Annons:
Etikettbeteende
Läst 1224 ggr
ipopuma
1/22/17, 9:43 PM

beteendefråga

jag har en fråga. Vartenda gång jag är ledsen kommer min hon och ska antagligen ligga på mig eller skeda. Börjar alltid med at slicka bort en tår. Sen ligger hon där. Någon gång har hon kampat o låtit mig vinna. när jag slutar vara ledsen går hon o lägger sig vid mina fötter igen (om vi inte skedar) Vaf betyder det? Är det stress eller försöker hon trösta mig? eller är det ngt annat

Annons:
OlgaMaria
1/22/17, 9:56 PM
#1

Jag tror hon försöker trösta 😊

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Isalel
1/22/17, 10:12 PM
#2

Min son brukar ha många existentiella tankar och vara ledsen lite nu och då. Vår hund som normalt brukar ha lätt till stress, gör hon likadant som du beskriver! Hon ligger nära, slickar tårar och när det gått över så flyttar hon en bit bort. Men det skiljer sig beroende på varför han är ledsen, om det är just det existentiella eller om det är något allmänt missnöje bara. Om nån av syskonen är tjurig och trött och ledsen för den saken så bryr hon sig inte det minsta ;) Ser inte alls att det skulle vara stress i det, tolkar det som empatisk förmåga :)

-Aida-
1/22/17, 10:57 PM
#3

Jag tolkar detta beteende som tröst, min hund lägger sig vid dom som är ledsna och tröstar en stund.
Hade råttor som gorde likadant, dom tröstade mig också när jag va ledsen.

ipopuma
1/23/17, 10:28 AM
#4

Nä för jag tänkte på min lilla hund. Jag tror hon skiter i fullkomligt om jag är ledsen eller inte. Men hon är inte en het hund. Tack så mycket för hjälp

hemul
1/23/17, 1:45 PM
#5

Men du undrade ju om hon försökte trösta dig?

Förresten säger Per Jensen att hundar visst har empati och försöker trösta. Det har jag alltid trott också, även om vissa exemplar *host* daghunden *host* tycks sakna den förmågan.

Honestyisdead
1/23/17, 1:58 PM
#6

#4 Vad är en het hund?

Annons:
ipopuma
1/23/17, 3:07 PM
#7

#5 ja det är så jag också känner med min lilla. 

Eller så kanske den stora knuffar undan henne :/ 

Ja tack för alla svar :D . Då är det empatisk tröst man får <3. 

#6 utryckte mig klumpigt och svamlade i mina tankar

hemul
1/23/17, 3:35 PM
#8

Ah, du har två hundar! Fattade inte det. Mina hundar har alltid tröstat. Inte bara mig, utan andra också. Barn som gråter o.s.v. Daghunden var totalt oberörd. Innan semestern ett år trodde jag det var sista gången jag såg henne, att hon skulle avlivas. Vi tog en långpromenad till alla favoritplatser och hon fick stå och titta så länge hon ville, det var nåt hon gillade, att kika mellan spjälorna på broräcken, spana in genom öppna grindar, sånt. Väldigt stor sista gången-känsla. Efter ett tag började ju tårarna rinna på mig. Hon struttade på lika glatt som vanligt. Totalt oberörd. Enerverande! Om HON däremot mådde dåligt så var det ett jäkla klängande och pipande. Egohund!

tiger tok
1/24/17, 9:00 AM
#9

Tror hunden känner på ägaren och vill få ägaren att må bättre! T.e.x när jag var irriterad en gång satt jag med armarna i kors, då lade Labben huvudet i mitt knä och puffade med nosen på min arm, sen var jag inte så irriterad längre;)

Upp till toppen
Annons: