Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1397 ggr
Fisherling
2017-01-21 17:56

Trickstråden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte att vi kunde ha en tråd där vi kan visa upp eller bara snacka om olika tricks man har/vill/kan lära en hund. Detta är alltså allt utöver vardagslydnad och tävlingsmoment, även om vissa saker inom de områdena också är olika slags tricks. 

Här är en tråd för alla dessa onödiga små eller stora tricks 😃

Annons:
Fisherling
2017-01-21 18:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag kör på!

Bilden till tråden är faktiskt passande, eftersom ett av hennes trick är "tass", vilket betyder "sätt båda framtassarna på den yta/sak jag pekar på och stanna där". Väldigt behändigt när man gillar att fota, då kan man till exempel få hunden att stå som på bilden 😃

De tricken Tinja kan just nu är;

  • Snurra åt båda hållen
  • Sätta båda framtassarna på en yta jag pekar på
  • Lyfta framtassarna, en åt gången
  • Buga
  • Backa
  • Backa upp på saker och mot vertikala ytor
  • Stampa med baktassarna på en target eller vertikal yta
  • Morra på kommando
  • Skälla på kommando
  • Sitt fint
  • Vacker tass
  • High five
  • High ten
  • Skäms
  • Spela död: "Upp med tassarna!" och "Pang!"
  • Hoppa upp i famnen
  • Hoppa upp på ryggen
  • Hoppa över mina armar
  • Gå slalom mellan benen när jag går framåt, och när jag backar
  • Gå i en åtta mellan mina ben
  • Gå runt ett av mina ben
  • Gå mellan mina ben och följa mig
  • Sätta sig mellan mina ben
  • "Vem är din bästa kompis", hon sätter en tass på Benji
  • "Kan han få en kram?" hon sätter två tassar om honom

Trick vi jobbar på;

  • Kasta ett föremål
  • Hoppa och dunka ner framtassarna på marken
  • "Pinka"
  • Rulla
  • Ligga och vara slapp när jag lyfter henne från golvet
  • Hoppa upp mot och stampa av mot en vertikal yta för att sedan landa på golvet
  • Hoppa upp på min rygg och hoppa vidare för att fånga ett föremål
  • Få ner alla tassar i en låda
  • Lägga mynt i en burk

Skitkonstigt egentligen att jag inte lyckats lära henne att rulla än. Brukar ju vara bland de första tricken men lär en hund 😂

ipopuma
2017-01-21 18:23
#2

ja…. Min lilla tik…. Ja hon kan väl inte så mycket tricks xD vacker tass o vifta på svansen ibland på kommando när hon vill typ XD tror ni att vi kan vara med på cirkus med det. Hon kan ju lydnadsmoment men är ju inte tricks :P

apportbocken
2017-01-21 18:39
#3

Chesters lilla lista (många av tricksen är fortfarande lite ofärdiga): Vacker tass Snurra och spinn Cirkel (att han ska gå ett helt varv runt mig) Och så hans favorittrick: "Får matte eeen KRAM?", att sätta upp framtassarna på min mage/i mitt ansikte om en står på knä (OBS! Jag rekommenderar ej att få en stor sandig beardistass i ögat, det är inte skönt), egentligen går tricket ut på att han ska hoppa vilket kanske inte är så bra men jag tycker det är kul när han hoppar. Jag kan inte vara den enda som tycker det? Vår tricklista är inte vidare jättelång, men jag ska försöka öva på att bli tydligare när jag tränar Chester så ska vi nog lära in nåååågra fler iallafall.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Jetaime
2017-01-21 20:01
#4

Jag har nog aldrig försökt räkna upp alla trick som Zuki kan, haha. Min mamma brukar alltid berätta att hon tänker på Zuki när hon ser någon hund på TV eller läser om någon hund som kan så-många-hundra-trick och kan skicka på så-många-hundra-ord osv. Och jag säger alltid att Zuki inte kan så mycket, men inser liksom efter hand att, fasen kan rätt mycket ändå…🤐

Just nu jobbar vi på stadga i hakan i backen (hon kan lägga ner huvet i marken man jag vill att hon ska ligga kvar oavsett vad jag gör). Kan iofs vara användbart i lydnaden tex. men jag hade inte tänkt använda det där, utan mer för skoj skull.

Sen har vi tränat lite kryp och typ när hon hänger på armen eller en stång osv så vill jag att hon ska kolla ner under, mellan tassarna. Men har inget bra träningsställe hemma eftersom jag inte orkar hålla upp armen så länge, hähä.. 

Annars har vi nog inte så mycket trick på gång, så sett just nu.

Fisherling
2017-01-21 20:11
#5

#4 Det där med att hålla huvudet under armen/en stång har jag också velat lära Tinja! :D

Jetaime
2017-01-21 20:13
#6

#5 Lite brist på stänger här inne dock och armen klarar jag inte av att hålla upp så länge och inte med Zukis tyngd heller. Får hitta nånstans ute på promenad kanske :)

Annons:
Snurrig
2017-01-22 18:30
#7

Det finns så många tricks jag skulle vilja lära mina hårbollar, men ett stort problem är att jag ger upp alldeles för fort om det inte går som jag vill..

Men har försökt träna på att Noni ska sitta fint, och nu äntligen har hon börjat fått bättre balans. Är så stolt över henne! ❤️

Härnäst blir det kanske att rulla runt? 🤔

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Snuffles
2017-01-23 12:40
#8

Just nu kan Sheldon:

  • Sitt
  • Ligg
  • Tass (high five)
  • Vänster och höger tass 
  • Hoppa över och krypa under mina ben 
  • Slalom mellan mina ben
  • Gå igenom mina ben
  • Gå runt mitt ben
  • Snurra
  • Rulla
  • Avada kedavra (spela död)
  • Ekorre (sitta fint)
  • Vad sa du? (skall)
  • Puss
  • Hopp (hoppar mot mig och snurrar i luften)
  • Vinka
  • Dansa 
  • Stanna
  • Upp (hoppar upp på saker)
  • Plopp (sätter tassarna mot något och står på bakbenen) 

Håller på att lära honom kryp, backa och buga. Men hur har ni lärt in buga? Det går segt för oss med det eftersom att jag måste visa med handen och godis, och han lägger sig ner ibland.

tulinia
2017-01-23 14:40
#9

jag älskar att träna trix! vinka är det vi har tränat de senaste dagarna. jag står en bit bort och flaxar med en hand och Felix sätter sig fin och flaxar med en tass. det är inte så mycket flaxande från hans sida än meeeeen han viftar lite fint! kan vi inte starta en "veckans" trix tråd så att vi alla tränar på samma trix och i slutet av veckan lägger upp en bild/film när hunden gör (eller försöker göra) tricket?

apportbocken
2017-01-23 15:22
#10

#9 Vilken superkul idé! Kanske skulle vi också (om möjligt) kunna ha en liten instruktionsfilm eller en instruktionstext om hur en lär in tricket? Eller du kanske menade det?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

panini
2017-01-23 15:33
#11

Kenzo kan:

  • Sitt fint
  • Rulla runt
  • Snurra år båda hållen
  • Highfive/höger tass
  • Vänster tass
  • Tipp-toe (han står mellan mina ben och går på mina fötter med framtassarna)
  • Slalom mellan benen
  • Runt (runda olika föremål)
  • Puss
  • Vinka
  • Sätta tassarna på olika föremål och hoppa upp på saker
  • Sätta tassarna på det benet jag sträcker fram

Saker vi tränar på:

  • Backa (ett evighetsprojekt…)
  • Hoppa över det benet jag sträcker fram

Vi tricktränar inte så jätteofta då jag själv tycker att det är supertråkigt och har noll tålamod, men ibland får jag lite inspiration att prova på något nytt 🙂

Ambrose
2017-01-23 15:34
#12

#9 låter roligt! Så kan vi turas om att bestämma vilket trick som ska vara "veckans trick", och den som bestämmer kan gärna ha ett hum om hur man lär in det  :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hemul
2017-01-23 15:49
#13

Å vilken bra idé! Jättekul! Jag har ju ingen hund, men jag kan vara med och titta ändå va?😉

Annons:
JoannaLi
2017-01-23 15:51
#14

#13 Men Hemul, inte behöver du en hund! Lär dig själv att rulla runt bara, och så filmar du det… 😃

hemul
2017-01-23 15:53
#15

Skulle må då va?😎

Ambrose
2017-01-23 17:20
#16

#14 #15 Jaaaaaa!!!!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
2017-01-23 17:24
#17

håller på att lära min riesen att buga

JoannaLi
2017-01-23 18:01
#18

#15 Det vet du 😃😉

neko
2017-01-23 18:06
#19

#9 Kul förslag, det är jag gärna med på! 🙂

Tricks han kan;

  • Sitt
  • Ligg
  • Ligg med hakan i golvet
  • Snurra
  • Tass
  • High five
  • Vinka
  • Buga
  • Apportera leksak
  • Lyfta saker
  • Ta av min mössa
  • Spela död
  • Backa
  • Sätta tassarna på min arm
  • Hoppa upp på olika saker
  • Stanna
  • Puss
  • Skall utan ljud

Tricks vi jobbar på;

  • Rulla runt (han kan tricket men har svårt att komma ihåg vad ordet betyder)
  • Rulla boll med nosen
  • Stå upp på två ben
Upp till toppen
Annons: