Annons:
Etikettraser
Läst 875 ggr
[Jenoo]
1/18/17, 4:00 PM

Bruksraser

Tänkte bolla tankar mer er som är insatta i bruksraser och kanske äger en eller flera. 

Jag är 18 år och flyttar inom de kommande månaderna till egen lägenhet och kommer då köpa en hund. Jag har vuxit upp med hundar i familjen samt praktiserat på hunddagis bland annat. Jag har erfarenhet av lydnadsträning samt spår och sök. Jag har skola hemifrån så tiden finns, även ekonomin. Valp-tiden är alltså löst. 

Nu till det svåra, att välja ras. Jag vill gärna ha en malinois,  för jag tycker den rasen verkar passa in på mig och vad jag kan erbjuda den. Jag är ute efter en hund som har viljan att arbeta mentalt, främst lydnad men såklart också sök/spår/skydd/andra roliga aktiviteter, 2 timmar/dag ungefär 3-4 ggr i veckan. Utöver det kan jag erbjuda 2-3 timmars motion dagligen (i form av vanliga promenader och fyspass). Även lek i inhägnad rasgård kommer den ha möjlighet till. 

Jag skulle aldrig köpa en malle om jag inte var säker på att jag skulle kunna tillgodose rasens behov, men jag anser att jag kan det, då jag har det intresset och en stor vilja. Nu till frågan, anser ni att det jag kan erbjuda är för lite för en malle? Jag har inte överdrivit utan detta är vad jag kan erbjuda (på ett ungefär såklart). Om ni inte tycker det, varför? Vilka andra mer krävande raser kan passa mig? Jag har verkligen kollat igenom varenda ras men det är just mallen jag återkommer till.

Annons:
Upp till toppen
Annons: