Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1323 ggr
Lizelda
1/18/17, 7:37 PM

Hur håller ni klotången?

Så själva "skäret" är under klon eller tvärs över. Inser att jag inte kommer ihåg hur jag brukar göra så nu tvekar jag lite 😂

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Herveaux
1/18/17, 7:50 PM
#1

Jag klipper så att ena skäret är över klon och det andra under.
(Samma teknik som när vi klipper naglarna med en nagelsax kan man säga.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Zadie
1/18/17, 8:00 PM
#2

#1 Så klipper jag oxå. Har hört att det är det bästa, så man inte "klämmer" klon.

Honestyisdead
1/18/17, 8:11 PM
#3

Förstår inte hur ni menar nu. Är det inte självklart att man har ena under och andra över? Hur skulle man annars klippa? Förstår inte vad tvärs över betyder om det inte är under och över tvärs över klon.

Herveaux
1/18/17, 8:14 PM
#4

#3 Den andra varianten (antar jag) är att man liksom har skären mot klons sidor istället för över/under.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
1/18/17, 8:30 PM
#5

Precis. Läste om det i en bok för ett tag sedan, att under-över är bättre. Jag tror jag har gjort på det andra sättet och alltså klämt ihop klon.

Honestyisdead
1/18/17, 8:41 PM
#6

#4 Jaha. Då är jag med ;)

Har aldrig ens tänkt att det varit en möjlighet.

Annons:
Lizelda
1/18/17, 9:29 PM
#7

Jag utgår från att jag klippt som ni gör, känns som att det är rätt när jag sitter med tången men behövde dubbelkolla :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

lunakees
1/19/17, 12:22 AM
#8

Oj, ska man ha över och under och inte på sidorna? Jag har alltid klippt så på våra katter (tycker det är lättast ur den vinkeln) så har fortsatt så på vår valp också. Då ska jag börja med det direkt! Har lilla valpen fått ont tror ni 😕

Herveaux
1/19/17, 12:32 AM
#9

#8 Jag klippte också så på min förra hund tills jag läste någonstans att den tekniken kan göra att man klämmer till pulpan precis när man klipper.
Den hunden sa inte ett pip när jag "kläm-klippte" men skolade ändå om mig till över/under-tekniken och nu tycker jag det sättet är enklare.

Jag tror inte att lilla puppen har fått ont, men kan tänka mig att det känns lite obehagligt om pulpan kläms till.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
1/19/17, 12:33 AM
#10

Ja, det är ju det. Plus att klon oftare är smalare på bredden än på höjden, eller hur man ska säga. Nåja, det har gått bra så med, men de kanske känner av det mera och blir (ännu) mer obenägna att få klorna klippta.

lunakees
1/19/17, 12:34 AM
#11

#9 Låter ju kanske logiskt! Men pulpan klipper man ju dock inte i så varför skulle den klämmas? Bara en fundering 🤔 Ska genast börja klippa med över/under-tekniken! Hon är jätteduktig när vi klipper klor så borde inte vara några problem.

lunakees
1/19/17, 12:35 AM
#12

#9 När vi ändå är inne på klor - jag tycker det är så himla svårt att veta hur mycket jag ska klippa!! Min valp har svarta klor så man ser ingenting. Tar alltid jättelite och klipper ofta men tänk om det inte är tillräckligt.  😕

Herveaux
1/19/17, 12:42 AM
#13

#11 Det här är bara en teori, men jag tror pulpan kan klämmas när man klipper från sidorna för att, precis som Hemul skriver här ovan, klon är formad som den är.
Då när vi klipper från sidorna så blir det en större tryck-yta (väldigt avancerade termer här…🤦‍♂️) som klotången pressar emot innan den skär igenom klon.
Klon verkar också vara mjukare/segare på sidorna jämfört med över/undersida så klon liksom kläms ihop lite innan den klipps av så att säga.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Herveaux
1/19/17, 12:52 AM
#14

#12 Svarta klor kan var trixiga. Enklast är att göra som du redan gör, klippa lite och ofta. Kloslip fungerar väldigt bra för många också.

Hundar kan ha lite olika form på klorna, vissa har klor som är som typiska krökta kattklor medans tex min hund har rätt så raka klor som kan bli ganska långa innan dom börjar höras mot golvet när hunden går. 

Om du har möjlighet att lägga upp en bild så kan du få höra om folk tycker dom ser lagom ut eller behöver naggas lite mer. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

hemul
1/19/17, 1:08 AM
#15

#11 Om man kollar på en klo så är den ju inte homogen runt om utan liksom lite öppen nedåt, lite som en hästsko i gemomskärning med den öppna delen nedåt. Det kanske var att ta i, men ni fattar. Klämmer man då åt från sidorna så kan klon klämmas ihop mer än om man klipper på det andra sättet. Det var så jag fattade det.

[Tilde]
1/19/17, 9:10 AM
#16

Jag läste att man kan ha sönder klon om man klipper från sida till sida - klon kan liksom flisa sig då eller vad man ska kalla det. Så jag kör alltid uppifrån och ner. 🙂

SuperLimm
1/19/17, 11:07 AM
#17

Jag vinklar runt tången när jag klipper. Förut klippte jag bara "över-under" så som ni beskriver tidigare i inlägget. Nu klipper jag runt hela klon med tången roterande. Svårt att förklara. Min hund har svarta klor så jag tar lite runt kanterna till det ser tillräckligt kort ut. Klipper man väldigt lite vid varje klipp så ser man toppen på pulpan innan det börjar blöda eller börjar göra ont på hunden.

https://www.youtube.com/watch?v=MM4HQDb1Ef0

Mvh Linn

[AnimeV4]
1/19/17, 12:58 PM
#18

Jag har inte hund, men katt. Hans klor flisar sig när jag klipper från sidorna, så jag ska pröva att köra uppifrån och ner nästa gång. Annars blir det till att byta klosax..🤔

smellcaramell
1/19/17, 6:38 PM
#19

Jag håller klotången på olika sätt beroende på vilken klo jag klipper, den innersta klon på frambenen klipper jag till exempel från sida till sida då hunden är så liten att klotången inte får plats åt andra hållet medan jag klipper de andra klorna "uppifrån och ner".

Till er som har hundar/katter(#18) vars klor flisar sig har jag en fråga, är ni möjligtvis vänsterhänt? Jag byter hand och har märkt att min klotång klipper mycket sämre när jag har den i vänster hand nämligen men i högerhanden klipper den väldigt fint. Bara en tanke då det flisar sig om jag råkar använda vänsterhanden

[AnimeV4]
1/19/17, 6:48 PM
#20

#19 Nej, jag är högerhänt. Funderar på om han kanske har lite sämre kvalité på klorna, men det känns osannolikt. Är denna klosaxen dålig? Hittade ingen bättre bild. Den är platt och inte sådär mjukt avrundad. Tycker att den verkar vass nog, men klorna spricker så att katten blir upprörd för att han tror att jag ska ta honom i pulpan :( Ska iallafall pröva att klippa uppifrån och ner nästa gång.

http://www.kattkompaniet.nu/images/2.7251/klosax-rod.jpeg

Annons:
Upp till toppen
Annons: