Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3486 ggr
CayKantos
2017-01-17 23:49

Bra tält?

Letar efter ett bra tält som klarar regn och blåst bra! gärna ett tvåmannatält som inte väger för mycket eller blir för klumpigt att bära med på långra vandringar. Ska kunna ha plats till mig och hunden. Ev en person till men vi kan knö oss! Skönt om bagaget/väskorna oxå får plats i skydd, antingen i tältet eller ett lite "uterum" som vissa tält har!

Har inte allvärldens pengar men lite går att lägga ut för bättre kvalitet som även håller bra och är stabilt!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Vixxen
2017-01-17 23:52
#1

Hillebergs! Dyra, men suverän kvalité! Håller för evigt!

CayKantos
2017-01-17 23:52
#2

#1 något speciellt utav dom du rekommenderar? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Vixxen
2017-01-17 23:55
#3

http://se.hilleberg.com/SV/

Har ett Nammatj som är lätt, lättsamt att sätta upp, vindtätt och perfekt om det är kyligt!

CayKantos
2017-01-17 23:56
#4

#3 vattentät? samt fyller den mycket ihoppackad? vikt?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2017-01-17 23:56
#5

#3 samt vad är det med l'nken?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
2017-01-17 23:59
#6

Hillebergs är nog bra, men de är också typ de dyraste tälten man kan köpa…

Hänger inte alls med i prylutvecklingen, men saker du bör fråga dig är om du ska använda det året runt, 3 säsonger eller bara på sommarn. Om du ska tälta i krävande mijöer som kalfjället eller mest knalla runt i skogar längre söderut, om det är viktigt för dig med åtminstone sitthöjd i tältet eller om du kan stå ut med att du får åla in i. Såna grejer.

Annons:
Cizzi2
2017-01-18 00:01
#7

Hilleberg Nallo 2 Gt med förstärkt absid. Köp ingenting annat

Vixxen
2017-01-18 00:05
#8

#5 Ursäkta det blev lite fel med länken! http://se.hilleberg.com/SV/ 

Ja, Hilleberg ÄR dyra i inköp, men blir egentligen billiga genom att de håller för evigt! Vattentäta med låg vikt!

Cizzi2
2017-01-18 00:15
#9

Otroligt bra andrahandsvärde på Hilleberg också

CayKantos
2017-01-18 00:17
#10

Hittade på hemsidan! Verkar superbra! Men tror du att en hund (kelpie) skulle få plats i lilla uterummet på http://europe.hilleberg.com/SV/t%C3%A4lt/black-label-t%C3%A4lt/nammatj-2/#link_detailsLink (INTE GT) eller skulle man vara tvungen att ta GT tält då?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Vixxen
2017-01-18 00:22
#11

#10 Beror på hur mycket packning du vill ha där samtidigt! Måtten står nog på hemsidan så kan du mäta upp det på backen och testa på ett ungefär, men tror inte det ska vara nåt problem.

CayKantos
2017-01-18 00:24
#12

#11 super tack! :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Vixxen
2017-01-18 00:25
#13

#10 Fast det kan ju vara smart att köpa ett GT om man i framtiden kanske skaffar en till hund!  Eller är två personer med varsin hund och packning!

Annons:
Ambrose
2017-01-18 00:39
#14

Jag har detta https://www.friluftsvaror.se/talt-utrustning/taelt/fjaelltaelt/fjallmark-gronland-2p Väldigt väldigt billigt, ok vikt, utan problem stort nog för dig och hunden. Går nog att knö in 1 person + hund till. Det var en väldigt stor absid där man både kan ha packningen och t.om. laga mat om man vill. Om du inte har råd att köpa ett riktigt Hilleberg än så är detta ett utmärkt alternativ. Finns att köpa i deras affär i göteborg. Jättebra ställe att köpa friluftsgrejer på. Väldigt billigt och bra service.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CayKantos
2017-01-18 00:40
#15

Ja tänkte det lite oxå. Men tror jag pratar lite med dom i affären i GBG när jag väl kommer in dit c: om priset inte skiljer sig rejält kan det ändå vara värt med det lite större.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
2017-01-18 00:40
#16

Ska hunden sova under absiden? Ska den inte vara inne i tältet?

CayKantos
2017-01-18 00:44
#17

#14 hur mycket tror du den väger? Samt är den vind och vattentät? Vill ju kunna vara ute på vintern oxå med snö och allt. #16 det ska kunna vara en möjlighet IAF. Kompisens hund gillar att ha möjligheten eftersom det lätt blir för varmt.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
2017-01-18 01:02
#18

#17 Det väger ca 2700g är vintätt och hyffsat vattentätt. Man får vad man betalar för. 995kr istället för närmare 10 000 som ett riktigt bra tält kostar. Jag skulle nog inte rekomme det för att tälta på vintern.. och tycker nog att du är lite galen som vill tälta på vintern i snöfall ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

hemul
2017-01-18 01:08
#19

Att tälta på vintern kan vara mysigt. Det är att krypa ur sovsäcken och gå ut ur tältet som är det jobbiga! 😃

Hilleberg har en outlet.
http://se.hilleberg.com/EN/tent/outlet/

CayKantos
2017-01-18 07:37
#20

#19 hemsidan funkar inte för mig? Kommer bara in på "alla tält"

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
CayKantos
2017-01-18 09:33
#21

#7 varför just det tältet? Och vad betyder förstärkt absid? Är det vatten och vind tät?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2017-01-18 15:53
#22

Okej äntligen en tråd där jag har nått vettigt att komma med.

Hilleberg är absolut superbra tält. Men HELT onödigt att köpa Hilleberg om man inte har väldigt mycket pengar till övers eller bara är såpass prylnördig att man vill ha det absolut bästa även fast man inte behöver det (inget fel i det heller).

Du säger att ni ska vara 2 personer+hund eller 1person+hund. 1pers+hund modell jätteliten så funkar ju tom ett 1-mannatält, eller säkert ett 2-manna. Jag tycker dock att ett lättvikts-3manna är absolut bäst och värt den lilla extravikten om man är två personer med packning. Om ett tält heter 2-manna så är det oftast bra trångt för två personer att ligga i det, allt för att spara vikt och plats.

Jag rekommenderar verkligen Bergans tält. Mer prisvärda får man leta efter. Har själv ett Bergans Compact Light 3, använt det på flera fjällvandringar och kanotturer. Tillräckligt lättvikt, väldans stabilt och trevligt tält som står emot regn och blåst mycket väl. Särskilt om man använder alla linor då. I allmänhet tycker jag om tunneltält, och detta har en stor absid vilket är super när man har ev. ett par vandringsryggor med packning och en hund (inte kört själv med hund än, men det hade funkat fint det). Dvs, köp ett trepersonerstält om ni ska klara av 2personer+hund+packning, den extra ytan är jäkligt bra att ha. Inget kul att allt ligger ivägen och är trångt när man står där och ska fixa allt i en myggsvärm, helt svettig.

Kollade bergans sida och de verkar nu vara ersatta av Bergans Trollhetta. Kolla på det. Nu är väl detta i huvudsak 3-säsongerstält, men jag skulle utan problem dra ut i snön med mitt själv, mer att se till att ha tillräcklig sovsäck och liggunderlag då.

Abropå det så rekommenderar jag att du använder de pengar du sparar på att inte köpa Hilleberg och ser till att du har ett riktigt bra liggunderlag och sovsäck med vandringskudde istället. Då kommer du må bättre på turerna, tro mig som i många år snålade och använde 70-tals-liggunderlag :)

tulinia
2017-01-18 16:43
#23

http://www.getcamping.se/talt/friluftstalt/robens-lodge-2.html

När jag och min sambo och hund var ute och tältade i somras köpte jag robens lodge 2.  Vi var två vuxna som sov i tältet + en stor hund, det ska kanske tilläggas att vi inte har nåt emot att trängas men vi hade ändå plats att röra oss på. 
Tältet är inte testat i regn än, men i storm! 
Vi var ute på en litet ö och när vi vaknade hade vinden vänt och blåste för fullt rakt mot oss. Vi märkte ingenting innan vi klev ur tältet men fick röra oss till andra sidan ö för att hitta lä och äta frukost. 
Tältet har två ingångar vilket gjorde att vi aldrig behövde klättra över varandra vilket var ett stort +, utanför båda ingångarna fanns det mindre "förtält" där vi fick plats med våra ryggsäckar, en på varje sida. Skorna fick också stanna ute. 
Jag är helnöjd än så länge men har inte testat det allt för många gånger än.

Ambrose
2017-01-18 17:18
#24

#19 Instämmer! Nää usch. Fryser vid bara tanken :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

reverse
2017-01-18 17:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Köpte Robens Black Shrimp 3 för vår fjällvandring i augusti förra året, 2 pers och en Australian shepherd. OÄNDLIGT med utrymme både där man sov och i absid för all packning, schysst tält för 2000 pix, tycker jag. Regnade så gott som varje natt, men inne var vi torra. På bilden har vi just slagit upp tältet och Loke flytt in i absid i väntan på kvällsmat.

 //Lina

hemul
2017-01-18 18:26
#26

#22 Precis. Jag gissar att CayKantos inte är en van campare. Då är risken väldigt stor att välja fel tält. Fel storlek, fel typ (finns åtskilliga!) o.s.v. Då är det rätt dumt att smälla en massa pengar på att köpa top of the line. Bätte att göra det senare om intresset finns kvar och då man vet vad man verkligen vill ha. Du kan komma på att du prioriterar låg vikt framför bekvämlighet eller tvärtom, att du vill ha ett självstagande tält, att du gillar iglo bättre än tunnel, att du föredrar att sova i en hammock med en tarp över…

Antagligen behöver du köpa mer grejer också. Har du liggunderlag, rygga, kök, regnkläder som tål att bara ryggsäck i?

CayKantos
2017-01-18 21:31
#27

#25 men den har ingen botten? Har övervägd att bara staartaa med en hammock tills jag vet om vandrandes blir på allvar. Då kan jag låna kompisars tält tills jag vet om det är något jag vill fortsätta med :) Har inte vandrat speciellt mycket. Men har tältat en del!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Hornslandet
2017-01-18 21:44
#28

#27 Personligen hade jag inte rekommenderat att nån ska göra sin första vandring nånstans med en hammock. Mycket svårare och krångligare att hitta ställen att sätta upp den på, funkar bara för en person,packning måste förvaras annanstans, går inte laga mat under absid i regnet…nej alltså,tält är en mycket enklare lösning. 

Och en såpass bra hammock (med bra skydd mot mygg o skit)+tarp kommer ändå kosta lika mycket ungefär. Inget fel i att vilja övernatta med hammock och tarp, men tror det inte finns många i världen som skulle föredra det till en början. Och du ville ju kunna vara 2 personer+hund! :)

Inget fel att köpa sig ett bra tält! Man kanske inte använder det så ofta ens, men är det kvalitet håller det LÄNGE. Jag bara menade att för det finns kvalitetstält som kostar bra mycket mindre än ett Hillebergtält!

Emouse
2017-01-18 21:50
#29

Nu har jag redan ett bra tält men vad är det bästa budget tältet för enstaka dagar om året?

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

reverse
2017-01-18 23:21
#30

#27 I absid är det ingen botten, det är i sovdelen.

 //Lina

hemul
2017-01-19 00:39
#31

#27 Tycker jag låter som en jättebra idé! För en hammock kan du nog få användning av även om du köper ett tält senare. Jag vill också ha en förresten! Fast jag är lite rädd att trilla ur. ☺️

Har för mig att jag sett sådana med tarp över, där man kan använda tarpen även på marken, som ett enväggigt lättviktstält alltså. Verkar smart tycker jag, kan man ju variera sig lite.

Cizzi2
2017-01-19 05:28
#32

Denna har jag som jag och grabben brukar sova i skogen med. Han väger så lite ännu och är bara 3 år. Dock måste det vara i skog där man hittar träd.  Sen får ju inte packning plats i den eller nånting. Mest en rolig mysig pryl sover under äppelträden med den också. http://www.outdoorexperten.se/p-26698-hennessy-hammock-explorer-deluxe-zip.aspx .  Men värdelös i fjällen är den finns inga träd och det skulle aldrig fungera för obekväm och får inte plts för packning. Nä köp ett nytt eller begagnat Nallo 2 Gt med absid. (absid ett måste för, packning, hund. Köp begegnat ett sov legat ute 500 nätter är värt att köpa sån kvalite är det. Finns annonser på utsidan.com. En pålitlig sida.

CayKantos
2017-01-19 08:57
#33

Tack för alla svar! Kompisen rekommenderade denna: https://www.friluftsvaror.se/talt-utrustning/taelt/fjaelltaelt/jack-wolfskin-gossamer-ii några erfarenheter?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
2017-01-19 14:15
#34

Undrar om det är för vinterbruk. Skulle du inte ha det året runt?

Är du ute efter lättvikt har den här engelska sajten väldigt många märken vilket gör det lätt att jämföra. Är lite dåligt i Sverige. Fri frakt tror jag.
https://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/

Ett bra ställe att be om råd är forumet på http://utsidan.se . Riktiga prylnördar där.

Annons:
Ambrose
2017-01-19 14:36
#35

#33 Jag tycker att du ska åka till Friluftsvaror och kolla. Han är oerhört hjälpsam och ni kan slå upp de olika tälten tillsammans.

Kolla även på det jag rekommenderade. Det är väldigt stort för att vara ett 2 manns tält.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
2017-01-20 10:41
#36

Mitt sista råd här är att om du bara vill ut, vandra å ha kul..läs lite recensioner, nått test kanske…men grotta inte ner dig åt fanders för mycket :) Köp inte skräp, men det måste inte vara Hilleberg. Köper du ett tillräckligt känt märke (Bergans, eller dylik prisklass) så kommer det funka fint, sen är det bara ut och köra :D Lättvikt i all ära, man ska inte skaffa för tunga grejer…men man måste heller inte jaga vartenda gram om man vill komma igång!

CayKantos
2017-01-20 11:08
#37

#34 hela året runt Jo. Tack ska kolla! #35 ska jag göra när jag väl tar mig till Göteborg! #36 taack! Ska ha det i bakhuvudet

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: