Annons:
Etikettbeteende
Läst 732 ggr
126dagar
2017-01-20 20:28

Piper och skäller vid träning - blir galen!

Hejsan, Har ett problem med min malinoistik på 1,5år, nämligen att hon vid träning piper och skäller. Hon skäller/piper i alla situationer där hon blir frustrerad/upphetsad/taggad. Hur sjutton får jag rätsida på detta? Det har kommit successivt de senaste månaderna och jag har inte ställt högre krav på henne än tidigare. Har till och med gått så långt att jag skäms de få tillfällen jag tränar med vänner, känner att jag inte vill träna med andra. Hade planer på att tävla med henne i skydd, lydnad och spår men nu känns det som att jag får ge upp de planerna och istället låta henne bli en sällskapshund. Tips mottages tacksamt! Vet att det ändå är ett förhållandevis vanligt problem…

Annons:
jenmjao
2017-01-20 20:32
#1

Jag skulle säga börja om, väldigt långsamt, belöna direkt det är tyst oavsett vad. Ta bort belöning när det inte är tyst. Små steg.. Det kommer gå bra!

Ambrose
2017-01-20 20:52
#2

Ljudande i träning beror oftast på att hunden vill mer än 1 sak åt gången vilket skapar frustration. T.ex. att den både vill ha sin leksak och vara matte till lags.

Kör med exterbelöningar istället och ta bort leksaken/belöningen från dig. Det brukar funka. Belöna då hunden utför momentet och är tyst :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Majken!
2017-01-20 21:01
#3

Vad gör du när hunden ljudar?

Upp till toppen
Annons: