Annons:
Etikettraser
Läst 911 ggr
Frida B
2017-01-22 18:30

Vilken ras tänker jag på?

Jag kommer inte skaffa hund på väldigt, väldigt länge men kom på en tanke. Har alltid tänkt att jag ska skaffa en aussie efter min Kelpie, men är så skönt med den korta pälsen… Så, finns den ultimata rasen? Eller råkar det vara så att det är Kelpien i mitt fall som är närmast? 

Vill ha en hund med föremålsintresse och kamplust. En lättmotiverad hund, som älskar att jobba och har krut under tassarna och bra driv och attityd. Den får gärna vara människokär, det är någonting jag börjat uppskatta nu när jag skaffade Kelpien. Satsar på agility främst, så gärna en signalkänslig hund, typ vallhund. Men även som funkar i bruks, framför allt spår. Ju friskare dessto bättre, och det skall gärna gå att hitta kombinationer som är både friska, bra mentalt och bra arbetshundar.. Bara där går många raser bort. Och kort päls. Ingen för liten hund då jag vill börja dra med cykel, sen ska hunden hänga med på joggingturer för konditionens skull… Mycket lösspring i skogen. Helst inget större viltintresse… Vilken ras tänker ni på? Om den ens finns :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Fisherling
2017-01-22 19:01
#1

Efter att ha vuxit upp med kortpälsade hundar (labrador) så tycker jag Tinjas medellånga päls är rena rama god-send. Den fastnar ingenstans, den lägger sig bara i små högar längs väggen och inte som en matta överallt och hon fäller bara ordentligt två gånger om året, istället för hela året som en Labbe.

All smuts bara torkar och ramlar av henne, superhärligt.

Changrila
2017-01-22 19:11
#2

Finns många aussies med dålig mentalitet (lättstressade) och många som är enorma pälsbollar. Dessutom har jag för mig att aussies ska vara reserverade?

En till kelpie eller kanske någon av de andra mer korthåriga brukshundraserna?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
2017-01-22 19:34
#3

Tänker också: finns det något du saknar hos kelpien eller varför känner du att du (eventuellt) vill ha annan ras?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Frida B
2017-01-22 19:42
#4

#1 Har faktiskt nästan gett upp aussie hittar inga tilltalande kombinationer, tyvärr är alldeles för många instabila eller sjuka… Enligt min erfarenhet iaf, och det avskräcker mig.

#3 nej alltså insåg ju mer jag skrev att jag har vad jag vill h, hade väl kanske bara önskat en lite lättare unghundsperiod men man säger ju att de jobbigaste som valpar blir de bästa som vuxna.. Skämt osido, ville helt enkelt kolla om det fanns någon liknande :) Blir nog en till Kelpie efter Dobby men alltid roligt att spåna!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
2017-01-22 19:45
#5

#4 Ja alltså, jag ville bara kommentera på pälsen 😂 

Men kan däremot lägga till att jag var inne på Kelpie innan Tinja. Men alla kelpies jag träffade, och det är rätt många på klubben och hundcentret, var rätt.. nerviga? Alltid på, alltid lite småstressade, kunde aldrig riktigt slappna av. Träffade bara en som var öppet social som hälsade på mig, resten har antingen varit ointresserade, skygga eller morrat om jag råkat komma för nära.

Flera stycken har även varit väldigt tråkiga mot andra hundar, mycket utfall utan provokation.

Frida B
2017-01-22 19:54
#6

#5 Haha jaha 😃 Men vaaa?  Har bara träffat trevliga Kelpies, Dobby han älskar allt och alla (de som träffat honom kan intyga… Lite väl mycket kärlek från hans sida) samma med hans mamma pappa och alla hans syskon. Ingen av dom är direkt nerviga, Dobby kan vara lite svåravslappnad ibland men han är en hormonstinn tonårsgrabb… Vilka Kelpies har du träffat egentligen? 😂

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Fisherling
2017-01-22 19:58
#7

#6 Har ju gått många agility- och tävlingslydnadskurser, så då träffar man rätt många kelpies, de är väldigt populära. 

Vissa gjorde utfall om man var 5 meter bort med sin hund, andra sökte upp andra hundar för att göra utfall mot dem. sprang över planen till någon annan som belönade och lekte med sin hund. I 'passivitet' ligger de flesta och konstant stirrar omkring, skäller eller försöker ta sig till husse/matte. Ingen ville hälsa på andra människor, utan skyggade helst undan.

Dock har jag träffat EN jättehärlig Kelpie, en lydnads- och brukschampion som är jättetrevlig, helt fantastiskt balanserad och med en tydlig av- och påknapp. Igor 😍

Frida B
2017-01-22 20:08
#8

#7 Men jisses har aldrig hört något sådant.. Än mindre sett haha! Var på kennelträff med Dobby för ett tag sedan, alla hundar var lika kärvänliga… Tikarna var bitchiga mot våra unga hanar men ingen var det minsta skygg eller en tillstymmelse till osäkerhet eller aggression. Du behöver träffa Dobby hör jag ;) Haha nej men spännande så olika erfarenheter man kan ha av raser! Roligt att höra andras åsikter också, det är ju verkligen inte rastypiskt för en Kelpie att vara det minsta reserverad ens. Du råkar inte veta vad Igor heter i stamtavlan? Känner igen namnet.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
2017-01-22 20:30
#9

#8 Jag vet inte vad Igor heter i stamtavlan tyvärr, men tror han tävlar för DTBK, är en brun och tan kelpie. Stor som bara den! 

Och ja, man kan alltid ha olika erfarenheter av raser. Hade jag träffat fler aussies kanske jag tvekat på den rasen, för jag hör mest talas om de som träffat helt värdelösa, utåtagerande, korkade och ofunktionella aussies som är helt sönderstressade. Men min Tinja har nästan precis allt jag vill ha hos en aussie.

Dock är hon lite försiktigare än vad jag skulle kunna önska. och då har hon ändå bra mycket tuffare än många uställningsaussies..

Frida B
2017-01-22 20:35
#10

#9 åh den hunden borde man ju komma ihåg om man sett honom.. Kan vara så att jag förväxlar honom med Dobbys morfar (tror jag det är, eller farfar, minns inte) Iubu (eller hur det nu stavas) :p

Ja men det är just det… Så synd att vissa raser är alldeles för vackra för sitt eget bästa.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ambrose
2017-01-22 21:08
#11

Har du funderat något på jaktlabbe? De som jag har sett/träffat stämmer bra in på det du beskriver. Känner dessutom två väldigt nära och de är helt otroliga. Fantastiska i arbete och jättetrevliga mot både folk och hundar. Deras ägare tränar visserligen lite jakt vid sidan av, men du kanske hade tyckt att även det var kul. Ingen av dem har några som helst problem med att vara lösa i skogen. De har liksom mycket bra jaktegenskaper, men jakten är väldigt lättkontrollerad.

De båda satsar främst på lydnad och bruks, men agility hade ju inte varit några som helst konstigheter med tanke på hur snabba, smidiga och lättlärda de är.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Frida B
2017-01-22 21:11
#12

#11 jag vet inte… Har aldrig riktigt känt för labradorer haha!

Tror nog jag stannar vid kelpie, men alltid roligt att spåna som sagt ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Elsis matte
2017-01-22 21:17
#13

Holländsk herdehund, har du tittat på sådana något?

Annons:
CayKantos
2017-01-22 21:25
#14

#13 Just med tanke på hon vill satsa på Agility tycker jag inte HH är ett lämpligt val.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
2017-01-22 21:48
#15

#13 som #14 skriver så lämpar de flesta sig inte till agility på den nivån jag vill, då behövs nästan en mindre, smidigare hund. HH känns dessutom lite åt IPO-hållet, lite för tuffa för min smak…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Elsis matte
2017-01-23 07:29
#16

Missade agilitysatsningen, då lär en kelpie vara ett bättre alternativ. Vad gäller aussie så är det stora skillnader både kroppsligt och mentalt i rasen, upplever kelpie mer homogen.

Lona
2017-01-23 09:13
#17

#12, Nikka känner sig förolämpad! :-D :-D :-D Nä, men allvarligt talat, jaktlabbar är roliga att träna med. Jag upplever dem dock inte lika "traggelvänliga" när det gäller tex lydnad som de "hårt" vall/bruksavlade hundarna (som kelpie, bc, belgare). Jag hade kunnat träna samma moment hela dan med tervarna, de hade tyckt att inkallning med ställande var lika kul den hundrade gången som den första ;-). Däremot kan man köra jakt och apportering med en jaktlabbe tills den stupar, orkar inte kroppen längre så går de på rena viljan. De är dessutom oftast väldigt lätta i vardagen och deras jaktlust är lätt att kontrollera (vilket är mer än man kan säga om de flesta belgare ;-) ) MEN jag tror att om man är inne på kelpie, belgare och så vidare, hundar med mer jävlar anamma i, så tycker man att en jaktlabbe är lite för…enkel. Våra labbar är fantastiska jakthundar och familjemedlemmar men de ÄR lite slätstrukna - men så är ju jag en terriermänniska. En bra belgare skulle kunna passa också, fantastiskt kul att jobba med men inte alltid lika lätta i vardagen. Man behöver ju inte ha värsta tjänstehundsämnet utan välja en kull och individ med LITE mindre tryck i. Dock tycker jag att de inte bara ska köra agility utan åtminstone träna en del bruks som spår mm - men det gör du ju :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
2017-01-23 10:41
#18

#17 men Nikka är ju göllig!!! :D men jag är och kommer nog alltid varit vallhundsmänniska… så hälsa nikka att inte ta åt sig!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
2017-01-23 10:42
#19

om du kan tänka dig en size mindre finns det ju alltid sheltie, jack russel och dansk svenskarna :)

Frida B
2017-01-23 10:44
#20

#19 shelties har jag kommit ynderfund med är alldeles för veka för mig, jrt har starka jaktinstinkter och dsg tilltalar mig inte… vill ha en hund som ger mig lite mer utmaning :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
CayKantos
2017-01-23 11:03
#21

Man kan väl säga en typisk Kelpie med mera föremåls intresse och kamplust, eftersom det inte är ovanligt som fattar detta eller har ont om det. ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: