Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1404 ggr
nadilda
2017-01-18 19:29

Bättre pälskvalitet

Jag tänkte be om lite råd. Jag har en schapendoes, dvs. det finns en hel del päls att pyssla med. Jag upplever att hon har rätt så kass pälskvalitet, trots att hon nu borde har bytt färdigt till vuxenpäls. Den är allmänt matt, känns torr och tovar sig otroligt lätt.  Framförallt på vissa ställen. Blir smått galen på den! Hennes föräldrars har en "bättre" typ av päls, så liksom antagligen inte något genetiskt.

Det känns som om man borde kunna göra något åt det, med t.ex. något fodertillskott. Hon äter framförallt Standardt normal, byter helst inte foder då hon för övrigt fungerar toppen på det. Allmänt så är hon helt pigg och kry.  Har ni några tips på något man hade kunnat testa?

Annons:
LinaK
2017-01-18 20:00
#1

Fick precis tipset av vår uppfödare att hon använder biotin som tillskott, hon har verkligen fina pälsar på sina hundar som är bichon havanais. Så detta kör vi på här hemma nu.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
2017-01-18 20:03
#2

Just det även laxolja ska ha god inverkan på torr päls och hud :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Kapitulerar
2017-01-18 20:06
#3

Har för mig att laxolja ska vara ganska bra för pälsen men är osäker. Kanske är värt att kolla upp iallafall! :)

Frida B
2017-01-18 20:07
#4

Omega 3 eller B-vitamin. Men skulle ändå rekommendera att byta foder för sta resultat….

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Changrila
2017-01-18 20:12
#5

Foderbyte och fiskolja.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
2017-01-18 20:13
#6

1 Vet du vilken Biotin hon ger? Inte hört det innan så vart nyfiken. Jag kör med standard fiskolja ska köpa ny då det börjar tryta :) Det man får räkna med är att klorna växer en del med.

Annons:
Estelle13
2017-01-18 20:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Mina pudlars pälsar växer som ogräs och är av super kvalitet. En bra mat har verkligen en stor inverkan på både pälsens kvalitet och tillväxt. Jag BARFar mina pudlar och tillsätter i maten Standardt immun, fiskolja och antingen lammfett eller ister och ibland lite extra kalcium beroende på vad de äter. Det skiljer 6 månader mellan den första bilden och de andra två bilderna. Kan tillägga att jag badar henne ca varannan vecka och klipper även till pälsen samt toppar nackpälsen då och då. Börja med att tillsätta en fettkälla i maten är mitt råd och se om nåt händer. Även om jag personligen gillar standardt som foder så finns det ändå inget torrfoder enligt mig som slår rå mat :-)

Estelle13
2017-01-18 20:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Min hanes päls, skiljer ca 1,5 månad mellan bilderna. På sista bilden är han dessutom formklippt en del efter badet.

nadilda
2017-01-18 21:03
#9

Tack så mycket för alla svar! Men då tänker jag att jag börjar med att prova fiskolja/laxolja och ser om det ger någon effekt. Hade egentligen väldigt gärna gett henne färskfoder, men bor hemma hos mina föräldrar och vår andra hund i något år till och måste vara lite diplomatisk.

Upp till toppen
Annons: