne på kromis fick jag möjlighet att få en eftersom hon tyckte jag passade bra, så det handlar ju om personkemi oxå ;) tycker ni ska försöka träffa några strävhåriga oxå! Mycket skönare och gulligare i verkligheten! Ge inte upp rasen helt än bara för det kan vara lite svårare att få tag på. Tycker den passar perfekt in på beskrivningen! Bara stt komma ihåg att verkligen SOCIALTRÄNA! Dom kan vara skygga och reserverade och blir detta inte jobbat på kan det leda till bett och utfall pga osäkerhet. ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
1/23/17, 11:54 AM
#18

Kanske en Xolo med päls? Inte helt släthåriga men typ som en DS päls, vissa har lite strövare dock. men gud vilka härliga hundar finns ju även i tre storlekar så man har atr välja på. Inte helt säker på jaklusten men kompisen har en som jag aldrig märkt eller hört dragit efter vilt. Dom har ju naken genet dock vilket innebär att dom kan tappa tänderna, men det brukar aldrig bli så mycket att dom inte kan äta eller likn ordentligt. Men kan se lite fånigt ut, hihi :D Men det ligger i generna oxå så det kan vara värt att ha i bakhuvudet.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Herveaux
1/23/17, 12:44 PM
#19

#18 Xolos (xoloitzcuintle eller mexikansk nakenhund) är urhundar med en rätt så utpräglad jaktlust, iaf hos den största varianten, dom mindre storlekarna har kanske mindre av den varan.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Emellaya
1/23/17, 3:07 PM
#20

Jag tycker corgi passar alldeles utmärkt om man är intresserad av lite trickträning! Även västgötaspetsen, men jag anser att man ska träna dem regelbundet eftersom jag läst mig till att de har mycket energi. Friska och enkel pälsvård, men fäller möjligtvis en del.

Bedlington terrier har inget terriertemperament och är en smidig hund. Lite lik pudeln men har mer "bomullspäls", lockarna syns inte. Tränas i diverse aktiviteter och är frisk. Här krävs regelbunden klippning varannan månad, kan vara värt att titta upp  rasen då uppfödare hjälper till att lära ut detta. Hunden fäller inget.

Mjuka terrier med kontrollerbar jakt skulle vara ceskyterrier som är fina familjehundar. Ceskyterrier är korthårig på ryggen men har lång päls under magen. :)

Norsk lundehund och schipperke kan ni titta på. Raser som inte är lika lättränade men schipperke ska det gå att aktivera med allt möjligt.

Enligt rasstandard är samtliga raser fria från rasbunden sjukdom.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Annons:
Upp till toppen
Annons: