Annons:
Etikettdebatt
Läst 2162 ggr
Herveaux
2017-01-18 23:23

Din åsikt om hundkläder?

En avstickare från tråden "Varför klär vi våra hundar i onödan?"

Vad tycker du om att klä på hunden en tröja tex?
Inte för att hunden fryser eller så, utan för att den är fin eller gullig?

(Kläder, täcken och overaller som har funktionen att skydda mot väder och vind eller för medicinska skäl räknas inte hit.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Calcifer
2017-01-18 23:28
#1

Som jag nämnde i andra tråden, om det inte gör någon skillnad för hunden, så tycker jag inte det spelar så stor roll. Det är inget jag själv skulle göra med mina djur, men jag bryr mig inte nämnvärt hur andra gör. Förutsatt då att det inte hindrar eller gör någon skada för hunden. Om den känner sig obekväm på minsta sätt eller blir stressad eller påverkad på andra sätt negativt så tycker jag man ska skippa kläder som inte fyller någon funktion.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tarotstollan
2017-01-18 23:30
#2

Jag tycker att hundar endast skall ha kläder när det behövs mot kyla, regn eller solbränna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Herveaux
2017-01-18 23:33
#3

Jag kan sträcka mig till att sätta på hunden en tomteluva för att ordna årets julkort, men där går nog min gräns.
Jag tycker hundar är finast au naturel, kanske vart jag ärrad för livet när min lillasyster bestämt ville ha en Kinesisk Nakenhund…för att hon ville ha en hund att klä på och köpa en massa roliga kostymer till. 🥵


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
2017-01-18 23:37
#4

#3 Ja, nä, jag kan förtydliga att jag inte tycker man ska välja ras enbart för att kunna klä på den roliga eller fina kläder. Det känns lite väl extremt… Men sen om man har en hund som t:ex behöver en tröja inne på vintern (om man bor i hus, säger vi, där det är lite dragigt) så spelar det väl ingen större roll om det är en enfärgad tröja eller en som ser rolig/fin/gullig ut istället.

Sen kan jag förtydliga mitt första svar också. Jag menar inte att jag tycker "äh, om hunden inte bryr sig kan man väl ha på den kläder dygnet runt". Jag menar mer att det spelar för min del ingen roll om man låter den ha tröja/jacka/täcke för utseendets skull någon gång då och då, så länge det absolut inte påverkar negativt på minsta vis.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Herveaux
2017-01-18 23:42
#5

#4 Nejdå, jag trodde absolut inte du var av samma åsikt som min lillsyrra! 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Calcifer
2017-01-18 23:45
#6

#5 Nä, nån måtta får det väl vara. 😃


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Herveaux
2017-01-18 23:52
#7

#6 Precis. 😂 Kan uppdatera med att det aldrig vart någon nakenfis med egen walk-in closet. Det vart en Chihuahua som ständigt är aktiv på hundkurser. 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

VildaVittra
2017-01-18 23:55
#8

Förmänskligande av djur är aldrig till gagn för djuret.

Den enda gången jag köpt något fjantigt hundplagg var när grannen köpt sig en liten ömfotad pudel och Rusta hade utförsäljning av rosa volangklänningar i plysch bara för att reta grannen. Den blev en kamptrasa istället. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Honestyisdead
2017-01-18 23:59
#9

Ok som kul grej tex för foto. Men jag tycker det känns konstigt när folk klär hundarna som standard. Känns lite som att det nog var en docka personerna skulle köpt.

Changrila
2017-01-19 00:25
#10

Om hunden verkligen inte bryr sig, så tja, why not? Så länge hunden får sina behov tillgodosedda (bra mat, rastning vid behov, bra med aktivering, vila osv) så spelar det nog ingen större roll om hunden har på sig "fina kläder", blir färgade i någon lustig färg, eller vad annat som helst som bara har med utseende att göra.

Jag själv skulle inte göra det, jag tycker det är jobbigt nog att hålla på med kläder när hundarna måste ha det och föredrar att faktiskt se mina hundar. (På våren, när vi äntligen kan gå promenader utan täcken, då tänker jag alltid på hur underbart det är att faktiskt se hundarna istället för att se massor av täcken :p )

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

apportbocken
2017-01-19 09:04
#11

När hunden på något sätt besväras av vädret är det ju klart att den ska ha täcke, så att den får ut så mycket av möjligt av att vara ute. Dock tycker jag att en ska prova ut täcken noggrant för att hitta det täcke hunden kan röra sig i utan att det skaver eller är jobbigt på något annat sätt. Bara för att hunden fryser behöver en inte skaffa den mest mänskliga jackan åt hunden, jag tror gott att det finns andra hundplagg som är skönare. Men såklart - vissa hundar kanske trivs bättre i en jacka som ser ut som en människojacka och mår dåligt av ett täcke utformat i första hand för hundens behov. Vid fotografering och högtider har jag inget emot att hunden har accessoarer under en kortare tid. Om vi bara talar om en timme eller en dag tycker jag det inte är några problem så länge accessoaren inte ser ut att skada hunden. Att klä på en hund som inte behöver det tycker jag är onödigt men verkar den inte på dåligt av det tycker jag att det är en världslig sak. Det var min åsikt det.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

[Tilde]
2017-01-19 09:14
#12

Jag kan klä upp mina hundar för kort eller om det är någon högtid att de har finfluga/jultröja eller liknande på sig ett tag. De bryr sig inte alls om kläder så jag ser det inte som ett problem. 🙂 Att däremot klä hundarna som standard är bara konstigt om det inte behövs.

tk1971
2017-01-19 09:18
#13

Nej, nej, nej, för guds skull…! Inga kläder om det nu inte är alldeles nödvändigt av t.ex. hälsoskäl.

Annons:
Herveaux
2017-01-19 09:29
#14

Jag vet inte om det här bevisar att det huserar en liten hycklare inom mig….men hittade den här bilden. --->
Den togs när Pitch var ganska nyinflyttad och jag bara var tvungen att ta reda på om min Kiruna IF-hockeytröja skulle passa på hunden.
Flyttar man in hos en regnbågsfamilj
så gör man. 🌈❤️🌈
Tröjan tråcklades dock bara på, fotades, och åkte av igen, men ändå… 😞


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
2017-01-19 09:34
#15

#14 Hahaha :)

Turast
2017-01-19 09:59
#16

Jag kan sätta på en liten fluga (är som ett halsband) på nyår eller födelsedag, eller ta på en tomteluva för julfotograferingen, eller en halsduk för något foto. Allt åker av rätt snabbt närdet gäller foto. Min ledproblemshund har en del stickade tröjor, men det fyller ju en funktion för hans leder, han ärdock väldigt söt i dem… ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Emouse
2017-01-19 10:17
#17

Kläder för att bara ta ett par bilder eller så är okej, men skulle inte klä annars om de inte behövde det.

Typ smågrejer som fluga osv för att vara extra fin vid tillfällen spelar ju ingen roll.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

hemul
2017-01-19 14:20
#18

Förutom på skoj, för foton och så, är det längsta jag sträckt mig en röd sidenrosett om halsen på julafton en gång.

[Tisstassen]
2017-01-19 15:10
#19

Min hund är otroligt frussig av sig och jag har till och med behövt introducera skor för honom nu när vi bor i sälen i kylan… Jag har även lite kläder som bara är söta, dock har jag inte riktigt använt dem förutom i sånt syfte just att han frusigt…. men jag har inget emot att hundar kläs för att de är fint eller gulligt så länge inte hunden kommer till skada. Denfår ju inte störas av plagget eller bli för varm. På julafton hade han en stor sidenrosett kring halsen dock ;) men jag ville ej tvinga på honom en tröja som han skulle tvingats gå runt å va varm i hela kvällen…

reverse
2017-01-19 15:18
#20

I Sverige har jag hittills aldrig stött på någon som har på kläder i onödan på sin hund till vardags - ens om dessa kan klassificeras som "söta" eller "gulliga". De har haft syftet att värma en frusen hund - och samtidigt har de varit söta. Jag tycker inte att någon ska lägga in egna värderingar om hur ett värmande plagg till hund ¤BORDE¤ se ut enligt ens egna åsikter. Formen av ett klassiskt hästtäcke eller en tröja är oväsentligt.

 //Lina

Annons:
Herveaux
2017-01-19 15:27
#21

#20 Givetvis kan ett nyttoplagg vara riktigt snyggt eller gulligt.
Klart man köper något som man tycker är fint till sin hund. 🙂

I den här tråden menar jag dock kläder och annat som bara är en ren dekoration  och som helt saknar nytta eller funktion för hunden.

När jag jobbade i en djurbutik så kom det ibland kunder som letade efter kläder till sin hund, för att det skulle vara gulligt att klä upp dom små liven.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Fisherling
2017-01-19 16:53
#22

Jag har aldrig stött på en hund som har på sig "gulliga kläder" till vardags. Tröjor och täcken som är söta eller med mönster, ja absolut, men inget att en hund går runt i klänning. 

För mig är det lite "whatever". Lider hunden inte av klädesplagget utan kan röra sig precis som normalt, klia sig, tvätta sig, ha lika mycket stolthet som innan, så varför inte?

Jag vill gärna dra på Tinja söta saker på högtider, typ en midsommarkrans till halsband eller en liten tomtedräkt på julen. Men det är ju mest för att fota henne, och sen åker det av.

Estelle13
2017-01-19 20:09
#23

Det är extremt sällan nästintill aldrig som jag ser en hund med kläder på sig för att det är gulligt. Så länge inte hunden lider av det ser jag inget problem med att ta på nån liten tröja/täcke/orverall när det är kallt.

Själv har jag fått höra att det är synd om min vita pudel pga hennes frisyr, fått kommentarer som stackars hund. Mig veterligen finns det inga hundar på byn som är så välvårdade som mina pudlar. Regelbundet badade och klippta, Ibland undrar jag vad folk tänker med. Hunden tittar sig i spegeln och gråter över sin frisyr eller vadå hahaha😃

jenmjao
2017-01-19 20:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Jag säger why not? Jag köpte en XXL panda tröja åt min tik ;) Den passade ju sisådär, Så min mammas dvärgpudel fick den (passade fint på honom). Däremot har dom inte kläderna på sig varken i värme, inomhus eller längre tid. Sen för mig spelar det ingen roll om kläderna råkar ha panda look/kanin look eller om dom är exakt  samma material och tyg och är mer "diskreta".

Wellcraft
2017-01-19 20:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Jag lägger mig inte i sånt.
Så länge klädesplagget inte stör hunden på något vis (rörelseförmåga, värme, obekväm osv) så spelar det ingen roll.
Elviz brukade ha en adidog tröja bara för att det var fint, störde honom inte alls.
Han får ha den ibland fortf, men för värmens skull - men han märker ju inte skillnad på om han har den för det är gulligt eller för att det är kallt, han fryser ju inte med den.
Han har bestämda åsikter i allt så hade han inte tyckt om den hade han stretat emot när jag tagit på den.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

CissiD
2017-01-19 21:47
#26

Till vardags nää ser ingen anledning att sätta på kläder bara för att. Men för roliga foton som bara tar några minuter så varför inte. Så länge hunden inte visar obehag av det man sätter på för då tycker jag man kan låta bli om det inte är ett måste. Min egen hund skiter i om han har på sig kläder så länge han får något gott i utbyte mot att behöva posera. Hunden måste ju vinna på det men inte går han runt med kläder här hemma i onödan. Här kan ett halsband åka på bara för fotografering också det åker av lika fort som kläderna när korten är tagna. 

Sen tycker jag egentligen inte att det är någon skillnad på att ha ett tråkigt täcke eller att ha ett limegrönt med rosa prickar på (om man nu gillar det). Hunden skäms inte över att du satt på den konstiga färger eller ett täcke med en konstig design. Däremot får man ju tänka på att det ska sitta bekvämt. Det finns de hundar som hatar täcken över lag och de hundar som gillar täcken. En fluga är inte värre än ett halsband i mina ögon. Så länge hunden inte visar något obehag så spelar det ingen roll i mina ögon. 

Sen kan man ha det som hos oss. Pascal gillade inte täcken från början men när temperaturen gick under -10 så fick han köldkramp om han inte har täcke på sig. Hade vi bott där det var kallare kanske vi behövt ha skor också. Då får han bara gilla läget eftersom det är för hans eget bästa. Om jag väljer lila, gula eller svarta skor skiter han fullkomligt i. Han kommer inte gilla någon av dem så där spelar det inte heller någon roll samma gäller för täcken eller tröjor.  

Bjuder på denna fullt påklädda Pascal.

Personligen tycker jag klänningar är fult på djur men egentligen är skillnaden mellan klänning och en hundtröja inte jätte stor i mina ögon. De sitter ungefär likadant förutom en liten tygbit som hänger lite på klänningen och tröjan är oftast tjockare.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

hemul
2017-01-20 01:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Oops! Jag hade glömt mina synder. Men hon VAR väldigt frusen och hon ville själv ha de där skorna! Jag svär! Hm. 🤫

Annons:
[Forest]
2017-01-20 09:51
#28

Smaken är som baken, vissa hundar lider inte av att gå i t-tröja med spets på, samt sandaler på sommaren. Själv kan jag tycka att det är smart att låta hunden slippa gå på den varma asfalten (en solig sommardag). Men det betyder inte att jag springer o köper sandaler till vovvarna. 😎

Herveaux
2017-01-20 09:55
#29

#27 Pluttan då! 😂❤️
Ett litet bevis på att en del små hundar tror att dom är större än vad dom är.
Skulle min bjässe välja egen skostorlek skulle dom garanterat ha varit i size för en tusenfoting… 😛


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maleficum
2017-01-20 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#30

Nemo och Gletta :P Hade lite utrensning av kläder och var bara tvungen att se om de passa hundarna :P Med massa godis så tyckte väl Gletta det gick att ha på sig en kort stund iaf, annars är ju hon ingen som gillar att ha grejer på sig så har ju inte hänt ofta att hon fått ha några kläder, om någon annan gång än detta :P

Nemo är mer van med täcken och grejer och bryr sig inte direkt, han blir bara glad han får uppmärksamhet och får göra något och känna sig uppskattad.

Sen en bild på Fjant med sitt sommartäcke när det var nygjort (sytt för att ge extra värme på knäna när han ligger och sover).

Att dagligen ha kläder bara för att kanske känns lite överdrivet, men är det saker som sitter bra och inte ger hunden problem eller skadar hunden på något vis och det är en hund som uppskattar det (eller kanske behöver av nån anledning) så är det väl upp till hundägaren. Själv har jag ju främst för att det behövs och ytterst sällan att man gör nåt för något roligt foto att skicka till vänner och bekanta.

Kan väl säga jag var mer emot det innan Fjant flytta in till mig som ju faktiskt behöver kläder och då känns det lite roligt att kombinera det praktiska med något snyggt/gulligt på samma gång. Sen är det lite skoj när man ser att det drar lite i smilbanden på folk man möter på promenaden när han tex går med sin "harlequin" pyjamas ;) Då vet man att man livat upp dagen lite för någon!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Growing Nerves
2017-01-20 12:57
#31

Jag har en ras som inte behöver kläder.. Sedan har ju dem den vackra pälsen, och den räcker väl som klädsel enligt mig. Men är det regn så åker regndräkten på och det är inte så populärt.. Men annars anser jag att hundar inte behöver kläder mer än bara vid väder och vind så att säga. Men alla gör som dem vill. Och alla har olika åsikter och tur är väl det! 😎

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Mysisa
2017-01-20 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#32

Jag "klär" min hundar för fotografering ibland, annars har dom bara kläder när det är för kallt för att vara ute utan.
Och som ni ser är det inte bara hundarna som blir utsatta för omstyling inför fotografering i det här huset 😃

minavitas.wix.com/kennel

hemul
2017-01-20 18:44
#33

#29 Du skulla ha sätt när hon klampade fram i dem! 😉😛

Upp till toppen
Annons: