Annons:
Etikettbeteende
Läst 1063 ggr
Mamma till Benzo
2017-01-19 00:01

Han "gräver" i mina öron..

hallåjj.. 

Har en liten Chihuahua/ Dvärgpincher som alltid vill slicka mig i öronen.. Nu snackar jag liksom verkligen in i öronen och typ in i hjärnan.. E de något farligt för mig/mina hörselgångar? Är nämligen ett öronbarn och har haft problem med de sedan jag va liten…

Mvh F


Annons:
Honestyisdead
2017-01-19 00:03
#1

Oavsett så är det ett beteende som du inte bör uppmuntra enligt mig. Och det kan säkert vara irriterande för öronen.

lunakees
2017-01-19 00:17
#2

#1 Är det för att det är just öronen eller ska man inte uppmuntra slick i ansiktet överhuvudtaget? :) Blev nyfiken! 

TS: det kan nog irritera! Jag är också öronbarn och kan få infektion av typ två små droppar från duschen :P

Honestyisdead
2017-01-19 00:34
#3

#2 Låter som ett stress/överslagsbeteende eftersom ts skriver "typ in i hjärnan". Även om det inte är det är det väl inget önskvärt beteende?

lunakees
2017-01-19 00:36
#4

#3 Vår valp älskar att pussa oss i ansiktet så undrar väl mest om det inte är bra att låta henne göra det? Vad betyder överslagsbeteende? 🤔

[AnimeV4]
2017-01-19 02:04
#5

Det är inte bra för öronen och kan säkert jämställas med att pilla med tops. Vaxet skyddar öronen mot bland annat sjukdomar, så det är dumt att ta bort det.

#4 Överslagsbeteende är ex. när två jämnstarka tuppar slåss och ingen vinner, så de börjar putsa sig eller äta istället. Så ett beteende som utförs när djuret i fråga inte vet hur det ska bete sig "korrekt".

hemul
2017-01-19 02:32
#6

Stressbetende kanske, men en överslagshandling är nånting som uppstår när ett djur slits mellan flera handlingar och istället utför en helt annan handling som inte har med någon av de första att göra. Ett sätt att få utlopp i en mental konfliktsituation.

Säg att en jaktsugen hund sitter på gräsmattan och får syn på en hare på ängen framför huset. Just som han ska sticka efter den ropar matte "Middag!" från trappen. Och där står hon med hans matskål i handen och den luktar gott! Nu är han hungrig också. Hunden kanske tittar lite på matte och tar ett steg ditåt. Tittar på haren, går lite däråt. Tvekar. Till slut början den jaga sin svans eller något annat tokigt.

Annons:
[AnimeV4]
2017-01-19 12:54
#7

#6 Tack!😂

Upp till toppen
Annons: